Avoautot rajussa talvitestissä – Audi TTS Roadster, Lamborghini Gallardo Spyder ja Porsche 911 Carrera 45 Cabrio

Kolme valkoista ja erityisen kiivasta urheiluautoa Itävallan Alpeilla. Onneksi ne ovat kaikki avomalleja, joissa on musta katto. Muuten rinnekone ei ehkä huomaisi väistää niitä!

Etsimme parasta talvikelin cabriota. Siksi niissä pitää olla neliveto. Vaatimuksen täyttävät joidenkin maastureiden ja Bentley Continental GTC:n ohella vain nämä kolme urheiluautoa Audilta, Lamborghinilta ja Porschelta.

Vaikka kaikki ovat saman konsernin tuotteita, toteutuksessa on suuret erot. Moottorin asennustavat ovat edessä poikittain, keskellä pitkittäin ja takana pitkittäin. Sylintereitä on neljä, kuusi tai kymmenen.

Audi TTS:n kuomu kääntyy suristen taakse 18 sekunnissa, minkä jälkeen kuljettaja voi nauttia suodattamattomasta vuoristoilmasta. On hienoa hengittää syvään ja painaa kaasua. Audi osoittaa suhteellisen pienen 272 hevosvoiman tehonsa myötä, ettei hyvään kiihtyvyyteen tarvita kymmensylinteristä moottoria. Ahdettu nelikko siirtää voimansa pyöriin Haldex-kytkimen kautta tarkasti annosteltuna. Vaikuttavan vetopidon ansiosta se kiihtyy jäiselläkin pinnalla vauhdikkaasti.

Entä jos ajonvakautus kytketään pois? Silloinkin jää jäljelle niin paljon elektronista säätöä, että jopa aloittelijat voivat ajaa turvallisesti. Jyrkätkään laskut eivät pelota. Kaksikytkinvaihteisto reagoi salamannopeasti, turbomoottori kähisee hienosti, ja TTS pujottelee hallituin luistoin.

Jarrutus ei kuitenkaan suju yhtä hyvin. TTS tarvitsee selvästi pitemmän matkan pysähtyäkseen kuin kilpailijansa. Jos myöhästyy aloituksessa, voi vain toivoa, että lumipenkat ovat pehmeät.

Siitä huolimatta talviurheilu Audilla on hauskaa. Kun vain kytkee istuinlämmityksen maksimiin ja suuntaa lämminilmapuhalluksen jalkatilaan, kovakin pakkanen menettää purevuutensa.

Tietysti myös Lamborghinissa on tehokas lämmityslaite. Mutta kuljettajalle tulee kyllä muutenkin lämmin, kun ajaa satojen tuhansien eurojen hintaista ja 560 hevosvoiman tehoista autoa sileällä jäällä.

Ei tarvitse kuitenkaan pelätä, sillä vaikka V10 huutaa pelottavasti kuin Jeti kuolonkamppailussaan, Gallardo selvittää tilanteen ajonvakautuksen avulla tyylikkäästi kuin entinen laskettelutähti Alberto Tomba. On hämmästyttävää, miten hyvin elektroniikka pitää kuumaverisen italialaissportin hallinnassa.

Kaarteissa Lambon tasapaino on uskomaton. Ainoastaan lähdettäessä rivakasti paikaltaan elektroniikka reagoi rajoittaen ja antaa vain murto osan hevosvoimista neljän pyörän käyttöön.

Valtavasta tehosta on näissä oloissa vain vähän hyötyä. Selvästi pienitehoisempi TTS ja Porsche 911 kiihtyvät nopeammin.

Jos kuitenkin lähtee liikkeelle ilman ajonvakautusta, on syytä pitää varansa. Auto muuttuu yhtäkkiä levottomaksi. Sen käytös vaihtelee hankalasti ali- ja yliohjautuvan välillä.

Silloin auttaa vain hyvin, hyvin varovainen kaasunkäyttö. Parasta on siis pitää ESC kytkettynä.

Lambo riittää kuitenkin täysin vaikutuksen tekemiseen St. Moritzissa ja Kitzbühelissä. Voi pysäköidä rikkaiden suosiman kahvilan eteen ja järjestää nappia painamalla 30 sekunnin näytöksen kuomun sulkemisesta.

Porsche on klassikko. Vuodesta 2008 alkaen Carrera 4S:ssä on ollut optimoitu neliveto, joka ottaa etupyörät avuksi lamellikytkimen välityksellä. Se ryntää matkaan vauhdikkaasti, kun 385 hevosvoimaa kutsutaan toimiin. 911 ei pureudu lumeen parhaiten yksinomaan täyskaasulähdössä vaan myös jarrutettaessa.

