Dacia Duster yleiskilpailun kolmanneksi Pikes Peakissa

Kolminkertaisen Trophée Andros -jääratasarjan voittajan, ranskalaisen Jean-Philippe Dayraut'n ajama Dacia Duster "No Limit" kiiti erinomaiseen aikaan Pikes Peakin mäkikisassa, joka oikeutti kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan. Dacian päätös osallistua Colorado Springsin kupeessa 89. kerran ajettuun Pikes Peakiin palkittiin kovalla 10 min 17 sekunnin ajalla.

Kolminkertaisen Trophée Andros -jääratasarjan voittajan, ranskalaisen Jean-Philippe Dayraut'n ajama Dacia Duster "No Limit" kiiti maailman rankimmassa mäkikilpailussa, Pikes Peakissa Coloradossa,  erinomaiseen aikaan, joka oikeutti kokonaiskilpailun kolmanteen sijaan.

Dacian päätös osallistua Colorado Springsin kupeessa 89. kerran ajettuun Pikes Peakiin palkittiin kovalla 10 min 17 sekunnin ajalla.

Ensikertalainen ranskalaiskuljettaja ja joukkueen tekninen henkilöstö toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi maailman suosituimpaan ja kovimpaan mäkikilpailuun. Joukkueen tuloksen teki vielä merkityksellisemmäksi se, että koko projekti sai alkunsa viime joulukuussa.

Tätä tarkoitusta varten suunniteltu auto valmistettiin kolmessa kuukaudessa ja tämä oli debyyttiesiintyminen Coloradon tapahtumassa sekä ajajalle että Dacialle.

Jean-Philippe Dayraut oli pitkään unelmoinut osallistumisesta Pikes Peak mäkikilpailuun ja hänen innostuksensa vakuutti Dacian ja Renault Sport Technologies -osaston liittymään yhdessä hänen kanssaan tähän poikkeukselliseen seikkailuun, joka sisältää hiukan hullutusta ja paljon intohimoa.

Suuren päivän edellä Jean-Philippe testasi autoa kolme päivää valmistautuakseen kisaan. Hän tutustui reittiin ja arvioi kanssakilpailijat, joista monet olivat osallistuneet tähän kilpailuun vuosien ajan ja tunsivat reitin vaikka unissaan.

Pikes Peakin reitti on huima: se on 20 km:n mittainen ja siinä on 156 mutkaa. Reitin lähtöpaikka sijaitsee 2 862 metrin korkeudessa ja maalissa ollaan 4 300 metrissä.

Korkeuserot aiheuttavat monelle autolle ongelmia. Kokemuksena se oli Dacia Duster "No Limit" -ajajalle ainutlaatuinen ja unohtumaton.

Suurin osa osallistujista (tänä vuonna 188 ajajaa) on rata-ajajia ja siksi Jean-Philippe kuusine Ranskan ratasarjojen tittelikuljettajana (yksipaikkaiset ja touringautot) sekä jääratakokemuksellaan (hän on voittanut Trophée Andros jääratasarjan kolmesti, mukaan lukien 2010/2011 sarjan), oli ideaalinen vastustaja muille ajajille.

– Se oli varmasti uskomattomin ja hulluin tapahtuma, johon olen ikinä osallistunut, hän myhäili jälkeenpäin. – Sekoitus asfalttia ja soraa vaatii erityistä ajotaitoa ja olen haltioissani siitä, että kykenin tarjoamaan hyvän vastuksen parhaille ja nousemaan palkintokorokkeelle.

Ranskalaisen Dacia Duster oli vain 950 kilon painoinen ja sen Nissan GT-R:stä lainattu 3,8-litrainen V6 kehitti 850 hevosvoimaa. Tehoa oli pudotettu aikaisemmasta prototyypissä käytetystä 1000 hevosvoimasta kestävyyden takaamiseksi.

Dacia Duster No Limit -erikoismallin oli valmistanut Tork Engineering yhteistyössä Renault Sport Technologies -osaston kanssa.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Dacia