Ei huolta: Lue, miten Saabin takuu ja huollot toimivat

Konkurssiin ajautuneen Saabin tarina autonvalmistajana on ainakin toistaiseksi päättynyt. Ongelmaksi muodostui myynnin takkuaminen monilla tärkeillä markkinoilla ja sen vuoksi yhä kasvavat talousongelmat. Ruotsalaisen talouslehden Dagens Industrin tekemien laskelmien mukaan Saabilla olisi ollut velkoja lopulta jopa noin 800 miljoonaa euroa.

Konkurssiin ajautuneen Saabin tarina autonvalmistajana on ainakin toistaiseksi päättynyt. Ongelmaksi muodostui myynnin takkuaminen monilla tärkeillä markkinoilla ja sen vuoksi yhä kasvavat talousongelmat. Ruotsalaisen talouslehden Dagens Industrin tekemien laskelmien mukaan Saabilla olisi ollut velkoja lopulta jopa noin 800 miljoonaa euroa.

– Teimme parhaamme, mutta se ei nyt selvästikään riittänyt. Meidät tullaan muistamaan siitä, että epäonnistuimme Saabin pelastamisessa. Tässä tilanteessa ainoa myönteinen asia on se, että minä todennäköisesti saan viettää joulun kotona, yrityksen toimitusjohtaja Victor Müller sanoi maanantai-iltapäivänä pitämässään tiedotustilaisuudessa.

Müller on viestinyt nyt todennäköisimmin jättävänsä Saabin, tapahtuipa jatkossa mitä tahansa. On nimittäin mahdollista, että ennen pitkää jokin taho tahtoo nostaa merkin tai osia siitä jälleen jaloilleen. Sitä ennen uusia Saabeja ei enää kuitenkaan valmistu kappalettakaan. Toisaalta nykyiset Saab-kuljettajat, joita on maassamme noin 50.000, saattavat huolestua esimerkiksi takuu- ja huoltoasioiden hoidosta. Huoleen ei kuitenkaan ole syytä.

– Jälkimarkkinoilla tilanne on edelleen mitä mainioin, Saabiin varaosia ja eri komponentteja tuottava yritys ei kuulu konkurssin piiriin lainkaan. Myös huoltotoiminta jatkuu entiseen hyvään tahtiin, myyntipäällikkö Jorge Mäkinen Autotalo Laakkoselta kertoo.

– Mahdollisissa takuuasioissa autonomistajan on oleellista muistaa, että vastuu asiakkaan suuntaan on auton myyjällä. Myyjätaho neuvottelee tehtaan kanssa vastuista, autonomistajan ei sitä tarvitse tehdä. Tahdomme siis jatkossakin pitää Saab-asiakkaistamme erittäin hyvää huolto, kertoo jälkimarkkinointipäällikkö Sauli Naski Saab Automobile Finlandista.

 

Teksti ja kuva: Harry Kuurio