Citroën C5 Aircross: Kaikkien aikojen tehokkain sarjatuotanto-Citroën

Citroën esittelee Shanghain autonäyttelyssä 2017 Aircross-konseptiautosta inspiraationsa saaneen uuden sukupolven katumaasturin, C5 Aircrossin, jossa yhdistyy vahva design korkealuokkaiseen matkustusmukavuuteen

Uusi C5 Aircross tulee Kiinan markkinoille lokakuussa 2017. Eurooppaan uutuuden odotetaan rantautuvan syksyllä 2018.
C5 Aircross on voimakkaasti muotoiltu auto, jossa on korkealle sijoitettu konepelti, 2,73 m pituinen akseliväli, lyhyet etu- ja takaylitykset, linjakkaat muodot sekä vahva graafinen ilme. Tilava matkustamo on suunniteltu mukavuutta silmälläpitäen. Istuimet ovat mukavat, keskikonsoli on leveä ja syvä, ja materiaalit ovat miellyttäviä koskettaa.

C5 Aircross on olemukseltaan paljon kiitosta saaneen, vahvan persoonallisuuden omaavan Aircross-konseptiauton mukainen. Rakenteensa ja mittojensa osalta (pituus 4,50 m, leveys 1,84 m, korkeus 1,67 m) C5 Aircross sijoittuu SUV-mallien osalta C-segmentin keskivaiheille.

Keulan muotoilua korostavat Citroënin tapaan kahteen tasoon sijoitetut valot. Ylhäältä löytyvät kromikehysteiset huomiovalot ja suuntavalot. Varsinaiset ajovalot on sijoitettu alempaan riviin. Kookkaat etupuskurit ovat linjakkaat ja niiden alareunaan on integroitu suojavyöhyke. Takavalot muodostuvat kummallakin puolella autoa olevista neljästä 3D LED-moduulista luoden valoisan, teknisen ja graafisen, auton leveyttä korostavan ilmeen, johon katse välittömästi kiinnittyy.

Vahvasti muotoiltuja korin linjoja korostaa graafisuus. SUV:lle tyypilliset isokokoiset pyöränaukot ja korin alaosaa koristavat värikkäät Airbump -kolhusuojat tuovat modernin ja omintakeisen lisän C5 Aircrossille. Korin aerodynaamista muotoilua ja C5 Aircrossin ilmeikkyyttä korostavat edessä ja takana pohjasuojan aukot sekä takaluukun yläpuolelle sijoitettu ilmanohjain. Renkaat ovat suurikokoiset, läpimitaltaan 720 mm, ja vannevalikoima laaja, 17’’, 18’’ ja 19’’.

Korkea istuma-asento parantaa näkyvyyttä. C5 Aircrossissa toistuu Aircross-konseptiauton tyyli, käytännöllisyys ja toimivuus.

Matkustamoon antaa valoa suurikokoinen, avattava panoraamakatto. Takaistuin tarjoaa ainutlaatuisen väljät jalkatilat ja runsaat polvitilat (201 mm). Linjakkaan muotoilun vastapainona toimivat tekniset ja graafiset elementit, kuten kojelauta, jonka modernia ilmettä korostaa kapasitiivinen, 8’’ suuruinen HD-kosketusnäyttö. Kromiset ja pianolakatut mustat yksityiskohdat viimeistelevät uuden SUV:n sisäilmeen.

Laadukkaasti viimeistellyissä sisätiloissa on sisään tulevan ilman esikäsittely. 12-tuumainen TFT-digitaalimittaristo on helppolukuinen.

Syvä ja leveä keskikonsoli lisää matkustusmukavuutta suurikokoisen, viilennettävän säilytyslokeron kätkeytyessä kyynärnojan alle.

C5 Aircrossissa on havaittavissa samaa mukavuuden tunnetta sohvamaisine istuimineen kuin C4 Cactus-mallissa. Graafisuus ilmenee värikkäänä kuviona istuinten selkänojissa korostaen hienostunutta ja muista erottuvaa ilmettä.

C5 Aircross -mallistoon on tarjolla lukuisa määrä erilaisia sisustusvaihtoehtoja 3D kankaasta Nappa-nahkaan kunkin autonomistajan mieltymysten mukaan. Istuimissa on tyylikkäät graafiset koristetikkaukset tuomassa kontrastia ja korostamassa istuimien täyteläistä pehmeyttä. Sama kuvio toistuu ovipaneeleissa sekä kromisissa yksityiskohdissa.

Uusi C5 Aircross on ensimmäinen Citroën, joka on varustettu uudella Progressive Hydraulic Cushions®-jousitusjärjestelmällä, joka parantaa entisestään ajomukavuutta. 

Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksessa iskunvaimentimiin on lisätty kaksi hydraulista elementtiä, joilla saadaan aikaan progressiivinen vaimennus sekä sisään- että ulosjoustossa. Kyse on Citroënin omasta keksinnöstä, joka tullaan ottamaan käyttöön tulevaisuuden Citroën-mallistossa. Jo 98 vuoden ajan on jousitusmukavuus ollut yksi tärkeimmistä Citroënin ominaisuuksista, jota asiakkaat ovat erityisesti arvostaneet.

Jousituksen toimintatapa on yksinkertainen. Kun perinteinen jousitus muodostuu iskunvaimentimista, jousista ja pohjaanlyöntikumista, on Progressive Hydraulic Cushions® -jousituksessa kaksi hydraulista elementtiä, jotka on sijoitettu iskuvaimentimen sisään. Lisäksi järjestelmän kuuluvat kierrejouset.

