Auton osia – kuivatuista tomaateista?

Fordin ja Heinzin tutkijat selvittävät tomaattien käytettävyyttä kehitettäessä ympäristöä säästävää ainesta, jota käytettäisiin autojen tuotannossa. Erityisesti kuivatun tomaatin kuoresta voitaisiin tehdä johtojen kiinnikkeitä ja säilytyslokeroita pienille esineille.

Fordilla tutkitaan, voisiko ruoan prosessoinnissa syntyviä sivutuotteita käyttää autonosiin.

Fordilla tutkitaan, voisiko ruoan prosessoinnissa syntyviä sivutuotteita käyttää autonosiin.

Tavoitteena on kehittää vahva, mutta kevyt materiaali, joka sopii käytettäväksi auton osissa ja samalla vähentää ympäristön kokonaiskuormitusta.

Lähes kaksi vuotta sitten Ford aloitti yhteistyön Heinzin, Coca-Cola Companyn, Niken sekä Procter & Gamblen kanssa kehittääkseen sataprosenttisesti kasvipohjaisen muovin, jota voitaisiin käyttää kaikessa mahdollisessa kankaista pakkausmateriaaleihin ja jonka ympäristövaikutus olisi vähäisempi kuin nykyisin käytössä olevien öljypohjaisten pakkausmateriaalien.  

Heinzin tutkijat etsivät innovatiivisia tapoja kierrättää ja uudelleen käyttää tomaattien kuoria, varsia ja siemeniä.

Yhtiö käyttää vuosittain yli kaksi miljoonaa tonnia tomaatteja valmistaakseen sen myydyintä tuotetta, Heinz-ketsuppia. Heinzin johto kääntyi Fordin puoleen.  

– Olemme iloisia, että teknologia on osoitettu toimivaksi, kertoo Vidhu Nagpal (Associate Director, Packaging R&D for Heinz).

– Vaikka tutkimukset ovat vasta alussa ja avoimia kysymyksiä on vielä paljon, olemme innoissamme niistä mahdollisuuksista, joita tämä voi tuoda sekä Heinzille että Fordille, sekä siitä, että olemme edistyneet täysin kasvipohjaisen muovin kehittämisessä.  

Ford on sitoutunut ympäristöä säästävän strategiansa mukaisesti uusiokäyttämään ja kierrättämään vähentääkseen ympäristökuormitustaan.

Samaan aikaan yhtiö on tehnyt lujasti töitä kehittääkseen polttoainetaloudellisia teknologioita.  Viime vuosina Ford on lisännyt kierrätettyjen epämetallien ja biopohjaisten materiaalien käyttöä.

Sillä on nyt tuotannossa käytössä kahdeksan biopohjaista materiaalia, esimerkiksi selluloosakuitu, jota on käytetty vahvistamaan konsolia.  Materiaaleissa on käytetty myös kookosta, kierrätettyä puuvillaa ja soijaa.

Nämä eivät sinänsä ole täysin mullistavia uutisia, sillä Ford USA valmisti Yhdysvalloissa jo vuonna 1941 henkilöautonkorin, joka tehtiin Fordin omilla tiluksilla kasvatetuista soijapavuista ja hampusta.

Kasvipohjainen kori oli jo tuolloin teräskoria huomattavasti kevyempi ja siksi auto oli polttoainetaloudellisempi, joskaan jälkimmäinen seikka ei siihen aikaan ollut mitenkään keskeinen.

 ”Soijakorinen” Ford kehitettiin Dearbornissa, Michiganissa ja se julkistettiin yleisölle 13. elokuuta 1941.

Katso alkuperäinen video vuodelta 1941.