Camaro Suomeen myös avona – vain 20 kpl erä!

Kauan sitä on odotettu palaavaksi, mutta pian se on totta: Chevrolet Camaro suorittaa paluun Suomeen, ensimmäisten saapuessa syyskuussa. Autoja on tulossa Eurooppaan ainoastaan rajoitettu määrä, joten upeasti varustetun Camaron tilauksessa lienee aiheellista kiirehtiä.

Kauan sitä on odotettu palaavaksi, mutta pian se on totta: Chevrolet Camaro suorittaa paluun Suomeen, ensimmäisten saapuessa syyskuussa. Autoja on tulossa Eurooppaan ainoastaan rajoitettu määrä, joten upeasti varustetun Camaron tilauksessa lienee aiheellista kiirehtiä.

Ennakkomyynti Suomessa on käynnistynyt samalla, kun hinnat vahvistuivat. Eurooppaan ryhdytään toimittamaan Camaroita heinäkuun tuotannosta alkaen, joten ensimmäiset saadaan asiakkaille syyskuussa. Autoja saadaan Eurooppaan ainakin tänä vuonna vain rajoitettu määrä, joista Suomeen on varattu ensimmäisestä tuotantokuukaudesta 20 kappaleen erä, joista neljä on avomalleja eli Convertibleja.

Kaikki Eurooppaan tuotavat Chevrolet Camarot ovat 2SS-varusteisia, mikä on Yhdysvalloissa huippumalli. Tämä tarkoittaa, että autot ovat lähes täydellisesti varustettuja ja lisävarustelista on todella lyhyt. Asiakkaan tehtäväksi jää lähinnä oman yksilön personalisointi maun mukaiseksi. Sen voi tehdä värin, raitojen, tehtaalla asennettavien kiillotettujen 20-tuumaisten vanteiden ja 45th Anniversary Edition -paketin avulla. Viime mainittu on saatavissa Camaroon vain rajoitetun ajan.

Eurooppaan tuotavien Camaroiden keulalla jytisee 6,2-litrainen V8, joka kehittää käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä 318 kW (432 hv) ja automaattivaihteiston kanssa 20 kW vähemmän (405 hv). Suorituskykyä voi kuvailla riittäväksi, sillä 0-60 mph (96 km/h) kiihdytys sujuu kummallakin vaihtoehdolla vajaassa viidessä sekunnissa.

Yllättäen automaattivaihteinen on jopa pari kymmenystä nopeampi.

Automaattivaihteisen kulutus on niin ikään alhaisempi, mikä yhdessä suomalaisen verotuksen kanssa merkitsee sitä, että korkeammasta tehdashinnastaan huolimatta automaattivaihteiset Camarot ovat kokonaishinnaltaan vähän käsivalintaisella vaihteistolla varustettuja halvempia.

Eurooppaa varten Camaroon on tehty muutoksia, joiden ansiosta ajo-ominaisuudet vastaavat vielä terävämmin aggressiivista ulkonäköä. Muodoissa on paljon yhteneviä piirteitä vuosimallin 1969 Camaro kanssa.

Hevosvoimat saadaan siirrettyä hyvin tiehen, sillä Camarossa on luistonestojärjestelmän sisältävä ajonvakautus. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetuissa yksilöissä on lisäksi lähtöjärjestelmä, joka varmistaa ripeän kiihdytyksen. Suorituskyvyn hillitsemisessä auttavat 355/365 mm jarrut sekä Brembon valmistamat nelimäntäiset jarrusatulat. Turvallisuutta lisäävät myös neljä turvatyynyä ja ikkunaturvaverhot.

Matkustamossa on edessä sähköistuimet ja hieno nahkaverhoilu. Matkustaessa voi nauttia Boston Acousticin Camaroon kehittämistä stereoista ja tietenkin ilmastointilaite kuuluu varustukseen.

Älyavain, sisätaustapeiliin integroitu peruutuskamera ja HUD-näyttö sekä Bluetooth kuuluvat kaikki Camaron varustukseen. Pimeällä ksenonvalot varmistavat kelpo näkyvyyden.

Chevrolet Camaro Coupé 6,2 V8 6AT maksaa 72 749 euroa ja käsivaihteinen 6MT vastaavasti 73 027 e.  Camaro Convertible 6,2 V8 6AT maksaa 81 508 e ja manuaalina 82 248 e.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Chevrolet