Erittäin harvinainen Ferrari huutokaupattiin 1,3 miljoonalla eurolla

1957-mallinen Ferrari 410 Superamerica Coupé kuuluisi monen keräilijän autotalliin. Harva kuitenkaan saa koskaan kunnian omistaa sellaista. RM Auctions'in huutokaupassa, Arizonassa myytiin virheetön yksilö lähes 1,3 miljoonalla eurolla.

1957-mallinen Ferrari 410 Superamerica Coupé kuuluisi monen keräilijän autotalliin. Harva kuitenkaan saa koskaan kunnian omistaa sellaista. RM Auctions'in huutokaupassa, Arizonassa myytiin virheetön yksilö lähes 1,3 miljoonalla eurolla.

Summa on dollareissa $1 650 000.

Superamericaa tehtiin vain 34 kappaletta. Huutokaupattu auto on ainutlaatuinen, sillä se on ainoa Scagliettin koriverstaan korittama yksilö.

 

Marraskuussa 91-vuotiaana menehtynyt koriräätäli Sergio Scaglietti oli metallityän ja muotoilun mestari, jonka tuotoksiin lukeutuvat Ferrari 250 Testa Rossa, 250 GTO sekä 500 Mondial.

Lähes kaikissa kolmesta kymmenestä neljästä Superamericasta oli Pininfarinan kori; ei silti ollut kahta identtistä yksilöä. Harvinaisuusasteella mitattuna neljä harvinaisinta sarjalaista ovat kuvien auton lisäksi Ghian korittama Superamerica sekä Boanon korittamat Coupé ja avokattoinen.

Scagliettin korittama 410 Superamerica, alustanumero 0671 SA, myytiin uutena Sveitsiin, tri Enrico Waxille, innokkaalle Ferrari-miehelle, jonka omistama yhtiä Genovassa toi maahan viskiä ja parasta Connolly-nahkaa.

Niinpä tri Wax tilasi erikoismuunnelman ja Ferrari toteutti toiveen, aina sisustusta myöten.

Sveitsistä auto siirtyi 1961 Texasiin ja sieltä 1970-luvulla Gary Walesille, Kaliforniaan. Tämän jälkeen auto varastettiin. Varas irrotti korin, heitti sen menemään ja myi täydellisen, rullaavan alustan eräällä oregonilaiselle maanviljelijälle. Auto katosi tietymättömiin.

Tuossa vaiheessa amerikkalainen Greg Garrison oli kuullut kadonneesta kaunottaresta ja halusi palavasti löytää sen.

Vuonna 1986 hän paikansi Ferrarin, jossa olivat tallella V12-moottori, vaihteisto, kardaani ja perä. Auto siirrettiin vuorokauden sisällä lentorahtina Italiaan. Maranellossa Garrison näytti Il Commendatorelle, Enzo Ferrarille, valokuvaa alustanumerosta s/n 0671 SA.

Garrisonin mukaan Enzo teki jotain ennen näkemätöntä: hän otti mustat aurinkolasit silmiltään, katsoi sitä pitkään, ja vastasi: "Tri Enrico Wax toi vuonna 1956 maahan X-viskiä." Hän tunnisti yksilön tarkastelemalla valokuvaa.

Puolen tunnin kuluttua ainakin kahdeksan tehtaan edustajaa, mukaan lukien Sergio Scaglietti ja huoltojohtaja Gaetano Florini, saapuivat Garrisonin luokse. He kertoivat, että olisi kunnia saada entisöidä yksilö entiseen loistoonsa. Scaglietti jopa penkoi alkuperäiset korihahmotelmat, työpiirustukset ja tehtaan ottamat valokuvat autosta.

Greg Garrison menehtyi keuhkokuumeeseen vuonna 2005. Superamerica sen sijaan on hienompi kuin koskaan. Kuuleman mukaan kolmen nelikurkkuisen Weber-kaasuttimen myötä yksilö tuottaa enemmän hevosvoimia kuin "vakio" Superamerican Lampredi V12.

Katso lisäksi video toisesta 1957 Superamerica-yksilöstä.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuvat: RM Auctions

http://www.youtube.com/watch?v=sR3l30Oz4y4