Sillä on paras vetopito ja paras hidastuvuus. Pelkästään tämä tekee siitä voittajan.

Lisäksi 911 on hauskin ajossa. On totta, että sen takamoottori käyttäytyy kuin heiluri pyrkien voimakkaasti oikealle ja vasemmalle. Mutta yliohjautuminen on yhtä hyvin ennustettavissa kuin lumisade Grossglockner-vuorella helmikuun lopussa.

Osaava kuljettaja käyttää hyväksi vedon muutosten vaikutusta ja täsmällistä ohjausta täydellisen ajolinjan toteuttamisessa.

LOPPUTULOKSET

SIJA 3: Lamborghini Gallardo Spyder

Käsiteltävyys: Pitkään neutraali, äärirajoilla hankala, aliohjautuvuuden ja äkkinäisen kaasuun reagoinnin takia vaikeasti hallittavissa.

Vetopito: Ei pysty hyödyntämään valtavaa tehoaan liukkaalla pinnalla, ESC:n voimakas vaikutus estää paremman kiihtyvyyden.

Jarrut: Purevat hyvin pitävien talvirenkaiden (Pirelli Sottozero) ja valtavien jarrulevyjen ansiosta. Poljintuntuma epämääräinen.

Ajonautinto: ESC:tä käyttäen varma ajettavuus, hienot soundit ja raju kiihtyvyys kuivalla asvaltilla. Istuma-asento ei ihanteellinen.

SIJA 2: Audi TTS Roadster

Käsiteltävyys: Helppo ajaa, äärimmäisen ketterä ja nopea ja lisäksi ilman ajonvakautusta turvallinen. Vedon vaihtelut eivät juuri tunnu.

Vetopito: Lähes 991:n tasoinen. Erittäin hyvin toimiva voimanjako taka-akselin Haldex-kytkimen ansiosta.

Jarrut: Heikot, jarrutusmatka liian pitkä. Jos hidastuvuus olisi parempi, kierrosaika olisi todennäköisesti nopeampi kuin Porschella.

Ajonautinto: Erinomainen. Korkeimman luokan avoauton tunnelma ja talvikelpoisuus, suurella erolla paras hinnan ja nautinnon suhde.

SIJA 1: Porsche 911 Carrera 4S Cabrio

Käsiteltävyys: Voimakas reagointi vedon muutoksiin ja taipumus yliohjautuvuuteen. Täydellisesti hallittavissa kaasun ja tarkan ohjauksen avulla.

Vetopito: Ei anna jään häiritä itseään, paras kiihtyvyys, ei vedon vaikutuksia ohjauksessa.

Jarrut: Täydelliset, lyhin jarrutusmatka. Nokian-talvirenkaat eivät näköjään anna minkäänlaisen liukkauden järkyttää kulkua.

Ajonautinto: Parhaat ominaisuudet arkikäytössä, ja liukkaalla juhlava ajettava. Joka hallitsee yliohjautumisen, ei löydä parempaa.

TEKNISET TIEDOT

LAMBORGHINI LP560-4 SPYDER E-GEAR

V10-moottori keskellä pitkittäin * iskutilavuus 5204 cm3 * suurin teho 412 kW (560 hv)/8000 r/min * suurin vääntömomentti 540 Nm/6500 r/min * neliveto * automatisoitu kuusiportainen vaihteisto * renkaat Pirelli Sottozero, edessä 235/35 R19 V, takana 295/30 R 19 V

AUDI TTS ROADSTER S-TRONIC

R4-moottori edessä poikittain * iskutilavuus 1984 cm3 * suurin teho 200 kW (272 hv)/6000 r/min * suurin vääntömomentti 350 Nm/2500 r/min * neliveto * kuusiportainen kaksikytkinvaihteisto * renkaat Dunlop SP Wintersport 3D, 245/40 R18 V

PORSCHE 911 CARRERA 4S CABRIO

6-sylinterinen vastaiskumoottori, takana pitkittäin * iskutilavuus 3800 cm3 * suurin teho 283 kW (385 hv)/6500 r/min * suurin vääntömomentti 420 Nm/4400 r/min * neliveto * kuusiportainen vaihteisto * renkaat Nokian WR, edessä 235/35 R19 V, takana 295/30 R 19 V

Auto Bild