Edullista sähköautoilua - Karabag 500E

Sähköautot ovat tähän asti olleet kokonaiskustannuksiltaan kalliimpia kuin vastaavankokoiset tavalliset autot. Saksalainen Karabag on muuttanut tilannetta tuotuaan myyntiin toisen sukupolven muunnoksen Fiatin 500-mallista. Karabag 500 E maksaa kotimaassaan 19 900 euroa, kun alkuperäisen Fiat 500 1.2:n hinta on 11 400 euroa. Vertailimme autoja toisiinsa.

Sähköautot ovat tähän asti olleet kokonaiskustannuksiltaan kalliimpia kuin vastaavankokoiset tavalliset autot. Saksalainen Karabag on muuttanut tilannetta tuotuaan myyntiin toisen sukupolven muunnoksen Fiatin 500-mallista. Karabag 500 E maksaa kotimaassaan 19 900 euroa, kun alkuperäisen Fiat 500 1.2:n hinta on 11 400 euroa. Vertailimme autoja toisiinsa.

Ei ole suuri yllätys, että korin ominaisuuksien suhteen mallit ovat tasaväkisiä. Niissä on etuistuimilla kunnolliset tilat, vaikka ajoasento tuntuukin varsin korkealta. Laatuvaikutelmassa ei ole kehumista, mutta maalattu kojelauta ja vaalea muoviratti tuovat kyllä tiettyä tyyliä. Takapenkki on ahdas lapsillekin. Tavaratiloissakaan ei ole eroa, koska Karabagin akku on sijoitettu varapyörän kaukaloon.

 

Karabag on selvästi hitaampi (huippunopeus 105 km/h), mutta se kiihtyy nykäyksittä ja lähes äänettömästi kaupunkinopeuksissa. Kaikki sujuu miellyttävän vaivattomasti. Rengasäänien lisäksi kuuluu vain vaimeaa surinaa. Bensiinikäyttöinen 500 sen sijaan on suhteellisen pirteä, mutta moottori on äänekäs, ja vaihteistoa on käytettävä ahkerasti. Karabag on mukavuudeltaan parempi pehmeämmin toimivan jousituksen ansiosta.

Kun jalan nostaa kaasupolkimelta, Karabag hidastuu yllättävän voimakkaasti. Tuntuu kuin polttomoottoriautossa olisi paljon kierroksia ja pieni vaihde valittuna. Syynä on, että liike-energian talteenottoa on tehostettu, jotta pienillä akuilla saataisiin mahdollisimman suuri toimintamatka (testissä 91 km). Karabagissa on bioetanolia käyttävä lämmityslaite, joka toimii hitaasti.

Karabag on 8500 euroa kalliimpi kuin Fiat. Sähköauto kuluttaa kaupunkiliikenteessä kuitenkin vain 13,2 kilowattituntia sadalla kilometrillä, joka maksaa Saksassa 2,77 euroa. Suomessa sähkö on halvempaa, ja vastaavasta matkasta selvittäisiin täällä noin 1,50 eurolla. Bensiinikäyttöinen Fiat kulutti testissä polttoainetta 6,4 litraa eli noin 10 euroa/100 km. Kun vielä otetaan huomioon, että Karabagin huolto sisältyy ostohintaan, ja autossa on neljän vuoden takuu, se tulee ajan mittaan edullisemmaksi.

Karabagin puutteet – heikompi kiihtyvyys ja pienempi toimintamatka – eivät juuri häiritse kaupunkiajossa, ja kokonaisuutena sitä voi pitää ominaisuuksiltaan alkuperäismallia parempana. Yhdessä edullisten käyttökulujen kanssa se on vallankumouksellinen saavutus sähköautolta.

Auto Bild