Diktaattorin superautossa on sivuputket: Tästä autosta useimmat eivät ole kuulleet...

Hiiriä kutsutaan jossain päin Suomea hupulaisiksi, mutta espanjalainen Pegaso valmisti 1950-luvulla erikoisen coupé-mallin nimeltä Pegaso Cupula. Se on kaikkea muuta kuin hiiri. Kyseessä on superharvinainen ainutkappale, joka vietti aikaa väliamerikkalaisen diktaattorin autotallissa.

Erikoismalli Pegaso Cupula esiteltiin vuonna 1953 New Yorkin World Motor Showssa. Näyttävin sivuputkin varustettu V8-moottorinen yksilö siirtyi pian sen jälkeen Dominikaanisen Tasavallan sen aikaisen diktaattorin, Rafael Trujillon omistukseen.​
Erikoismalli Pegaso Cupula esiteltiin vuonna 1953 New Yorkin World Motor Showssa. Näyttävin sivuputkin varustettu V8-moottorinen yksilö siirtyi pian sen jälkeen Dominikaanisen Tasavallan sen aikaisen diktaattorin, Rafael Trujillon omistukseen.​

Cupula viittaa ”kupoliin” ja auton muotoon, mutta kaikkiaan Cupula on muiden Pegasojen tapaan erikoinen urheiluauto. Sittemmin kuorma-autoihin keskittynyt Pegaso pyrki ideoimaan piensarjoina urheiluautoja, jotka muistetaan. Coupé-mallia ei suotta kutsuttu ”Espanjan Ferrariksi”.

Pegaso valmisti vuosina 1951–58 yhteensä vain 87 urheiluautoa, joista Cupula jäi ainutkappaleeksi. Tehtaan perusti vuonna 1946 Wilfredo Ricart ja sen toimipaikka oli Espanjan Barcelonassa. Vuonna 1955 testattiin jopa levyjarruja.

Tipunkeltainen Pegaso Cupula on aivan oma juttunsa. Siinä on punakylkiset ristikudosrenkaat ja sen ohjaamon väritys koostuu kahdesta eri vihreän sävystä. V8-moottori on varustettu neljällä yläpuolisella nokka-akselilla (kaksi per kansi) ja Weber-kaasuttimilla. Moottorin iskutilavuudeksi mainitaan 2816 cm3 ja tehoksi 200 hevosvoimaa/6300 r/min.

Vaihteistona toimii ZF:n viisiportainen synkronoimaton manuaali. Autossa on myös tasauspyörästön lukko.

Erikoismalli Pegaso Cupula esiteltiin vuonna 1953 New Yorkin World Motor Showssa ja näyttävin sivuputkin varustettu yksilö siirtyi pian sen jälkeen Dominikaanisen Tasavallan sen aikaisen diktaattorin, kenraali Rafael Trujillon omistukseen.

Kovaotteinen Trujillo tunnettiin lempinimellä El Jefe, "Pomo" ja maan salaista poliisia (SIM) johti mafiatyyliin rautanyrkkinen Johnny Abbes.

Saksalainen autoharrastaja Peter Kaus hankki Cupulan omistukseensa 1980-luvulla. Nykyisin auto on hollantilaisen Evert Louwman -museon omaisuutta. Auton entisöintiin kului kahdeksan vuotta.

On mukavaa, että tällaista yksilöä ulkoilutetaan, jotta se pysyy hyvässä kunnossa. Auto nähtiin Concorso d’Eleganza -kokoontumisajossa Italian Como-järvellä.

Tämä Mercedes-Benz 770K saapui Italian tapaamiseen Venäjältä. Se kuuluu yhteen maan merkittävimmistä kokoelmista. 770 K eli Grosser Mercedes on erittäin harvinainen, sillä sitä valmistui vuosina 1930–43 ainoastaan 18 kappaletta. Sodan jälkeen yksilö oli Unkarin amiraali Horthylla ja siirtyi 1962 Yhdysvaltoihin, Pohjois-Carolinaan. Vuonna 2005 auto siirtyi Saksaan, jossa se entisöitiin.​
Tämä Mercedes-Benz 770K saapui Italian tapaamiseen Venäjältä. Se kuuluu yhteen maan merkittävimmistä kokoelmista. 770 K eli Grosser Mercedes on erittäin harvinainen, sillä sitä valmistui vuosina 1930–43 ainoastaan 18 kappaletta. Sodan jälkeen yksilö oli Unkarin amiraali Horthylla ja siirtyi 1962 Yhdysvaltoihin, Pohjois-Carolinaan. Vuonna 2005 auto siirtyi Saksaan, jossa se entisöitiin.​

 

Brittiläinen Panther Six on kuusipyöräinen erikoisuus vuodelta 1976. Mallin 8,2-litrainen V8-keskimoottori juontuu Cadillac Eldoradosta ja siitä otetaan kahden turboahtimen avulla 600 hevosvoimaa. Huippunopeutta Pantherille luvataan 320 km/h. Vain tämä yksilö tunnetaan kahdesta valmistuneesta. Sen kotipaikka on Itävalta.​
Brittiläinen Panther Six on kuusipyöräinen erikoisuus vuodelta 1976. Mallin 8,2-litrainen V8-keskimoottori juontuu Cadillac Eldoradosta ja siitä otetaan kahden turboahtimen avulla 600 hevosvoimaa. Huippunopeutta Pantherille luvataan 320 km/h. Vain tämä yksilö tunnetaan kahdesta valmistuneesta. Sen kotipaikka on Itävalta.​

Mukana oli myös sellaisia erikoisuuksia, kuten Tsekin tasavallasta saapunut juuri restauroitu Rolls-Royce Camargue, alkuperäiskuntoinen Ferrari 250 GT LWB Competizione, liettualaisesta kokoelmasta (ilmeisesti Stasis Brundzan) saapunut Mercedes-Benz 380 sekä kuvassa esiintyvä, nykyään venäläisomisteinen Mercedes-Benz 770K, joka on saattanut jäädä alkujaan ehkäpä Itä-Preussiin Operaatio Barbarossan aikana.

Huomiota herätti myös kuusipyöräinen englantilainen 1976-mallinen Panther Six, jonka 600 hevosvoiman luvataan kuljettavan autoa 320 km/h. Kahdesta valmistuneesta yksilöstä vain paikalla ollut on tiettävästi enää olemassa.