Classic Motorshow, Lahti 6.-7.5.2017

Lahdessa järjestetään keväisin ajoneuvonostalgiasta kiinnostuneiden oma näyttely, Classic Motorshow, joka kokoaa yhteen alan kalustoa ja toimijoita laajalti. Classic Motorshow järjestetään Lahdessa 6.–7.5.2017 nyt jo kymmenettä kertaa.

Maailman ainoa entisöity vuoden 1948 Checker A2-taksiauto on ensiesittelyssä Classic Motorshow´ssa.

Näyttelyssä on esillä yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita... kaikenlaista moottorilla kulkevaa. Ikähaarukka on moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvun alkuun. Mukana on myös runsaasti alan kerhoja, asiantuntijatahoja, kauppiaita ja erikoisosaajia. Kaikki Lahden Messukeskuksen noin 18000 neliötä tarjoaa kahden päivän aikana paljon mielenkiintoista katsottavaa.

Teema: 70-luku – muutosten vuosikymmen


Suomessakin 1970-luku oli autoilussa muutosten aikaa. Villistä ja vapaasta liikenteestä siirryttiin yleisrajoituksen (80 km/h) kautta myös tiekohtaisiin nopeusrajoituksiin. Turvavyöpakkokin tuli. Vuosina 1972–1996 oli käytössä niin sanottu kasikympin lätkä.

Vuonna 1973 energiakriisin aikaan jokainen joutui väkisinkin pohtimaan periaatteitaan vakavan ongelman helpottamiseksi. Kaikesta huolimatta autojen määrä kasvoi huimasti. Myös kotimainen autoteollisuus aloitteli toimintaansa Saabeja rakentaen. Valtiovalta piti autokauppaa rautaisessa otteessaan määräten verotuksellisesti, millaisia ajoneuvoja hankittiin.

Teemaosastollamme on esillä yhteensä 45 ajoneuvoa, joiden avulla saa hyvän käsityksen siitä, millä kansalaiset ovat 70-luvulla kulkeneet ja kuljettaneet sekä ’leveilleet’ ja harrastaneet.

Energiakriisi 1970-luvulla vaikutti merkittävästi autoiluun, mistä nähdään esimerkkinä mm. Fiat 126 hyvin vähän polttoainetta käyttävänä autona. Näyttelyssä myös iso kokonaisuus on vuodesta 1971 vuoteen 1979 lehdistön valitsema Vuoden Auto, joista esillä on useita lehdistön suosikkeja. Brittiläisten autojen markkinaosuus pieneni japanilaisten kasvaessa voimakkaasti. Näyttelyssä on myös yksi autoista, joilla presidentti Urho Kekkonen on liikkunut matkoillaan 1970-luvulla.

Moottoripyörille vuosikymmen tarkoitti peruuttamatonta muutosta. Aiemmin suositut eurooppalaiset pyörät jäivät 70-luvulla myynnissä jalkoihin, ja britit katosivat valikoimista oikeastaan kokonaan.

Ferrari-harvinaisuuksia


Näyttelyvieraat pääsevät ihailemaan kahta Suomi-historian omaavaa 50-luvun Ferrari-harvinaisuutta. Autot; Carl-Otto Bremerin Ferrari 750 Monza sekä Scuderia Askolinin Ferrari 250 GT Tour de France, ovat nähtävillä automerkin 70-vuotista taivalta juhlistavan ja itsekin 30 vuotta täyttävän Ferrari Owners' Club Finlandin osastolla.

Lahteen tuotavat Ferrarit tunnetaan tyyppinimillä 750 Monza ja 250 GT Tour de France. Niistä Monzaa voisi nykykäsittein luonnehtia lähinnä urheiluauton prototyypiksi, kun taas Tour de France on ollut entisajan termistön mukaan matkailuauto, joskin kilpailukäyttöön suunniteltu. Molempien autojen nimissä numero tarkoittaa moottorin yhden sylinterin tilavuutta. Monzassa sylintereitä on neljä, mutta Tour de Francessa 12, joten kummankin kone on kolmilitrainen.

Classic Motorshow'ssa nämä Monza- ja Tour de France -yksilöt esiintyvät samassa tapahtumassa ensimmäistä kertaa lähes 50 vuoteen.

Entisöidyn Checker A2 -taksiauton ensiesittely


Classic Motorshow’n monipuolisesta tarjonnasta löytyy myös tiettävästi maailman ainoa entisöity vuoden 1948 Checker A2 -taksiauto, joka esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle. Nimensä Checker sai aikanaan ikkunatason alapuolella autoa kiertävästä shakkiruutu-raidasta.

Checker ry on saanut valmiiksi monivuotisen hankkeensa ja entisöinyt Checker A2 -taksiauton vm. 1948. Projekti aloitettiin noin kahdeksan vuotta sitten. Hanketta on rahoitettu joukkorahoituksella ja parilla lainalla.

