Autolegendat ja niiden nykyvastineet: Volkswagen Golf I GTI ja Polo GTI

Vielä 1970-luvun puolivälissä Volkswagenilla ei ollut tarjolla vaihtoehtoja niille, jotka halusivat hieman lisää tehoa. Mutta sitten, vuonna 1976 se pakkasi Golfiin jopa 40 hevosvoimaa tavallista mallia enemmän. Tuloksena oli kovakulkuinen GTI. Ja nyt tiedämme, että siitä tuli legenda. Sen tuntevat eivät ole unohtaneet, kuinka pieni ja hento se oli. Nykymallien massiivisuus oli kaukana tästä 870-kiloisesta pikkuautosta.

Sillä on edelleen viehätysvoimansa. Muutaman minuutin ajo riittää tuomaan kestohymyn kuljettajan kasvoille. Se murisee kuin terrieri makkaran perässä, nostaa sisäkaarteen puoleista takapyörää, heiluttaa peräänsä, nykii ohjauspyörää ja kulkee siksakkia. Pieni auto, suuri nautinto – vaikka vaihteensiirto ja jarrut tuntuvat siltä kuin niissä olisi marmeladia.

Jos haluaa nykyään tutustua vastaavanlaiseen autoon, on syytä valita Polo GTI, sillä Golf on kasvanut jo kauan sitten liian suureksi. Mutta myös pikkuveljen tavat ovat hienostuneet. Se on paljon vanhaa sotaratsua sivistyneempi – ja lisäksi myös nopeampi. Mutta mihin jäivät etenemisen välittömyys, keveys ja hauskuus? Vain alkuperäinen GTI saa aikaan veitikkamaista naurua.

Teknisiä tietoja

VW Golf I GTI (vm. 1978)

Moottorityyppi R4 * iskutilavuus 1588 cm3 * suurin teho 81 kW (110 hv)/6100 r/min * suurin vääntömomentti 137 Nm/5000 r/min * huippunopeus 183 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s * omamassa 870 kg * pituus/leveys/korkeus 3725/1630/1395 mm

VW Polo GTI

Moottorityyppi R4 * iskutilavuus 1390 cm3 * suurin teho 132 kW (180 hv)/6200 r/min * suurin vääntömomentti 250 Nm/2000 r/min * huippunopeus 229 km/h * kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s * omamassa 1269 kg * pituus/leveys/korkeus 3976/1682/1452 mm

Auto Bild