DAF - portaattoman vaihteiston uranuurtaja

1960-luvulla automaattivaihteistot olivat Euroopassa vielä harvinaisia. Niitä sai lisähinnalla joihinkin kansanautoihinkin, mutta pääasiassa ne kuuluivat loistoautojen varustukseen. Poikkeuksen teki hollantilainen DAF.

1960-luvulla automaattivaihteistot olivat Euroopassa vielä harvinaisia. Niitä sai lisähinnalla joihinkin kansanautoihinkin, mutta pääasiassa ne kuuluivat loistoautojen varustukseen. Poikkeuksen teki hollantilainen DAF.

DAF oli aloittanut toimintansa jo 1932 valmistamalla perävaunuja. Nimilyhenne tuli sanoista Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek. Sodan jälkeen päätuotteeksi tulivat kuorma- ja linja-autot, ja nimeksi tuli Van Doorne’s Automobiel Fabrik. Henkilöautojen valmistus aloitettiin 1958.

Daf 600 oli pikkuauto, jossa oli Variomaticiksi kutsuttu variaattorivaihteisto. Variaattorissa voima välitetään hihnan ja kartiomaisten hihnapyörien välityksellä. Välityssuhdetta säädetään portaattomasti muuttamalla hihnapyörän puolikkaiden etäisyyttä toisistaan. Yksinkertaisimmassa muodossaan ohjaus tapahtuu mekaanisesti keskipakoisvoiman avulla.

Variaattori oli samantyyppinen kuin ensimmäisessä automaattivaihteisessa skootterissa, joka oli Auto Unionin valmistama Hobby vuodelta 1954. DAF lisäsi siihen keskipakoiskytkimen, joka teki tarpeettomaksi kytkimen painamisen pysähdyttäessä liikennevaloihin. Myöhemmin vastaavanlaista voimanvälitystä on käytetty runsaasti kaksipyöräisten lisäksi moottorikelkoissa.

 

DAF kehitti vuosien mittaan autosta uusia muunnoksia, ja kokokin kasvoi. Viimeinen yrityksen omalla merkillä varustettu henkilöauto oli vuosina 1972–1975 tuotettu DAF 66, jota oli saatavissa sedan-, coupé- ja farmarimallina. Moottorina oli Renaultin 1280-kuutiosenttinen nelisylinterinen bensakone.

Kuvissa näkyvä coupé-mallinen yksilö on vuodelta 1975, ja sillä on ajettu vain 33 000 kilometriä. Se on siten lähes uuden veroinen. Moottorin 57 hevosvoimaa antavat vain 835 kiloa painavalle autolle kohtuullisen suorituskyvyn. Se tuntuu kaupunkiajossa edelleen pirteältä, varsinkin kun automaattivaihteiston ansiosta tehon hyödyntäminen on helppoa. Tarvitsee vain painaa kaasua, ja DAF lähtee edelleenkin liikennevaloista viiveittä. Maantienopeuksilla kiihtyvyys on rauhallisempaa, mutta vaihtonykäysten puuttuminen tekee ajosta miellyttävän leppoisaa.

DAFin henkilöautovalmistus myytiin Volvolle vuonna 1975, ja mallin nimeksi tuli Volvo 66. DAF oli kehittänyt prototyypin uudesta 77-mallista, ja sen perusteella tehtiin vuonna 1976 esitelty Volvon 300-sarja. Aluksi sitä myytiin vain Variomatic-vaihteistolla, mutta myöhemmin Volvo luopui variaattorin käytöstä kokonaan. Tähän oli ainakin osasyynä kumihihnojen puutteellinen kestävyys, kun moottorin vääntömomentti ja auton paino kasvoivat.

Muut valmistajat ovat kuitenkin kehittäneet portaatonta vaihteistoa edelleen. Nykyisissä toteutuksissa, joista käytetään yleisnimitystä CVT (Continuously Variable Transmission) käytetään kumihihnan tilalla teräslamelleista valmistettua hihnaa tai metalliketjua, ja vaihteiston toimintaa ohjataan elektronisesti. CVT vaihteiston käyttäjiä ovat tällä hetkellä muun muassa Audi, Honda, Jeep, Mitsubishi, Nissan, Seat, Subaru ja Toyota. Parhaimmissa malleissa yhdistyvät miellyttävä toiminta, kestävyys ja hyvä polttoainetalous.

Tekniset tiedot

DAF 66 Marathon 1300 Coupé

Nelisylinterinen nelitahtimoottori * iskutilavuus 1280 cm3 * suurin teho 42 kW (57 hv)/5200 r/min * takaveto * portaaton Variomatic-vaihteisto, välityssuhde 14,22:1 – 3,6:1 * levyjarrut edessä, rumpujarrut takana * renkaat 155 R13 * pituus/leveys/korkeus 3875/1540/1310 mm * omamassa 835 kg * polttoainesäiliö 42 l * huippunopeus 145 km/h * kulutus 9–11 l (92-okt.)/100 km

Auto Bild