BMW X3 xDrive35i: Suuren urheilujuhlan tuntua

Vaikka kaksilitrainen diesel voikin osua Suomessa X3:n suositummaksi tekniikaksi, nousee 35i hämmästyttävine automaattilaatikoineen takuulla teknisesti perheen kiintoisimmaksi.

Ahdettu kuusisylinterinen rivimoottori istuu upouuteen, Yhdysvaltain Spartanburgissa valmistettuun X-kolmoseen nerokkaasti. Muistin virkistykseksi kerrattakoon, ettei Bemarin rivikuutosen Twin Scroll -turbotekniikka merkitse kahta pientä turboa, vaan yhtä turboahdinta varustettuna kahdella siipipyörällä – toisn sanoen, ratkaisu vastaa kahta sarjaan asennettua ahdinta.

Potkua saadaan rapsakat kuuloiset 306 hv (225 kW)/5800 r/min ja parasta vääntömomenttia asialliset 400 Nm, jonka mielenkiintoisimmaksi piirteeksi nousee epäilemättä jakautuminen superlaakealle kierrosalueelle 1200–5000 r/min.

Tässä moottoriversiossa kahdeksanvaihteinen automaatti (jota tarkastelemme nettisivuillamme myös erillisenä juttuna) seuraa vakiovarusteena. Se toimii erittäin älykkäästi ajotilanteita tarkastellen ja heittää pykäliä peliin huomattavan tiuhaan tahtiin. Automaattiin liittyy samalla ensi kertaa Start/Stop -toiminto.

Normaaliajossa vaihdot tapahtuvat pehmeästi, ja voimakkaassa kiihdytyksessä jo tuntuvammin – mutta silti aina hienostuneesti. Laatikko kykenee peräti hakemaan pienempää pykälää kahdeksannelta vaihteelta suoraan kakkoselle, joka kuulostaa suorastaan mullistavalta.

Voidaan aiheellisesti puhua urheiluauton suorituskyvystä, sillä kiihtyvyyslukemaksi 0–100 km/h merkitään katumaasturille urheiluautomaisen räväkät 5,7 sekuntia, minkä lisäksi muuan toinenkin, nykyaikana tavallisesti täysin noteeraamatta jäävä kiihtyvyysarvo saa suupielet kohoamaan. Seisova kilometri eli 0–1000 m katkeaa huomiota herättävään 25,5 sekunnin arvoon, johon 1970-luvulla ylti ani harva kovan luokan urheiluautoista.

Armoitettu suorituskyky ei kuitenkaan kostaudu edes bensiinikuutosen tapauksessa ajotaloudessa, ei ainakaan normaalilla ajotyylillä. Tehtaan yhdistetty kulutus 8,8 l/100 km kuulostaa oikein pätevältä isolle, 1880-kiloiselle nelivetoiselle automaatille. Mittasimme 8,1 l/100 km lumisissa oloissa, joten puhutaan kaksi ääripäätä yhdistävästä turbomoottorista, jonka taloutta uusi automaatti voimakkaasti säestää.

Alustan elektronisten iskunvaimenninsäätöjen kanssa kuoppainenkaan tie ei tunnu ”juuri miltään”, sillä jousitus nielee niin tehokkaasti pahatkin epätasaisuudet jopa routineella soratiellä. Kitkarenkain pärjää kehittyneen nelivetojärjestelmän avulla syvemmässäkin lumihangessa, sekä aivan parahiksi pakkaslumisilla teillä, kun taas peilijäisellä asvaltilla piikkipyöriä tulee nopeasti ikävä.

Sähköisen ohjaustehostimen keskialuetuntuma jättää tarkan kuvan, ja yksilön muuttuvälitteinen urheiluohjaus (570 e) täyttää erinomaisesti tehtävänsä.Jarrututusteho on kunnioitettavan tuntuinen.

X3:n kuljettajan istuimella viihtyy pitemmänkin taipaleen, sillä ryhdikäs, sähköisen monipuolisesti säädettävä istuin antaa asiallisen tuen eri suuntiin. Nopeatoimisesta ohjauspyörän lämmityksestä (200 e) on paljon hyötyä pakkasilla, joten sen erillistilaamista tuskin kannattaa sivuuttaa. Teräväpiirtoinen HUD-näyttö on keskivertoa selkeämpi päiväsaikaan, joskin pimeällä sen yhteyteen ilmaantuva eräänlainen "taustakehys" kajastelee suotta.

Multimedian käyttöliittymä on pääosin selkeä, mutta hämääviä tilanteita voi sattua. Jos näytöllä sattuu olemaan navigaattorin pohjakartta ja kuljettaja samalla painelee radioasemien numeroituja muistipaikkoja, ruudulle ilmestyykin navikartan mittakaavatietoja. BMW:n integroidun navin näyttö edustaa sekä kooltaan että visuaalisuudeltaan mielestämme ehdotonta ykköstasoa ja sen käyttö on muutoin varsin helppoa ja johdonmukaista.

Mukitelineiden määrä on valittu katumaasturiin ajatuksella, vaikkapa lomamatkan taukoja silmällä pitäen. Yleisesti X3:ssa on säilytystilaa erittäin runsaasti, mukaan luettuna iso, kannellinen konsolilokero. Äänieristys on korviinkuultavan tehokkaasti toteutettu, joten katumaasturi soveltuu samaan hengenvetoon liikkuvaksi hifi-studioksi. Äänentoisto kuulostaakin muhkealta ja miellyttävän tasapainoiselta.

Takaistuimella jää reippaasti sekä jalka- että päätilaa, mikä on tervetullut uutinen pitkäkoipisille. Hyödyllisenä erikoisuutena laadukkailla nahkaistuimilla nautitaan talviolosuhteissa tehokkaasta lämmityksestä myös takana (390 e) – tämä on kannatettava varuste rastittavaksi, josta matkalaiset varmasti ilahtuvat. Etu- ja takajalkatilat valaistaan amerikkalaistyylisin courtesy light -kohdevaloin.

Tavaratilasta saa takaselkänojat laskien melkein tasapohjaisen, muttei sentään aivan. Muodostuva kulma jää kuitenkin niin vähäiseksi, ettei asialla ole järin suurta merkitystä. Sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku (510 e) on sekin poikkeuksellisen kätevä, samoin ovien ulkokahvojen pistevalaisu.

Akku sijaitsee X3:ssa painonjakaumaa ajatellen älykkäästi tavaratilan alla, jossa ei myöskään ole vararengasta – malli on näet varustettu Run-Flat -renkain ja paikkaussarjalla.

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: T. Lindström