Citroën DS5 on nousukiidossa tähtiin

Citroënin aktiivinen laadunkorotus uusille tasoille alkaa tuottaa melkoisia tuloksia. Vaikka matkustamon ilmapiiri tuntuu heti tutulta, ei Citroënin puitteissa ole tässä kokoluokassa totuttu kokemaan tällaista säihkettä.

Citroënin aktiivinen laadunkorotus uusille tasoille alkaa tuottaa melkoisia tuloksia. Vaikka matkustamon ilmapiiri tuntuu heti tutulta, ei Citroënin puitteissa ole tässä kokoluokassa totuttu kokemaan tällaista säihkettä.

Koeajoimme DS5 163 HDi:n automaattivaihteisena. Versio tuntuu erityisen kivalta luotsata kaupunkiliikenteessä. Maantiellä kuusiportainen, nestetyyppinen automaattivaihteisto vaihtaa ripeästi, ilman vähäisintä kulmikkuutta, ja tämä automaatti saa varauksettoman kiitoksemme.

HDi-tekniikka yhdessä automaatin kera saa DS5:n tuntumaan loisteliaammalta kuin mihin premium-pyrkimyksin tähdätään.

Maantieajossa 163 HDi:n voima vaikuttaa reippaan 340 Nm väännön ansiosta kaikin tavoin riittoisalta. Etevin sitkeys saavutetaan keskeisellä kierrosalueella 2000–3000 r/min.

Toisena versiona koeluotsasimme uutta Hybrid 4 -dieselhybriditeknologialla varustettua mallia, jonka tekniikka vastaa Peugeot 3008 HYbrid 4 -mallia. Diesel hoitaa etuvedon ja takana sijaitseva sähkömoottori vastaa takavedosta.

Versiossa käytetään hybridikokoonpanossa miellyttävästi vaihtavaa, kuusivaihteista BMP6-robottivaihteistoa. Sähkömoottori tasaa vaihtotapahtumista aiheutuvia taukoja dieselmoottorin vedossa.

Hybridi liikkuu sähkökäytöllä juhlavasti ja kun tarvitaan lisävoimaa, diesel puuttuu asiaan, 200 hv yhteistehoin.

Mallistoon kuuluvat bensiinipuolella kaksilitraiset THP 156 ja THP 200 -versiot, dieseleissä e-HDi 112 ja HDi 163. Sokerina pohjalla on sitten nelivetoinen Hybrid 4.

Millainen on DS5:n ohjaustuntuma? Varsin otollinen. Kuitenkin ensihuomiona, vaikka DS5:n ohjaustehostin on viisaan oloisesti sähköhydraulinen, keskialuetuntumasta muodostuu maantiellä lievästi keinotekoinen. Suunta on silti täysin oikea.

163 HDi:n jousitus tuntuu maantieajossa sekä kaupungissa erittäin tanakalta, paikoin jopa pintakovalta.

Teknisesti upeinta sekä dieselissä että dieselhybridissä ovat superalhaiset päästöt, jotka sointuvat ilmiömäisesti sekä vääntöön että tehoihin.

Kulutuksetkin ovat hallussa: 163 HDi:n yhdistetty kulutuslukema asettuu automaattina alueelle 5,9 –6,1 l/100 km ja dieselhybridi selviytyy vain 4,1 litralla. Kai DS5-mallistossa voi todeta ympyrän sulkeutuneen, vaikkei pyörää olekaan keksitty uudelleen.

Leppoisasti takaistuimella

Matkustamossa vallitsee kokoluokassa epätavallisen laadukas tunnelma, melkein kuin Peugeot 3008:ssa. Lasikaton kattopaneeliin on sommiteltu hienot lentokonekatkaisimet.

Kulmikas ohjauspyörä voi tuntua kaupunkipyörityksessä oudolta.

Tuulilasin HUD-nopeusnäytön selkeys ei jätä toivomisen varaa ja muu mittaristo sekä kojelaudan toiminnot ovat asialliset. Keskelle pysäköivät lasinpyyhkimet eivät jätä sivukatveita. Säilytyslokeroita matkustamoon on loihdittu moneen lähtöön.

Matkamukavat etuistuimet ovat samalla sporttimaisen  tukevat. Ne ovat parhaimmillaan sähkösäätöisinä.

Takaistuimen jalkatila riittää pitkäjalkaiselle, kunhan etuistuimia ei sorvata ääritaakse. Päätila riittää 186-senttisellä enää nipin napin; lasikatto väijyy. Varvastila tuottaa ongelman, kun etuistuimet ovat ala-asennossa.

Takaovien turhan kapea aukenemiskulma hankaloittaa kulkemista.

Mitkä ovat DS5:n kilpailijat? Hyvä kysymys! Käytännössä premium-tasoa voimakkaasti lähestyvälle mallille on paha määritellä suoranaisia kilpailijoita. Siksi DS5-mallisto tarjoaa jännittävän erilaisen vaihtoehdon hintaluokissaan.

Kiinnostava nähdä, minkä merkkien ja mallien omistajat siirtyvät DS5:n pariin.

Citroën DS5 saapuu Suomeen maaliskuussa. Myynti käynnistyy tammikuun aikana, jolloin selviävät myös DS5:n hinnat.

 

Teksti ja kuvat: J. Peltonen, tehdas