Chevrolet Captiva LT 2.2 D A/T on musta hevonen

Chevrolet Captivan mallinimen voisi suomentaa vaikka "koukuttavaksi", sillä malli miellyttää monin tavoin, mutta epäkohtia löytyy. Millaisin vaikutelmin olimme tien päällä?

Captiva on paljon enemmän kuin tavanomaisen katumaasturin ulkonäön nojalla uskaltaisi olettaa, ja sitä valmistetaan myös Opel Antaran sekä Holden Captivan tunnuksin. Ensinnäkin ruudikas 2,2-litrainen turbodiesel (184 hv) on kahdesta samatilavuuksisesta se tehokkaampi versio, joka jaksaa vetää kunnolla alakierroksilta kuorman kanssa. Uutuus varmistaa tarvittaessa riittävää lisävoimaa ohituksiin ja 10,1 sekunnin kiihtyvyydens sataan. Maksimivääntöä heltiää 400 Nm heti 2000 kierroksella.

Isoksi turbodieseliksi tämä moottori kykee kiihdytyksiä myöten pitämään mölyt mahassaan huomiota herättävästi. Otetaan esimerkkinä 80–120 km/h maantienopeudet, joilla takamatkustajat pystyvät keskustelemaan edessäistujien kanssa ääntä korottamatta – matkustajatkin kiinnittävät meluttomuuteen pian huomiota. Pienempi 2.2 D -versio tuottaa 163 hv, mutta koska isompi on sitä niin ”lähellä”, kiusaus muodostuu suureksi...

Pehmeästi napakasti vaihtava kuusiportainen momentinmuunnin-automaattivaihteisto antaa 2010-kiloiselle huipputason ajomukavuutta. Jousitus on viritetty miellyttävän jämäkäksi niin, että maantieajossa se tuntuu loistavalta. Ainoastaan terävimmissä kuopissa ilmenee tarpeetonta, jopa epämiellyttävää pintakovuutta. Vieterit kantavat kuorman soratielläkin, joilla keskivetoröykkyjä tuskin huomaa.

Täsmällisesti keskittävän ohjauksen tehostus on tasokas. Iso miinus rapsahtaa halogeenityyppisistä lähi- sekä kaukovaloista, joiden teho sekä kuvio jäävät erittäin vaatimattomiksi. Tässä muutoin tasokkaassa SUV:ssa ksenonit olisivat enemmän kuin paikallaan.

Testiyksilön  Dunlop-kesärenkaiden vesiliirto-ominaisuudet osoittautuivat poikkeuksellisen heikoiksi, sillä niiden sivuttaiset vedenpoistourat ovat kapeat. Auto pyrkii lähtemään plaaniin jo 80 km/h tasolta, joten sadekeliominaisuuksiltaan kunnolliset töppöset on ehdottoman aiheellista valita. Captiva on normaalioloissa etuvetoinen. Kun tietokone havaitsee pidon menetystä, vetotapa muuttuu automaattisesti nelivetoiseksi.

Mittasimme ison 2,2-litraisen dieselin keskikulutukseksi 8,8 l/100 km, jota ei voi pitää kamalana lukemana parituhatkiloiselle automaattivaihteiselle. Tehtaan 7,7 litran keskikulutukseen ei kuitenkaan ylletty. Herkkätoiminen peruutustutka on mukavana lisäapuna pysäköintihalleissa.

Millaiselta Captiva tuntuu tilankäytöltään ja muulta kätevyydeltään? Lue täydellinen koeajo ABS-paperilehdestä 13-14/2011.

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen