Brabus ja Bugatti? Mitä ihmeen tekemistä niillä on keskenään?

Britanniassa on nyt tarjolla todellinen supertarjous. Miten olisi ääriharvinainen Brabusin virittämä Bugatti EB 110? Kyseessä on ääriharvinaisuus, kun jo yksistään EB 110 on itsessään tuskin koskaan nähtyä herkkua.

Bugatti EB 110 on harvinainen originaalina, saati Brabusin virittämänä versiona.

Käsi ylös: kuka muistaa, milloin Bugatti EB 110 oli valmistuksessa? Oikea vastaus on vuosina 1991–95. Kyseistä tehtaan Bugatti EB 110 SS -mallia (SS = Super Sport) myytiin kaikkiaan 31 kappaletta.

Bugatti EB 110 SS:n pohjalta valmistettiin vain kaksi Brabusin virittämää muunnelmaa. Brabus Bugattin 3,5-litrainen V12-keskimoottori tuottaa 611 hevosvoimaa ja 650 Nm maksimiväännön.

Brabus kutsui lukemia ”riittäviksi”, sillä virityspaja ei kajonnut itse moottoriin, vain muuhun autoon.

Brabus viritti sitten sitäkin enemmän Bugatti EB 110 SS:n sisätiloja, jolloin mukaan saatiin muun muassa sininen nahkaverhoilu. Samalla asennettiin muun muassa  Brabus-logoin varustetut kynnyslistat.

Mistä Brabusin virittämän Bugatti EB 110:n sitten erottaa ulkoisesti? Oikeastaan käytännössä ainoastaan neljästä pakoputkenpäästä.

Britanniassa kaupattava yksilö myytiin uutena 1993 Saksassa, jossa se oli amerikkalaisella harrastajalla. Seistyään pitemmän jakson tallissa Sveitsissä, yksilö siirtyi vuonna 2009 Iso-Britanniaan.

Omistajavaihdoksista huolimatta matkamittariin on ehtinyt kertyä vasta reilut 12 000 km.

Alkoiko Brabus Bugatti EB 110:n hankinta kiinnostaa? Kysykääpä siis, mitä säästöporsas röhkii, sillä auto heltiää sikäläisittäin noin 560 000 eurolla.