Eikö nuorten kuljettajien ylinopeuksia valvota riittävästi?

Liikennevalvontaan käytetyt nopeuskameratolpat eivät usein täytä liikenteen asiantuntijoiden mukaan tarkoitustaan. Näin kertoo Saksan Hannoverissa toimiva asiantuntija, Karl Friedrich Voss. Uutisverkkolehti Spiegel Onlinen mukaan, muun muassa Saksan liittovaltion tilastokeskuksen luvut ovat osoittaneet, että juuri ajokortin saaneita kuljettajia valvotaan aivan liian harvoin.

Liikennevalvontaan käytetyt nopeuskameratolpat eivät usein täytä liikenteen asiantuntijoiden mukaan tarkoitustaan. Näin kertoo Saksan Hannoverissa toimiva asiantuntija, Karl Friedrich Voss. Uutisverkkolehti Spiegel Onlinen mukaan, muun muassa Saksan liittovaltion tilastokeskuksen luvut ovat osoittaneet, että juuri ajokortin saaneita kuljettajia valvotaan aivan liian harvoin.

– Sen sijaan kameratutka nappaa kyllä tavallisia ihmisiä, toteaa Voss. Hän viittaa ikäryhmään 25–44 -vuotiaat. Näiden kohdalla kameratolpat välähtävät tilastojen mukaan enemmän kuin kaksi kertaa niin usein kuin hiljattain ajokortin saaneilla kuljettajilla.

On kuitenkin aivan tosiasia, että Saksassa 25–44 -vuotiaiden onnettomuusriski on 729 tapaturman vuosilukemaa tarkastellen vertailuryhmistä kaikkein alin.

Sitä vastoin tuoreen ajokortin omaavat, 18–20 -vuotiaat kuljettajat aiheuttavat Saksassa lähes neljä kertaa yhtä paljon onnettomuuksia, jotka aiheutuvat yleensä ylinopeudesta.

Aloittelevat kuljettajat ovat tavallisesti liikenteessä öisin sekä viikonloppuisin, sanoo Voss. Saksassa liikennepsykologit pyytävät sen vuoksi nuorille kuljettajille lisävalvontaa öisin.

 

 

Auto Bild