Ei voi olla totta: Kyllä, näitäkin nelivetoisia oli aikoinaan Suomessa!

Moni muistaa yksinomaan 1980- ja 90-luvun sekä sitä uudemmat Toyota Land Cruiserit, mutta niitä saatiin Suomeen jo 1960-luvun lopulla.

Muistatko? Näitä FJ40-maastureita oli Suomessakin.

Lyhytakselivälisen Toyota Land Cruiser FJ40:n eli "puhelinkopin" moottorina oli siihen aikaan 125-hevosvoimainen, 3,8-litrainen OHV-rivikuutonen.

Muistatko mallin vaihteiston? Kolmiportainen manuaali, ja lisäksi oli alennusvaihteisto. Normaalisti edettiin takavedolla ja valinnaisesti nelivedolla.

Autossa oli puolielliptiset lehtijouset ja rumpujarrut kaikissa pyörissä.

Yksilö on tammikuussa areenoilla Arizonassa, RM Auctions'in autohuutokaupassa, ja sen on omistanut arvostettu ja tarkka eteläkalifornialainen naisautokeräilijä.

Auton on läpikäynyt Vintage Coachworks, Palmdalessa, Kaliforniassa. Nyt FJ40-huippuyksilön voisi huutaa vaikka koti-Suomeen.

FJ40 saapui Suomeen alkuvuodesta 1968. Lyhyt FJ40 Hardtop sai pian seurakseen pitkän FJ55 Station Wagonin sekä 1969 vielä FJ45-avolavan.

Ainakin jotkut Suomi-yksilöt varustettiin jo 1960-luvun lopulla vinssillä. Sellaisen on kirjoittaja itse nähnyt.