Eläköön! Monen kaipaama nopea pieni avoauto palasi kehiin!

Daihatsu otti loppusyksystä uudelleen tuotantoon suositun, pienen avoautonsa. Kuvissa komeileva Daihatsu-avomalli tunnettiin aiemmin mallinimellä Copen. Se oli tuotannossa vuosina 2002–2012, mutta uutta mallia myydään uudella nimellä. Se on nyt Kopen.

Japanin markkinoilla uustuotantoon ilmestyneen, suositun Daihatsun pikkuavon tehoksi kerrotaan 47 kW/6400 r/min ja parhaaksi vääntömomentiksi 92 Nm/3200 r/min.​
Japanin markkinoilla uustuotantoon ilmestyneen, suositun Daihatsun pikkuavon tehoksi kerrotaan 47 kW/6400 r/min ja parhaaksi vääntömomentiksi 92 Nm/3200 r/min.​

Etumoottorisessa ja etuvetoisessa Kopenissa on kolmisylinterinen 658-kuutioinen ja 12-venttiilinen DOHC-moottori, varustettuna turboahtimella ja ahtoilman jäähdyttimellä. Puristussuhteeksi ilmoitetaan 9.5:1.

Pienen avoturbon tehoksi kerrotaan 47 kW/6400 r/min ja parhaaksi vääntömomentiksi 92 Nm/3200 r/min. Vaihteistona on joko viisiportainen KPMZ-manuaali tai CVT-tyyppinen KBPZ-automaatti.

Eläköön-huutoja vaimentaa tosin se, ettei Daihatsua ainakaan tällä hetkellä myydä Euroopassa.

Edeltäjämalli Copen oli hätäinen liikkeissään. Vuosimallin 2002 Euroopassa, Etelä-Afrikassa ja Hong Kongissa myyty versio saavutti manuaalivaihteisena 180 km/h huippunopeuden ja kiihtyi nollasta sataan 9,5 sekunnissa.

Daihatsu Kopenin tyylikäs kojelauta hiilikuitupaneeleineen ja futuristisine elektronisine mittaristoineen. Onkohan konsolinäyttöön suunnitteilla tietoviihdejärjestelmä?​​
Daihatsu Kopenin tyylikäs kojelauta hiilikuitupaneeleineen ja futuristisine elektronisine mittaristoineen. Onkohan konsolinäyttöön suunnitteilla tietoviihdejärjestelmä?​​