Citroën 2CV: Kokonainen 31 auton letka ajaa Helsingistä Nordkappiin!

Kolmantena päivänä helmikuuta starttaa 31 viluisen ankan letka Helsingistä kohti Nordkappia. Kyseessä ei ole mitä tahansa sorsia, vaan ankka, rättäri, sätkä ja sata muuta lempinimeä kantavia Citroën 2CV kulkimia. Retkikunta koostuu yhdeksästä Suomen 2CV-Killan jäsenestä ja heidän kartanlukijoistaan sekä 22:sta keskieurooppalaisesta Citroën 2CV -autokunnasta. Osa heistä tulee maista, joissa lumella ja jäällä ajelu ei ole aivan jokapäiväistä.

Arktinen retki kantaa kansainvälisyydestään johtuen nimeä Raid 4 Arctic Ducks. Kaukaisimmat osanottajat ovat jo lähteneet matkaan Ranskasta ja Itävallasta, kokoontuakseen lähdön ensimmäiseen vaiheeseen Helsingin Vuosaaren ABC:lle lauantaina klo 10. Kaiken kaikkiaan retkikuntaan starttaa kulkimia yhdeksästä eri maasta, joissa mukana ryhmiä Suomen lisäksi Ruotsista, Norjasta, Saksasta, Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Englannista ja Itävällasta.
Kulkimesta valmistettiin useita erilaisia rinnakkaismalleja ja niiden pakettiautoversioita. Retkikunnan kulkimet kattavat lähes koko mallikirjon, lukuun ottamatta Saharan aavikoille suunniteltua Méhari-mallia. Retken haasteellisuutta lisäävät pienen moottoritehon, kangaskaton ja olemattoman lämmityslaitteen aiheuttamat vilunväristykset ohjaamossa, ulkoilman lämpötilan laskiessa normaaleihin helmikuisen Lapin pakkaslukemiin. Kuvassa Dyane.
Paleltumisen estämiseksi on kulkimia jouduttu hieman ”parantelemaan” raidia varten. Rättikattoja on eristetty tai vaihdettu lasikuituisiin talvikattoihin. Joihinkin kulkimiin on jopa rakennettu keskuslämmitys ja joihinkin lisätty nykyautoista tuttuja lisälämmittimiä. Moottoria ja muuta tekniikkaa on huollettu ja tarkistettu toimintavarmuuden maksimoimiseksi.


 

Retkikunnan reitti alkaa Helsingistä ja jatkuu Mikkeliin, jossa tutustutaan paikalliseen Citroën-jälleenmyyjään ja huoltoliikkeeseen. Mikkelin Kärkimerkeillä ja CitiX korjaamolla on myös retken toinen startti, eli letka on kokonaisuudessaan ensi kertaa koolla. Mikkelistä matka jatkuu kohti Joensuuta, jossa vietämme ensimmäisen yötauon.

Joensuusta matkan on tarkoitus jatkua eksoottisen Kolin jäätien kautta Vuonislahteen. Kehnon talven vuoksi näyttää että Vuonislahteen matkataan maata pitkin, mikäli pakkaset ei pian kiristy ja jäätietä saada auki. Matkaa jatkuu edelleen kohti Haaparantaa, jossa vietämme toisen yötauon Ruotsin puolella.

Haaparannasta matka jatkuu Tornionjoen Ruotsin puoleista rantaa Juoksengiin, josta ylitämme joen jäätietä Suomen puolelle. Napapiirikylässä Juoksengissa suoritamme ulkolaisten vieraidemme kanssa Lapin noidan suunnitteleman Napapiirin ylitysrituaalin. Noituuden kadottua, matkaamme Äkäslompoloon Jounin kauppaan katsomaan, onko kauppias Sampo kotona. Kolmas yötauko onkin sitten Enontekiön Hetassa.

Hetassa vietämme taukopäivän ja tutkailemme ulkolaisten vieraiden kanssa mitä kaikkea Suomen talvisessa Lapissa on mahdollista harrastaa. Levähdyksen jälkeen matka jatkuu Norjan puolelle Kautokeinoon ja edelleen Altan kautta kohti pohjoista. Honningsvågin norjalaiskylässä vietämme yötauon. Aamusella sääolosuhteiden salliessa pyrimme kohti Nordkappia, Euroopan pohjoisinta autolla saavutettavissa olevaa kolkkaa.

Paluumatkalla pysähdymme toistamiseen Hetassa, josta jatkamme kohti Torniota, jossa tutustumme vieraidemme kanssa paikalliseen pienpanimo toimintaan Tornion Panimossa. Illan päätteeksi juhlistamme retken päättymistä valmistamalla omintakeista ”riittijuomaa”. Retken virallinen osuus päättyy ja kotimatka alkaa ”kukin omia teitään”.

Retken etenemistä on mahdollista seurata reaaliajassa osoitteessa http://www.2cv.fi/r4ad-gps, jossa näkyy useamman kulkimen sijainti GPS seurannassa.