BMW 650i Cabrio vs. Maserati Grancabrio: Peseekö avo-teutoni italokaunottaren?

Pääsimme tutustumaan BMW:n uuteen 6-sarjaan ja vertailimme, pärjääkö se tähän asti kauneimmalle avoautolle, Maserati Grancabriolle.

Vertailussa BMW 650i Cabrio ja Maserati Grancabrio

Pääsimme tutustumaan BMW:n uuteen 6-sarjaan ja vertailimme, pärjääkö se tähän asti kauneimmalle avoautolle, Maserati Grancabriolle.

Avoauton on oltava ennen kaikkea tyylikäs. Minkään muun automallin kohdalla pelkkä muoto ei ole yhtä tärkeä. Linjojen on oltava kunnossa, jotta voisi odottaa suosiota. BMW:n vanhalla 6-sarjalla oli tässä suhteessa vain vähän tarjottavanaan. Se oli liian kulmikas, liikaa kirveellä veistetyn näköinen. Koko auto oli pikemminkin provokaatio kuin silmiä hivelevä esine. Sen ostajille ratkaisevia olivat sisäiset arvot. Tai merkki.

Pininfarinan hienosti muotoilema Maserati Grancabrio on varsinainen huomion herättäjä. Sen valtteja ovat tasapainoiset mittasuhteet ja yksinkertaiset muodot, ilman BMW Cabrion lukuisia ulokkeita, taitteita ja syvennyksiä.

Uusi 6-sarja on muotoiltu kuitenkin paljon entistä mallia yhtenäisemmäksi. BMW on luonut vetävän näköisen auton 1950-luvun mallien 503 ja 507 ja perinteen pohjalta. Hillitty tyylikkyys sopii sille erinomaisesti. BMW ei saa ensi näkemältä päitä kääntymään vaan on ajaton kaunotar. Vain tarkasti katsova huomaa kikat, jotka saavat sen näyttämään yhtä dynaamiselta ja tyylikkäältä kuin Riva-vene. Sivulinja nousee hieman perää kohti ja laskee siellä pehmeästi. Kyljessä on taitavasti piirretty kaari lokasuojien takana. Klassista muotoilua.

BMW on uskollinen perinteille myös katteen suhteen. Kangaskuomu on edeltäjämallin tavoin matala, ja takana on evämäiset jatkeet. Sähköllä nouseva ja laskeva takaikkuna on sijoitettu hieman edemmäksi ja lähes pystysuoraan asentoon. Tarpeen mukaan se palvelee joko ilmanvaihdon tehostajana tai tuulisuojana. Maseratissa on tavanomainen taittuva kangaskate. Se ei ole huono asia, mutta ei myöskään anna parempaa takanäkyvyyttä. Molempien autojen korin ulottuvuutta on vaikea arvioida pysäköitäessä.

BMW tarjoaa pysäköinnin helpottamiseksi avustinta. Ultraäänianturit mittaavat vapaan tilan, ja peruutettaessa kuljettajan tarvitsee käyttää vain kaasua ja jarrua. Ohjaus toimii automaattisesti. Kuljettaja voi seurata koko tapahtumaa rennosti näytöstä. Järjestelmän nimi on Surround View, ja se sisältää sekä perään että ulkopeileihin sijoitetut kamerat.

Uusi, ylhäällä keskikonsolissa on 10,2-tuumainen näyttö. Se henkii laatua samoin kuin koko hienosti viimeistelty sisustuskin. Italialaisauto sen sijaan antaa karun vaikutelman. Maseratin kytkimet ja säätimet vaikuttavat vanhanaikaisilta. Tekniikka on kyllä kypsää, mutta siinä ei ole erityisiä kohokohtia.

BMW:ssä kohokohtia on runsaasti. Integraali-aktiiviohjaus taka-akselille, sammutusautomatiikka (miksi vain 640i:ssä?), jarrutusenergian talteenotto, värillinen heijastusnäyttö, kallistelun vaimennus ja kaistanvaihtoavustin – kaikki peräisin 5-sarjasta.

BMW:n suurin valtti on polttoainetaloudessa. 640i:n kuusisylinterisen kaksoisturbomoottorin (320 hv) pitäisi tulla toimeen vain 7,9 litralla sataa kilometriä kohden (185 g CO2/km), ja 650i:n V8-kaksoisturbon normikulutuskin on 10,7 litraa (249 g/km). Näihin verrattuna Grancabrion 440-hevosvoimaisen voimanlähteen vastaava arvo 15,2 litraa ei ole ajan tasalla.

Maseratin huippumuodoista joutuumaksamaan 264 570 euroa, joten ostajan on pidettävä siitä todella paljon. BMW tarjoaa maaliskuusta alkaen vähemmän tunteita ja enemmän asiallisuutta 124 121 euron (640i) tai 156 787 euron (650i) hinnalla. Syksyllä kauneuskilpailu jatkuu edelleen, kun 6-sarjan coupé-malli tulee markkinoille.

YHTEENVETO

Uusi 6-sarja on täysosuma BMW:ltä. 5-sarjan tavoin merkki palaa aikaisempaan kauneuteensa. Cabriossa on ajatonta tyyliä ja täydellisyyttä, myös edistyksellinen tekniikka tekee vaikutuksen. Se on epäilemättä laadukas tuote. Maseratissa on kuitenkin enemmän jalorotuisuutta. Italialaisauto puhuttelee suoraan sydäntä, mikä onkin tarpeen kalliin hinnan takia.

Auto Bild

TEKNISET TIEDOT

BMW 650i Cabrio

Iskutilavuus: 4395 cm³

Teho kW (hv): 300 (407)/5500 r/min

Suurin vääntö: 600 Nm/1750 r/min

Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti

0–100 km/h: 5,0 s

Huippunopeus: 250 km/h

Yhd. EU-kulutus: 10,7 l

CO2 -päästöt: 249 g/km

Pituus/leveys/korkeus: 4894/1894/1365 mm

Akseliväli: 2855 mm

Kääntöympyrä: 11,7 m

Omamassa: 2015 kg

Maserati GranCabrio

Iskutilavuus: 4691 cm³

Teho kW (hv): 323 (440)/7000 r/min

Suurin vääntö: 490 Nm/4750

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti

0–100 km/h: 5,3 s

Huippunopeus: 283 km/h

Yhd. EU-kulutus: 15,2 l

CO2 -päästöt: 354 g/km

Pituus/leveys/korkeus: 4881/1847/1353 mm

Akseliväli: 2942 mm

Kääntöympyrä: 12,3 m

Omamassa: 1980 kg