Dacia teki Duster-katumaasturiin selkeän tasonkorotuksen

Romanialaisen Dacian C-segmentin Duster-SUV on kokenut melkoisen kehitysharppauksen. Dusterin lähtöhintataso on vain 15 400 euroa, mutta sillä myyvimmät mallit maksavat reilut 20 000 euroa.

Dacia Duster
21 sentin maavaran lisäksi Dusterissa on myös asialliset lähestymis- (30 astetta) ja jättökulmat (33 astetta).

Dacian vuonna 2010 esittelemää Duster-katumaasturia on myyty maailmanlaajuisesti yli kaksi miljoonaa kappaletta – osa tosin nimellä Renault Duster. Suomen yli 10 000 Daciasta yli puolet on Dustereita.

Duster on ”halpismalli”, mutta sen merkittäviin vahvuuksiin kuuluu hyvä jälleenmyyntiarvo. Dustereiden omistajat ovat puolestaan asiakastyytyväisyystutkimusten mukaan erittäin tyytyväisiä valintaansa. Tämä ei ole mikään ihme, sillä Dusterin kohdalla hankintahinnan ja ominaisuuksien suhde on erittäin hyvä.

Toisen sukupolven Duster tarjoaa edeltäjäänsäkin paremman vastineen rahalle. Entistä tyylikkäämpi ja paremmin varusteltu Duster on helpompi ja mukavampi ajettava, mutta sen hinta on pysynyt daciamaisella tasolla.

Dacia Duster
Mäkilähtöavustimen lisäksi 4x4-malleissa on nyt alamäkihidastin, joka toimii myös peruutettaessa.

Modernimpi ilme

Dusterin uudistumista on vaikea huomata. Äijämäisen katumaasturin päämitat ja korin linjat ovat entisellään, mutta kori on kokonaan uusi.

Uusi Duster on selvästi edeltäjäänsä jämäkämmän, linjakkaamman ja modernimman näköinen. Sekä korissa että sisustuksessa on panostettu työn laatuun ja viimeistelyyn. Varsinkin takapäähän on tullut aiempaa enemmän maasturihenkisyyttä, kun ”pohjapanssari” nousee nyt takaluukun alalaitaan saakka. Luukun muoto on muuttunut uusien valoyksiköiden myötä.

Etumaski ja valoumpiot ovat madaltuneet ja konepelti muotoiltu uudelleen. Vyötärölinja on aiempaa korkeammalla, ja lokasuojat tulevat vahvasti ulos kyljistä.

Varustetasot ovat nyt Access, Essential, Comfort ja Prestige. Dusterin hinnat alkavat vapaastihengittävällä 1,6-litraisella bensakoneella (115 hv) ja 5-portaisella manuaalilaatikolla varustetun SCe 115 4x2 Accessin 15 400 eurosta. Perusmallissa on aiempaa enemmän varusteita, muun muassa automaattiset ajovalot valotunnistimella, kauko-ohjattava keskuslukitus ja sähkökäyttöiset etuikkunannostimet. Kyse on silti karvalakkimallista, missä ei ole kuljettajan istuimen korkeussäätöä, istuinlämmittimiä, ratin säätöjä, radiota, ilmastointia eikä 2-osaista takaselkänojaa.

Asialliset maasto-ominaisuudet

Dacian hinnoittelu ohjaakin myyntiä lähtöhinnaltaan yli 20 000 euroa oleviin malleihin. Kaksi kolmesta Dusterista myydään nelivetoisina, sillä etu- ja nelivedon hintaero on 3 000 euroa. Edullisin 4x4-malli on TCe 125 4x4 Comfort, jonka saa 20 400 eurolla.

Edullisin dCi 110 -turbodiesel maksaa 18 000 euroa (Essential) ja nelivetoisena 21 400 euroa (Comfort). Dieselin myyntiä vauhdittaa se, että kaksoiskytkinautomaatin saa vain dieseletuvetoon.

Dusterissa on nyt sähköinen ohjaustehostin. Ohjaus on selvästi aiempaa kevyempi ja nopeampi – mutta ei ole kuitenkaan tunnoton.

Duster sopii monesta muusta SUV-mallista poiketen myös maastoajoon. 4x4-mallin vetotapavaihtoehdot ovat etuveto, automaattinen neliveto ja 50:50-vetotavalle kytkettävä neliveto, joka on käytettävissä alle 80 km/h:n nopeuksissa. Ykkönen on välitetty maastoajoa ajatellen lyhyeksi.

Lue Dusterin koeajo 1.3. ilmestyvästä Auto Bild 3/2018:sta.

Dacia Duster
Kojelauta on uusi, samoin ratti. Pyöreiden ilmasuuttimien kokoa on pienennetty. Monitoiminäyttö ja ilmastoinnin säätimet ovat aiempaa ylempänä, ja valtaosa kytkimistä on ryhmitelty näytön alle.