Ensikoeajo: Näin hienoa kyytiä tarjoaa Bentley Bentayga

Auto Bild pääsi koeajamaan Bentleyn ensimmäistä katumaasturia, Bentaygaa naamioituna jo ennakkoon Etelä-Afrikassa.

Bentley Bentayga W12 -huippuversion lisäksi tulevat Audin 4,2-litraisella V8-dieselillä toteutettu Bentayga euromarkkinoita varten, sekä Porschen teknisellä avustuksella luotu hybridiversio amerikkalaisille ja aasialaisille asiakkaille. Luvassa on varmuudella myös pidennetty Bentley Bentayga.​
Bentley Bentayga W12 -huippuversion lisäksi tulevat Audin 4,2-litraisella V8-dieselillä toteutettu Bentayga euromarkkinoita varten, sekä Porschen teknisellä avustuksella luotu hybridiversio amerikkalaisille ja aasialaisille asiakkaille. Luvassa on varmuudella myös pidennetty Bentley Bentayga.​

Bentley Bentaygan katumaasturin prototyypin mallinimi tarkoittaa Kanarian saarten Gran Canarialla sijaitsevaa vuorta. Loistelias crossover on Bentleyn ensimmäinen ja sen puitteissa asetetaan etusijalle paras brittiläinen käsityötaito.

Pituudeltaan 5,15 metrin mittaisen ja omamassaltaan 2300-kiloisen Bentley Bentaygan tekniikka juontuu Audin uudesta Q7-katumaasturista. Korkeutta mallilla on 1,76 metriä ja auto rullaa 21-tuumaisin seosmetallivantein.

Bentley Bentayga eroaa Audi Q7 -mallista paitsi ulkonäöltään, myös voimansiirron osalta, sillä sen täysin läpikäyty 6,0-litrainen V12 tuottaa tehoa 600 hevosvoimaa ja maksimivääntöä saadaan 800 Nm.

Tehoa on niin runsaasti, että 2300-kiloinen Bentley Bentayga kiihtyy 0–100 km/h tasan viidessä sekunnissa ja saavuttaa yli 300 km/h huippunopeuden.

Vertailun vuoksi, esimerkiksi Porsche Cayenne Turbo S:n huippunopeus on 284 km/h.

Auto Bild pääsi ajamaan Bentley Bentaygan prototyyppiä naamioituna Etelä-Afrikassa.​
Auto Bild pääsi ajamaan Bentley Bentaygan prototyyppiä naamioituna Etelä-Afrikassa.​

Matkustamossa istutaan käsin ommelluilla nahkapäällysteisillä istuimilla, joiden tarjoama sivutuki on erinomainen. Kori on alumiinia (vain A- ja B-pilarit ovat suurlujuusterästä) ja kaikki lasipinnat ovat kaksikerroslasia.

Bentley Bentaygassa on myös erittäin nopeasti reagoiva ilmajousitus eikä tiemelu juuri kantaudu matkustamoon.

Jos siirrytään soratielle, kytketään Gravel-alustasäätö ja nautitaan pitkistä joustovaroista – tarjolla on neljä eri säätöä, Sand, Mud, Gravel sekä Snow/Ice. Säädöt vaikuttavat ohjaukseen, kaasuvasteeseen, vaihteiston vaihtokohtiin sekä ilmajousitukseen. Korkeimmassa ilmajousituksen asennossa pystyy ajamaan 80 km/h asti. Ilmajousitus pudottaa Bentley Bentaygaa automaattisesti alemmas seuraavaksi 160 km/h ja sittemmin 240 km/h kohdalla.

Keulan ja perän eri tasoille säädettävä ilmajousituksen korkeus vakauttaa osaltaan ajotuntumaa.​
Keulan ja perän eri tasoille säädettävä ilmajousituksen korkeus vakauttaa osaltaan ajotuntumaa.​

Korin kallistelu pysyy hienosti kurissa nopeissakin suunnanmuutoksissa, sillä 48-volttinen tavaratilan alla sijaitseva ilmajousituksen säätöyksikkö reagoi salamannopeasti.

Kaikki Bentley Bentaygan tekniikka on peräisin Volkswagen-konsernilta, mutta noin 80 prosenttia muista komponenteista on joko Bentleyn omia tai sen omaan käyttöön muuntamia.

Sisällä on loisteliaat tilat neljällä erillisistuimella. Bentley Bentaygassa on myös esimerkiksi HUD-näyttö sekä Audi Q7:atä tuttu TFT-näyttöruutu. Nopeusmittari ja kierrosluku ovat analogiset.

Bentley Bentayga W12 -huippuversion lisäksi tulevat Audin 4,2-litraisella V8-dieselillä toteutettu Bentayga euromarkkinoita varten, sekä Porschen teknisellä avustuksella luotu hybridiversio amerikkalaisille ja aasialaisille asiakkaille. Luvassa on varmuudella myös pidennetty Bentley Bentayga.