Näyttelyssä esillä olevien kahden Checker-auton historia on mielenkiintoinen. Helsingin kaupunginjohtaja Erik von Frenckell ja ministeri Onni Hiltunen huomasivat vuoden 1952 olympialaisten lähestyessä maan taksikaluston olevan kovin huonokuntoista. Tilannetta helpottamaan päätettiin hankkia Checker-taksiautoja Yhdysvalloista.

Presidentti Kekkosen virka-auto


Joku saattaa muistaa nähneensä presidentti Urho Kaleva Kekkosen vilahtavan liikenteessä virka-autollaan 70-luvulla. Toinen saattaa miettiä, että tuohon aikaan autotkin olivat vielä ”autoja”. Classic Motorshow’ssa on harvinainen tilaisuus päästä tarkemmin tutustumaan Kekkosen 1970-luvun virka-autoon, vm. 71 Chrysler New Yorker Limousineen.

Classic Motorshow'ssa esillä oleva Chrysler New Yorker vm. 71 Limousine on presidentti Urho Kekkoselle aikoinaan henkilökohtaisesti Amerikassa valmistettu auto. Se on Ruotsissa Heinelin pajalla panssaroitu, pidennetty presidentin tehtäviin sopivaksi ja vahvistettu rakenteiltaan. Painoa autolla on noin 3000 kg, polttoainekulutus oli 30–40 litraa/100 km.

Auton omistaa nykyään lahtelainen Klaus Lindholm, joka tuo ajamalla auton näytteille Lahden Messukeskukseen.
 

Classic Motorshow’ssa juhlitaan tasakymmeniä


Suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely on juhlapaikkana, kun muutamat autoilun ikonit ohittavat merkittäviä virstanpylväitä.

Maailman todennäköisesti palvotuin urheiluautomerkki Ferrari täyttää 70 vuotta. Suomen Ferrari Club juhlii merkkivuotta esitellen osastollaan suomalaisen historian omaavia Ferrareita.

Suomen Saab-klubi juhlistaa merkin 70-vuotista taivalta Classic Motorshow’ssa, jossa sen osastolla esitellään joitakin keskeisiä malleja menneiltä vuosikymmeniltä.

Fiat 500 Club Finlandian osastollakin on juhlanaihetta, kun Torinossa heinäkuussa 1957 ensiesitelty Fiat 500 täyttää 60 vuotta.

Classic Chevy Club Finland esittelee Chevrolet-klassikoista Classic Chevyn vm. 1957, joka sai aikoinaan lempinimen ”Baby Cadillac”.

Hämeenlinnassa sijaitseva Ahveniston moottorirata ja Historic Race Finland ry tuovat yhteisellä osastollaan esille historiaa Suomen legendaarisemmasta kilpailukäyttöön tarkoitetusta radasta.

Ranskalainen Avenue


Seitsemän ranskalaisen automerkin merkkikerhon yhdessä rakentamalla, noin 700 neliömetrin osastolla pääsee lähes aitoon ranskalaisen pikkukadun tunnelmaan. Mutkittelevalla katuosuudella on parkissa noin 24 ranskalaismerkkistä autoa, on polkupyöriä, mopoja ja moottoripyöriäkin – ranskalaisittain joskus nokat vastakkain tai vinoparkissa, tiiviisti mutta kuitenkin ympärikäveltävissä. Näin katumainen – ranskalainen avenue – tunnelma ja ruuhka onnistutaan kehittämään helposti. Lisäksi Panhard Club Finland pystyttää kadun varteen Panhard-autokorjaamon elävöittämään miljöötä.

Kadun päähän tulee näyttelyvieraille avoin Citroën Camionette -kahvila-auto, jonka eteen voi istahtaa pöytään jalkoja lepuuttamaan. Ja kuin pisteenä iin päällä, totta kai myös katusoittaja lisää tunnelmaa ranskalaista musiikkia esittäen.

Katseenvangitsijana osastolle tultaessa löytyy, hieman muista erillään, vanhin Club Peugeot -jäsenen omistama Peugeot, joka on kahdelle henkilölle tarkoitettu avoauto, 1923-mallinen Peugeot Typ 172 Quadrilette.

Traktorit ja raskaampi kalusto


Vanhoista koneista kiinnostuneiden kannattaa suunnata näyttelyssä ainakin B-hallin puolelle, jossa viiden merkkikerhon vierekkäisillä osastoilla löytyy paljon mielenkiintoista. David Brown Tractor Club on saanut lainaksi näyttelyyn 950 ”Taavetin”. Allgaier-Porsche-traktorit ry , Tyrwään Seudun Zetoristit ry ja Belarus-gruppa Finlandija ry täydentävät traktoriaiheista rivistöä.

Maailmanluokan harvinaisuus, Volvon alustalle rakennettu vm. 1964 Wilke-kuorma-auto löytyy Veteraanikuorma-autoseuran eli Vetkun osastolta, kuten yksi Sisu ja Vanajakin. Eikä linja-autoja tai paloautojakaan ole unohdettu. Entä kiinnostaako Päijät-Hämeen Mobilistien entisöimä vuoden 1938 Chevrolet HS Special 15J -miehistöauto?