BMW 502 "Barokkienkeli"

Koristeellinen BMW 502, lempinimeltään Barokkienkeli oli osoitus Saksan autoteollisuuden noususta sodan jälkeen. Vierailimme sillä mallin henkeen sopivassa ympäristössä Saarin alueella lähellä Ranskan rajaa.

Koristeellinen BMW 502, lempinimeltään Barokkienkeli oli osoitus Saksan autoteollisuuden noususta sodan jälkeen. Vierailimme sillä mallin henkeen sopivassa ympäristössä Saarin alueella lähellä Ranskan rajaa.

Illalla puoli yhdeksän aikaan kaikki muuttuu yhtäkkiä kullanhohtoiseksi. Ensimmäisiä ovat neljä valonheitintä ympärillä olevien talojen katoilla. Sitten syttyvät toria ympäröivät sirot, viisihaaraiset katulamput. Ja lopulta kirkon suuret ikkunat alkavat hohtaa lämmintä valoa. Saarbrückenin Ludwigskirche säteilee nyt kokonaan kultaisena.

Näky on niin lumoava, ettei haluaisi siirtää katsetta muualle eikä lähteä koskaan täältä pois. ”Valoisa piste metsäisellä alueella”, Johann Wolfgang von Goethe kuvaili vierailuaan Saarbrückenissä.

Hienoin koru on kuitenkin pitemmällä Ludwigsplatzilla. Se on BMW 502 Cabriolet vuodelta 1955. Mallia nimitettiin aikoinaan Barokkienkeliksi sen kaartuvien muotojen takia. Stuttgartilainen koritehdas Baur valmisti tätä 21 900 saksanmarkkaa maksanutta avomuunnosta vain 57 kappaletta vuosina 1955–56. Yksi niistä on nyt Saar-Pfalzin barokkitiellä. Tämä vuosien 1650–1800 väliseen aikaan keskittyvä teemareitti johtaa muun muassa Saarbrückenin, Blieskastelin, Zweibrückenin ja Ottweilerin läpi.

Barokille oli tunnusomaista ylenmääräinen koristeellisuus, ja samaa voi sanoa Barokkienkelistä. Sen kaartuvat linjat alkavat takalokasuojasta, nousevat matkalla eteen ja huipentuvat etulokasuojaan. Edessä puskurit, jäähdyttimen säleikkö, peilit ja valonheittimet ovat kromin juhlaa. Pyöreämuotoinen perä sen sijaan vaikuttaa lähes vaatimattomalta, jos ei oteta huomioon suurta V8-logoa, joka on Saksan ensimmäisen sodanjälkeisen kahdeksansylinterisen auton tunnusmerkki.

BMW:n on täytynyt herättää huomiota, kun se esiteltiin ensi kerran Frankfurtin autonäyttelyssä 1951. Silloin sen tyyppi oli vielä 501, ja siinä oli kahden litran kuusisylinterinen moottori. Se oli voimakas vastakohta silloin katukuvassa vielä yleisille 1930-luvun malleille ja kääpiöautoille. Kaiken kaikkiaan sitä valmistettiin kahdentoista vuoden aikana noin 22 000 kappaletta

Matkailureittiä leimaavat barokin vaikutteet. Se on muotojen juhlaa. Esimerkeiksi sopivat 1700-luvulla rakennettu Bliekastelin Annahof, joka on nykyään hotellina ja ravintolana tai vuonna 1776 perustettu Berschweilerin öljypuristamo, jossa tuotettiin öljyä rapsista vielä vuonna 1939. Mainzweilerissa on ravintola Zur Linde, jonka henkilökunta tarjoilee tilauksesta vanhan ajan asuissa.

Jos pitää silmänsä auki, huomaa reitin varrella alueen muutoksen: kivihiilen louhinta, joka työllisti huippuaikoina jopa 50 000 ihmistä Saarin alueen kaivoksissa, väistyy vihreämmän matkailuelinkeinon tieltä. Esimerkiksi lähellä Ranskan rajaa Grossrosselnissa on mahdollista ajaa viikonloppuisin resiinalla hiilen kuljetusta varten rakennettua rataa pitkin.

Takapenkillä on tilaa myös nykymittapuun mukaan - ainakin katteen ollessa avoimena. Kolmen Barokkitiellä vietetyn päivän jälkeen 502 rullaa perävaunuun, jossa se palautuu BMW Classic -museoon Müncheniin. Jätämme hyvästit Barokkienkelillemme ja meille tulee sama lämmin tunne, jonka jo aistimme Saarbrückenin Ludwigskirche-kirkossa.

Auto Bild

 

TEKNISIÄ TIETOJA

V8-moottori * iskutilavuus 2580 cm3 * suurin teho 75 kW (100 hv)/4800 r/min * suurin vääntömomentti 180 Nm/2500 r/min * takaveto * neliportainen rattivaihde * pituus/leveys/korkeus 4730/1780/1560 mm * huippunopeus 160 km/ * hinta uutena 1955: 21 900 DEM * vakuutusarvo nykyään 102 000 euroa