Ei siitä voi olla niin kauan! Superautomerkki entisöi tämän häikäisevän kaunottaren…

Kuka voisi uskoa, että Lamborghini Miura, joka näyttää nykyaikaisemmalta kuin jotkut tämän päivän autot, täyttää jo 50 vuotta? Juhlan kunniaksi Polo Storico eli Lamborghinin klassikkoautojen entisöintiosasto entisöi 1971-mallisen Miura SV:n auringontarkkana käsityönä.

Lamborghini Miura lukeutuu maailman kauneimpien superautojen itseoikeutettuun kastiin.
Tehtaan entisöimän Miura SV:n erityispiirre on se, että auto on esisarjan yksilö.
Miura entisöitiin kustannuksia säästämättä. Sisätilat näyttävät täsmälleen siltä kuin uutena vuonna 1971.
Ainoana pikkuongelmana oli tosin korin aerodynamiikka, sillä yli 250 km/h nopeuksilla Miurassa alkoi esiintyä liikaa nostetta.

Vuoden 1966 valikoimissa ei ollut järin monta muuta superautoa, jotka olisivat kilpailleet tasapäisesti upouuden Lamborghini Miuran kanssa. Miuran 3,9-litrainen V12 kehitti versiosta riippuen 350 tai 415 hevosvoimaa.

Lamborghinin tehdas restauroi Miura-mallin 50-vuotisjuhlien kunniaksi Miura SV:n. Tehtaan klassikkoautojen erikoisosasto Polo Storico entisöi autoa tarkasti vuoden päivät. Ne osat, joita ei enää ollut saatavissa, jouduttiin valmistamaan käsityönä.

Alkuperäisella metallinhohtovihreällä maalattu yksilö esiteltiin tämän vuotisessa Concours d’Elégance -tapahtumassa Floridassa, Yhdysvalloissa. Lamborghini Miura SV ensiesiteltiin vuoden 1971 Genèven autonäyttelyssä, jossa se ei yllättäen komeillutkaan Lamborghinin, vaan Bertonen osastolla.

Miuran muotoilija Marcello Gandini oli nimittäin Bertonen kotiverstaalla töissä ja Miuran julkistuksen aikoihin Lamborghinilla oli parhaillaan kädet täynnä tulevan Countach-mallin kanssa.

Nyt entisöidyn Lamborghini Miura SV:n erityispiirre on se, että auto on esisarjan yksilö.

Lamborghinin esitellessä Miura vuonna 1966 kyseessä oli vallankumous. Poikittainen 3,9-litrainen V12 sijaitsee matkustajien selän takana. Aiemmin keskimoottoria käytettiin lähinnä rata-autoissa, muttei juurikaan katuautoissa.

Lamborghini Miuran 350–415 hevosvoiman teholukema teki mallista erään aikansa nopeimmista autoista maailmassa.