Auton kahdella renkaalla ajo: Uusi maailmanennätys 186,27 km/h

Uusi maailmanennätysnopeus saavutettiin, kun Vianorin ammattitaitoinen varikkotiimi, Nokian Renkaiden tuotekehitys ja tunnettu stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki yhdistivät osaamisensa. Ennätysvauhtiin kiitäneen auton kunnosta huolehtivat Vianorin ammattilaiset, ja se oli varustettu Nokian Renkaiden Aramid Sidewall -teknologialla vahvistetuilla renkailla, joiden. Uusi auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätysnopeus mitattiin Seinäjoen lentoasemalla 31.8.2016.

Äärinopeuksissa auton kunto on tärkeä ja erityisesti renkaiden rooli korostuu. Etenkin, kun kosketus tiehen on vain kahden renkaan eli käytännössä kahden kämmenen varassa. Jotta ennätys olisi mahdollista rikkoa, tarvittiin ennätysautoon mahdollisimman kestävät renkaat. Nokian Renkaiden Aramid Sidewall-teknologian ansiosta renkaisiin saatiin kulutusta ja viiltoja poikkeuksellisen hyvin kestävä sivupintarakenne.

Maailmanennätyksen tekemiseen osallistui myös Vianorin asiantunteva varikkotiimi, joka huolehti ennätysautosta ja -renkaista. Tiimi pystyi vaihtamaan renkaat nopeasti ja raportoimaan kuljettajalle reaaliajassa auton ja renkaiden kunnosta.

– Kahdella renkaalla ajettaessa renkaan tiekosketus on sen sivupinnalla, joten meidän oli suunniteltava erityisesti tähän tarkoitukseen sopiva erikoisrengas. Sivupinnan alueella oleva kumisekoitukseen lisätty Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa ja antaa sille huomattavasti paremman repimislujuuden. Tämä uniikki sivupintasekoitusteknologia yhdistettynä erikoisrakenteeseen saatiin ennätysajoon sopiva spesifikaatio, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Aramid Sidewall -teknologian salaisuus on lentokoneteollisuudessa ja sotilaskäytössäkin hyödynnetty, äärimmäisen vahva aramid-kuitu. Teknologiaa hyödynnetään muun muassa uusimmissa katumaasturirenkaissa.

– Maailmanennätystyritykseen vaadittava intohimo ja luova hulluus sopivat myös Nokian Renkaiden tuotekehitykseen. Meidän on kokeiltava uusia asioita ja testattava rajojamme. Vain siten voimme kehittää entistä turvallisempia ja kestävämpiä renkaita myös tulevaisuudessa, toteaa Morri.

– Olen aikaisemminkin yrittänyt rikkoa auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätyksen siinä kuitenkaan onnistumatta. Jossain vaiheessa tajusin, että tärkein asia ennätysvauhtiin pääsemisessä oli poikkeuksellisen kestävät renkaat. Yhteistyö Nokian Renkaiden ja Vianorin kanssa teki maailmanennätyksen rikkomisen nyt mahdolliseksi, tuore maailmanennätysmies Vesa Kivimäki kertoo.

Auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätys toteutettiin Guinness World Records -organisaation määrittelemien sääntöjen mukaisesti. Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto, eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Ajo molempiin suuntiin tulee suorittaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi. Maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.

Ennätysajo toteutettiin 2 km pitkällä ja 50 metriä leveällä kiitotiellä. Matka, jonka aikana saavutettava keskinopeus mitattiin, oli 100 metriä.

Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli vuodelta 1997, jolloin ruotsalainen Göran Eliason ajoi autoa kahdella renkaalla 181,25 km/h.