Jousitus toimii kaksivaiheisesti: Kun sisään- ja ulosjousto on vähäistä eli ajetaan verrattain tasaisella tienpinnalla, jouset ja iskunvaimennin vaimentavat pystysuuntaisia liikkeitä, hydrauliset vaimennin elementit eivät tässä tilanteessa osallistu vaimennustapahtumaan. Mutta näiden olemassaolo mahdollistaa suuremman jousituksen liikkumisvaran sisään ja ulosjoustossa, mikä aikaansaa ”lentävän maton” vaikutelman, ikään kuin auto leijailisi epätasaisuuksien yläpuolella.

Kun sisään- ja ulosjousto on voimakasta, jouset ja iskunvaimennus toimivat yhteistyössä hydraulisten vaimenninelementtien kanssa hidastaen liikettä progressiivisesti. Jousituksen pohjaaminen ei siis ole mahdollista, mikä saattaa käydä perinteisen jousituksen ollessa kyseessä.

Takaluukku aukeaa sähköisesti käsin koskematta. Ei tarvitse kuin heilauttaa jalkaa takapuskurin alla ja luukku aukeaa. 482 litran suuruisen tavaratilan voi jakaa kahteen osaan siirrettävän tavaratilan hyllyn avulla. Kätevän Magic Handle -ominaisuuden avulla tavaratilasta saadaan täysin suora, kun takaistuimet taitetaan vaivattomasti alas tavaratilasta käsin.

C5 Aircross on ensimmäinen Citroën, joka on varustettu Plug-in Hybrid PHEV -teknologialla.

Etuistuimiin on tarjolla lämmityksen lisäksi monipistehieromatoiminto. Etuistuimiin on sijoitettu 8 pneumaattista taskua, joiden ansiosta kuljettaja ja etumatkustaja voivat itse valita oman hieromaohjelman viiden eri ohjelman joukosta.

Takamatkustajien istuimet ovat mukavat ja niiden selkänojaa voidaan kallistaa 27 astetta, mikä varmistaa matkustusmukavuuden. Istuinten välissä on leveä kyynärnoja ja irrotettavat mukitelineet. Polvi- ja jalkatila on tämän kokoluokan suurimpia.

Äänieristys on huippuluokkaa, sillä ajoäänet ja aerodynamiikan aikaansaamat äänet on minimoitu. Etuikkunoiden ja moottoritilan äänieritykseen on kiinnitetty erityistä huomiota.

C5 Aircross tarjoaa matkustajien käyttöön intuitiivisia, viimeisimmän sukupolven teknologioita, jotta he voivat olla yhteydessä ulkomaailmaan, navigoida, välittää viestejä jne. Tarjolla on viimeisimmän sukupolven Citroën Connect Nav 3D -navigointijärjestelmä. Se on yhdistetty 8’’ kapasitiiviseen kosketusnäyttöön, jonka säätäminen tapahtuu sormen hipaisulla.

Järjestelmä on varustettu myös ääniohjauksella, joka toimii yhteistyössä navigoinnin, puhelimen ja mediajärjestelmien kanssa kuljettajan tarvitsematta nostaa katsettaan tiestä. Siihen on yhdistetty myös Mirror Screen -toiminto (Apple CarPlay), jonka ansiosta älypuhelimen sovellukset voidaan siirtää kosketusnäytölle. Älypuhelin voidaan ladata langattomasti induktiolla.

C5 Aircross varustettuna Grip Control -ajonhallintajärjestelmällä ja 19-tuumaisin’ Mud & Snow -erikoisrenkain tarjoaa elämyksellisiä ajokokemuksia. Ajaminen kaikissa olosuhteissa vaikeassakin maastossa on mahdollista etupyörien vetokykyä älykkäästi valvovan Grip Control -järjestelmän ansiosta. Kuljettaja voi valita kuhunkin tilanteeseen sopivan etenemiskykyä parantavan esiasetuksen keskikonsoliin sijoitetusta katkaisimesta. Esiasetuksia on tarjolla viisi erilaista: normaaliajo, hiekka, muta, lumi ja ESP OFF.

Kiinan markkinoille lanseerattavan C5 Aircrossin moottorivalikoimiin kuuluvat viimeisimmän sukupolven 165 hv ja 200 hv tehoiset bensiinimoottorit, joihin on yhdistetty e-shift EAT6-automaattivaihteisto. Moottori-/vaihteistoyhdistelmä tarjoaa korkeatasoisen mukavuuden ja tehokkaan suorituskyvyn.

C5 Aircross tulee olemaan ensimmäinen Plug-In Hybrid PHEV e-AWD -tekniikalla varustettu Citroën, dynaamiselta suorituskyvyltään ainutlaatuinen. Polttomoottori on teholtaan 200 hv ja kaksi sähkömoottoria, joista toinen edessä ja toinen takana, yhteisteholtaan 300 hv.

C5 Aircross on kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmisteinen Citroën. Tarjolla on neljä eri ajotapaa: 100 % sähköinen, jonka toimintamatka on 60 km, hybridi, jota ei tarvitse ladata, näiden yhdistelmä sekä 4x4. Tämän innovatiivisen teknologian ansiosta akun lataus on mahdollista hidastettaessa nopeutta tai polttomoottorin välityksellä ajon aikana.