E10-pommi: Kuluttajariitalautakunnan mukaan ongelmissa autoilija maksumieheksi

Kuluttajariitalautakunta ei vielä ole toistaiseksi antanut päätöstä yhdessäkään riita-asiassa, jossa olisi mukana uusi E10-bensiini moottorivaurion aiheuttajana. Jos tällainen tapaus päätyy lautakunnan käsittelyyn, on autoilijan vaikea osoittaa toteen E10:n aiheuttama ongelma. Aivan mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

- Auton myyjäliike tai maahantuoja voivat olla vastuussa, jos ne ovat antaneet kuluttajalle virheellistä tietoa polttoaineen sopivuudesta, kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Mikko Uimonen kertoo.

Jos moottorivaurion syyksi väitetään polttoaineen laatua, on edessä kuitenkin melko suuria näyttövaikeuksia, sillä syy-yhteys pitää pystyä osoittamaan aukottomasti. Vastapuoli voi myös vaatia toteennäyttöä siitä, että kuluminen ei ole ns. normaalia kulumista.

- Myös huoltoasemaketju tai öljy-yhtiö voivat vastaavalla tavalla olla vastuussa, jos ne ovat antaneet polttoaineen sopivuudesta virheellistä tietoa. Tällöin pitää kuitenkin pystyä osoittamaan, että on tankannut vain E10-bensiiniä. Se voi olla lähes mahdotonta, Uimonen arvelee. Lisäksi pitäisi pystyä osoittamaan tapahtuneen tuottamuksellisuus.

Huolellinenkaan toiminta ei aina kuitenkaan vapauta vastuusta, joten mahdollisten ongelmien noustessa esiin on myös E10:tä käyttäneillä autoilijoilla pieni mahdollisuus saada korvauksia korjauskuluista.

E10-bensiini soveltuu noin 70 prosenttiin suomalaisesta autokannasta, mutta pitkän aikavälin vaikutuksia moottoreihin ja polttoainejärjestelmiin Suomen oloissa ei ole tutkittu.

Teksti: Harry Kuurio

Kuva: Auto Bild