Etkö osaa pysäköidä ilman kolhuja? Ei hätää, tässä eräs ratkaisumalli!

Home Zone -pysäköintiavustin on sikäli mielenkiintoinen laite, että se kykenee suoriutumaan toistuvista pysäköintitilanteista täysin itsenäisesti.

Auton pysäköiminen voi joskus muuttua todelliseksi draamaksi. Yhä useammin kuljettajan yritys mahduttaa auto pysäköintiruutuun johtaa kolhujen ja naarmujen syntymiseen. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana pysäköintiin ja ohjausvirheisiin liittyvien onnettomuuksien määrä on kasvanut yli 30 prosenttia.

Saksalaisen Allianz-vakuutusyhtiön vuonna 2015 toteuttaman tutkimuksen mukaan tämän tyyppisten onnettomuuksien osuus on nykyään noin 40 prosenttia kaikista aineellisiin vahinkoihin johtavista auto-onnettomuuksista. Onnettomuuksien ja kolhujen syynä on usein huono näkyvyys.

"Mikäli ihmiset eivät pysty pysäköimään itse, astuu tekniikkamme mukaan kuvaan", sanoo Boschin johtoryhmän jäsen Dirk Hoheisel. Esimerkiksi automatisoitu pysäköintiavustin voi ohjata auton pysäköintiruutuun napin painalluksella ja kolhut välttäen.

Kuljettaja voi ohjata prosessia kätevästi älypuhelimen avulla – jopa ajoneuvon ulkopuolelta. Boschin Home Zone -pysäköintijärjestelmä menee vieläkin pidemmälle: se ohjaa auton tarvittaessa täysin itsenäisesti jopa sadan metrin päässä olevalle pysäköintipaikalle ja edelleen pysäköintiruutuun. Järjestelmän odotetaan olevan valmis tuotantoon vuonna 2019.

Kuljettajat voivat kouluttaa Bosch Home Zone -pysäköintiavustimen itse

Home Zone -pysäköintiavustin toimii pitkälti automaattisesti, mutta edellyttää vielä jonkin verran kuljettajan valvontaa. Ratkaisu on suunniteltu avuksi toistuviin pysäköintilanteisiin esimerkiksi kotona tai muulla auton toistuvassa käytössä olevalla parkkipaikalla.

Järjestelmän erityisominaisuus on se, että se oppii ja tallentaa muistiinsa yksittäisiä ajomanöövereitä. Seuraavilla kerroilla kuljettajan tarvitsee vain painaa nappia, ja järjestelmä suoriutuu oppimastaan reitistä itsenäisesti.

Reitin opettaminen on yksinkertaista: kuljettaja käynnistää avustajan oppimistoiminnon auton ollessa halutussa alkuasennossa ja ajaa sen jälkeen hitaasti enintään sadan metrin päässä olevalle parkkipaikalle. Järjestelmä tallentaa lähtöasennon, määränpään ja niiden välisen reitin ja voi sen jälkeen suorittaa pysäköinnin itsenäisesti.

Kuljettajat voi jäädä joko auton sisälle tai ohjata prosessia ulkopuolelta esimerkiksi älypuhelimen avulla. Järjestelmä pystyy oppimaan jopa kymmenen eri ohjausliikettä toistuvia pysäköintitilanteita varten.

Avustin kiertää esteet itsenäisesti

Home Zone -pysäköintiavustin hyödyntää useita Boschin sensoreita. Muun muassa kaksitoista auton etu- ja takapuskureihin asennettua ultraäänianturia sekä taustapeilin tuntumaan asennettu stereovideokamera auttavat sitä pysäköintipaikalle suuntimisessa. Kamera voidaan tarvittaessa korvata neljällä auton kulmiin asennettavalla tutka-anturilla.

Home Zone -pysäköintiavustin käyttää antureita pysäköintiruutuun suuntimiseen. Se muistaa myös opetustilanteessa havaitsemansa esteet, kuten parkkipaikkaa ympäröivät puut. Järjestelmä vertaa jatkuvasti auton asemaa tallentamaansa tietoon ympärillä olevista asioista ja esteistä. Mikäli anturit havaitsevat tuntemattoman staattisen esteen, kuten vaikkapa auton reitille jätetyn roskatynnyrin, se pysähtyy automaattisesti. Jos este voidaan välttää pienellä, ohjelmoidulta reitiltä poikkeavalla väistöliikkeellä, auto kiertää sen itsenäisesti.

Pysäköidessä Boschin järjestelmä myös automaattisesti korjaa epätarkkuuksia. Siksi ei haittaa, vaikka kuljettaja ei jättäisikään autoa tarkasti juuri tallentamaansa alkuasentoon ennen Home Zone -avustimen aktivoimista.

Reittiä suunnitellessaan avustin voi korjata poikkeamia jopa kahdella metrillä. "Boschin tekniikalla varustetut autot suoriutuvat pysäköimisestä paremmin kuin useimmat ihmiset", sanoo Hoheisel. Home Zone -pysäköintiavustin selviytyy myös pysäköintipaikalta ulos itsenäisesti.

Järjestelmä palauttaa auton automaattisesti määriteltyyn alkuasentoon pelkällä virta-avaimen tai älypuhelimen napin painalluksella. Siten kuljettaja voi yksinkertaisesti hypätä sisään ja lähteä ajamaan, eikä hänen tarvitse ahtautua autoon hankalasti esimerkiksi silloin, jos ajoneuvo on parkkeerattu tiukkaan väliin.