Chevrolet Cruze ylivoimaisessa WTCC-johdossa

FIA:n World Touring Car Championship saavutti viime viikonloppuna Portossa puolen välin etapin Chevroletin edetessä vakaasti kohti mestaruutta. Merkkien välisen ylivoiman lisäksi kolme Cruze-kuljettajaa pitävät halussaan kärkipaikkoja henkilökohtaisessa mestaruuskamppailussa.

FIA:n World Touring Car Championship saavutti Portugalin Portossa puolen välin etapin Chevroletin edetessä kohti mestaruutta. Merkkien välisen ylivoiman lisäksi kolme Cruze-kuljettajaa pitävät halussaan kärkipaikkoja henkilökohtaisessa mestaruuskamppailussa.

Seitsemän vuotta on kulunut Chevroletin WTCC-projektin aloittamisesta. Tiimi tiesi työnsä aloittaessaan, että kärkeen nouseminen vaatii vuosien määrätietoista ja pitkäjänteistä panostamista. Kilpailutoiminnasta koko ajan vastannut brittiläinen Ray Mallock Limited (RML) on muun muassa tehnyt seitsemänä kautena vain yhden kuljettajavaihdoksen. Viime kausi eli Chevroletin kuudes kilpailukausi toi tullessaan sekä kuljettajien että merkkimestaruuden ja tänä vuonna tiimi on ylivoimainen.

Kauteen lähdettiin erittäin mielenkiintoisista asetelmista, sillä viime kaudella käytettyjen kaksilitraisten vapaasti hengittävien bensiinimoottorien ja turbodieselien tilalle tulivat 1,6-litraiset ahdetut bensiinimoottorit. FIA:n tavoitteena n yhtenäistää moottorit eri kilpailusarjoissa ja WTTC:n ja WRC:n eli rallin MM-sarjan suhteen tässä on onnistuttu.

Chevrolet aloitti uuden moottorin kehitystyön hyvissä ajoin ja otti sen käyttöön heti kauden alussa. Moottoria ehdittiin testata runsaasti jo viime vuoden aikana, mikä näkyy kilpailussa Cruzen tultua ruutulipulle kaikissa lähdöissä yhtä lukuun ottamatta.

Kauden viimevuotisella tekniikalla aloittaneet Seat ja Volvo ovat nekin siirtyneet uusien sääntöjen mukaisiin moottoreihin. Varsinkin Volvon vauhti on piristynyt uuden tekniikan myötä.

Kauden kilpailujen aikana siniset Chevrolet Cruzet ovat jatkaneet lähes yksitoikkoisesti viime vuoden lopulla opittua rutiinia. Yksi kolmesta kuljettajasta ajaa aika-ajoissa paalupaikalle ja lähtee siitä kilpailun voittoon. Neljässä kilpailussa RML-tiimin kuljettajat Robert Huff, Yvan Muller ja Alain Menu ovat ajaneet kolmoisvoittoon. Kuljettajien nimet eivät ole aakkosjärjestyksessä, vaan kuljettajien pistejärjestyksessä, sillä Huff johtaa 227 pisteellä ja ero Mulleriin on kertynyt 29 pistettä. Menu puolestaan on 31 pistettä Mullerin perässä ja etumatka seuraavaan on peräti 66 pistettä.

Valmistajien välisessä mestaruuskilpailussa ylivoima on vielä murskaavampaa, sillä Chevrolet on kerännyt kauden puolessa välissä 491 pistettä. Seuraavilla sijoilla olevien SR Customer Racingin (Seat) ja BMW Customer Racing Teamin pistesaldot ovat 279 p. ja 276 p.

Kauden 2011 jäljellä olevat WTCC-kilpailut:

17.7.   Donington, Iso-Britannia

31.7.   Oschersleben, Saksa

4.9.    Valencia, Espanja

23.10. Suzuka, Japani

6.11.   Zhaoqing, Kiina

20.11. Macao, Kiina

Teksti: J. Peltonen

Kuva: tehdas