F1-tekniikkaa sovelletaan siviilimoottoreissa

Viimeisimpänä esimerkkinä Renaultin downsizing-strategiasta on kahdella ahtimella toteutettu Energy dCi 160 Twin Turbo -moottori, joka on tulossa tuotantomalleihin.

Kyseessä on maailman ensimmäinen 1,6-litrainen dieselmoottori, jossa hyödynnetään kahta ahdinta.

Moottorilla on iskutilavuutta 1598 kuutiosenttimetriä. Siitä saadaan suurinta tehoa 160 hevosvoimaa ja maksimiväännöksi ilmoitetaan mukavat 380 Nm.

Moottori vastaa suorituskyvyllisesti kaksilitraista turbodieseliä. Samalla polttoaineen kulutus ja päästöt putoavat 25 prosentilla.

Kahden ahtimen soveltaminen dieselmoottorissa merkitsee reipasta ala- ja keskialuevääntöä sekä vastaavasti suurta tehoa korkeammilla kierrosluvuilla.

Polttoaineen suihkutusjärjestelmä toimii 1800 barin paineella ja moottori täyttää Euro 6 -päästönormin.

Maksimiväännöstä 90 prosenttia on käytössä heti 1500 kierroksesta lähtien.

Energy dCi 160 Twin Turbo -nelikossa hyödynnetään Formula 1 -teknologiaa ennen muuta liittyen moottorin jäähdytykseen ja sisäisen kitkan vähentämiseen.

Tuplaturbo-diesel tulee saataville Renault'n tuleviin D- ja E-segmentin malleihin.