Bosch: Varoitimme Volkswagenia laittomasta dieselautojen softasta

Robert Bosch -yhtiö varoitti vuonna 2007 Volkswagenia, että olisi laitonta käyttää moottorinohjaussoftaa dieselmoottoreissa, kertoo saksalainen sanomalehti Bild am Sonntag. Asiasta uutisoi Automotive News Europe -verkkolehti.

Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.

Myös yksi VW:n omista insinööreistä varoitti Volkswagenia vuonna 2011 laittomista päästötestauskäytännöistä, toteaa raportti Frankfurter Allgemeine Zeitungin sunnuntaipainoksessa, siteeraten VW:n sisäisen tutkinnan ensituloksia.

Bild am Sonntagin mukaan Bosch toimitti VW:lle dieselsoftaa testitarkoituksiin, mutta että softa päätyikin maantiekäytössä olleisiin autoihin. Boschilta kirjoitettiin Volkswagenille ja todettiin sellaisen olevan laitonta. Bild am Sonntagin raportissa ei mainita lähteitä.

Bosch on maailman suurin moottorinohjaussoftan toimittaja. Nyt yhtiössä puidaan sille aiheutuneita kustannuksia ja VW:n päästöskandaalin vaikutuksia Boschin maineelle.

Boschin puhemies kertoi sunnuntaina uutistoimisto Reutersille yhtiön neuvottelujen VW:n kanssa olevan luottamuksellisia. VW:ltä kieltäydyttiin kommentoimasta kumpaakaan sanomalehtiraporttia.

Viime viikolla Bosch kertoi toimittaneensa VW:lle komponentteja, jotka ovat nyt päästötestien keskipisteessä. Niihin sisältyi mm. pakokaasujen mittausmoduleita ja yhteispaineruiskutusjärjestelmiä. Boschin mukaan vastuu lopputuloksista näiden komponenttien käytössä ”on Volkswagenilla”.

Bild am Sonntagin mukaan nykyisen päästökriisin juuret muodostuivat vuonna 2005, jolloin silloinen VW:n brändijohtaja Wolfgang Bernhard halusi VW:n kehittävän upouuden dieselmoottorin Yhdysvaltain markkinoille. Bernhard rekrytoi Audin insinöörin Rudolf Krebsin, jonka kehittämä moottoriprototyyppi toimi mainiosti Etelä-Afrikassa suoritetuissa testeissä vuonna 2006, kertoo lehti.

Raportin mukaan Bernhard ja Krebs olivat sitä mieltä, että ainoa tapa saada moottori täyttämään Yhdysvaltain päästömääräykset olisi käyttää AdBlue-lisäaineruiskutusta, jollaista käytettiin esimerkiksi Passatissa ja Touaregissa.

Toimenpide olisi nostanut autokohtaisia kustannuksia 300 eurolla – mutta VW:n talousosaston arvion mukaan luku oli liian korkea aikana, jolloin yhtiössä leikattiin konsernin laajuisesti kustannuksia.

Automotive News Europen mukaan Bernhard jätti yhtiön vuonna 2007 ennen uuden dieselmoottorin tuotantoon tuloa. Krebs puolestaan siirrettiin toisiin tehtäviin Martin Winterkornin noustessa VW-konsernin pääjohtajaksi vuonna 2007.

Audin entinen pääjohtaja Winterkorn pyysi Audin kehitysjohtajaa Ulrich Hackelbergiä ja Audin moottorijohtajaa Wolfgang Hatzia siirtymään VW:n Wolfsburgin päämajaan ja jatkamaan siellä uuden dieselin kehittämistä, kertoo Bild am Sonntag.

Tämän jälkeen dieselmoottori päätyi VW-konsernin dieselmoottorien joukkoon ja sen moottorinohjaussoftaa manipuloitiin siten, että moottori meni läpi Yhdysvaltain päästömääräyksistä.

VW:ltä on myönnetty, että maailmanlaajuisesti sen 11 miljoonassa turbodieselissä on softa”epäjohdonmukaisuuksia”, joskin tiedotusvälineiden mukaan softamanipulaatiota ei olisi otettu käyttöön suurimmassa osassa niistä.

Bild am Sonntagin mukaan Hackenberg ja Hatz kiistävät kumpikaan tienneensä laittomista toimista, ja kummatkin on vapautettu tehtävistään.

Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA totesi tiedotteessaan 18. syyskuuta laittoman softan tunnistavan tilanteen, jossa auto on EPA:n päästötestissä ja säätää päästövalvonnan siksi aikaa täydelle teholle. Testin jälkeen maantieajossa täysvalvonta oli jälleen kytkeytyneenä pois.