BMW i8 Roadster ja i8 Coupé: Pistokeladattavaa urheiluautoilua

BMW i8, joka on maailman myydyin urheiluauto pistokehybridisarjassa, saa seuraansa avokattoisen, kaksipaikkaisen BMW i8 Roadsterin. Uudistettu 2+2-paikkainen BMW i8 Coupé puolestaan tarjoaa äärimmäisen urheilullisen ajokokemuksen.

Molempien perustana on BMW:n LifeDrive-ajoneuvoarkkitehtuuri, johon kuuluu alumiininen alusta ja jossa korin osissa on käytetty hiilikuitulujitettua muovia (CFRP). Kevyiden rakenteiden ansiosta BMW i8 Roadster painaa vain 1 595 kiloa, mikä on ainoastaan 60 kiloa BMW i8 Coupé -mallia enemmän.

BMW i8 Roadsterin kangaskatto korostaa visuaalisesti auton keveyttä. Mallissa on matala painopiste sekä ihanteellinen painonjakauma. BMW i8 Roadsterin urheilullisen kiilamainen muotoilu tulee parhaiten esiin sivusta katsottuna.

BMW i8 Roadsterin katto taittuu äänettömästi kokoon 15 sekunnissa jopa 50 km/h tuntinopeudessa. Katon avautuessa takalasi nousee 30 mm, mikä vähentää ilmavirran pääsyä matkustamoon. Ainutlaatuisen pieneen tilaan laskostuva katto jättää noin 100 litraa säilytystilaa istuinten taakse 88-litraisen tavaratilan lisäksi.

Entistä tehokkaammat akut

Entisestään kehitetty BMW eDrive -teknologia on mahdollistanut uudistetut korkeajänniteakut, joiden kapasiteetti on kasvanut huomattavasti. Akun kennojen kapasiteetti on lähes 1,5-kertaistunut 20 Ah:sta 34 Ah:iin ja bruttoenergia kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:iin. Tämä on mahdollistanut sähkömoottorin huipputehon nostamisen 105 kW:iin (+9 kW). Vääntöä tämä etupyöriin kytketty moottori tuottaa 250 Nm.

Käytännössä uudistetut akut mahdollistavat kiihdytyksen pelkällä sähkömoottorilla jopa 105 kilometrin tuntinopeuteen. Nollapäästöillä voi nyt ajaa kaupunkiajon lisäksi myös maantienopeuksilla. BMW i8 Coupén toimintamatka pelkästään sähkömoottoreilla on 55 kilometriä ja BMW i8 Roadsterin 53 kilometriä.

Puhtaammat bensiinimoottorit

Turboahdettu kolmesylinterinen ja 1,5-litrainen bensiinimoottori tuottaa jatkossa litraa kohden 154 hevosvoimaa (kokonaisteho 170 kW / 231 hv). 320 Nm vääntävä uusi polttomoottori on lisäksi aiempaa puhtaampi, sillä sen vakiovarusteisiin kuuluva pienhiukkassuodatin poistaa pakokaasuista pienhiukkaset tehokkaasti.

Takarenkaita pyörittävät bensiinimoottorit kiihdyttävät BMW i8 Coupén nollasta sataan 4,4 sekunnissa ja BMW i8 Roadsterin 4,6 sekunnissa. Poltto- ja sähkömoottoreiden yhteisteho on 374 hv / 275 kW.

Pistokeladattaville hybrideille määriteltyyn EU-testisykliin perustuvat yhdistetyt kulutus- ja päästöluvut ovat 1,9 litraa/100 km ja 42 g/km (Coupé) ja 2,1 litraa ja 46 g/km (Roadster).

BMW i8 Roadsterin ensiesittely tapahtuu Los Angelesin autonäyttelyssä joulukuussa 2017 ja lanseeraus toukokuussa 2018.

Tekniset tiedot

BMW i8 Roadster ja BMW i8 Coupé

Teho 275 kW/374 hv; bensiini 170 kW/231 hv; sähkö 105 kW/143 hv
EU-yhdistetty kulutus* 2,1 l/100 km (Roadster) ja 1,9 l/100km (Coupé)
Yhdistetyt CO2-päästöt* 46 g/km (BMW i8 Roadster) ja 42 g/km (BMW i8 Coupé)

*Luvut perustuvat pistokeladattaville hybrideille määritettyyn EU-testisykliin. Ne voivat vaihdella rengasvalinnasta riippuen.