Ferrari-kerho: Mitä? Etkö pääsekään jäseneksi?

Ferrarilla kaavaillaan erityistä Keräilijöiden Klubia, johon kuuluvilla lojaaleilla Ferrari-asiakkailla olisi paremmat mahdollisuudet päästä harvinaisten, rajoitettuina erinä valmistettavien Ferraien omistajaksi.

Ferrarilla kaavaillaan erityistä Keräilijöiden Klubia, johon kuuluvilla lojaaleilla Ferrari-asiakkailla olisi paremmat mahdollisuudet päästä harvinaisten, rajoitettuina erinä valmistettavien Ferraien omistajaksi.

Reilun pelin hengessä klubiin pääsevät tahot, jotka omistavat vähintään viisi Ferraria. Tehtaan mukaan maailmassa on noin 300 autokeräilijää, joilla on Ferrareita viisi tai useampia.

– En tahdo merkkiuskollisten keräilijöittemme joutuvan jättämään väliin mahdollisuuksia hankkia jonkin yksilön rajatuista painoksistamme, painottaa Ferrarin pääjohtaja Luca Cordero di Montezemolo Automotive News Europe -lehdelle. Montezemolo haluaa antaa klubilaisille etuosto-oikeuden niihin.

Ajatus klubista syntyi sen jälkeen, kun 599 GTB Coupén roadster-versio Ferrari SA Aperta aiheutti elokuussa 2010 närää tehtaan ja merkkiuskollisten välillä, koska valmistusmäärä rajattiin vain 80 yksilöön. Apertat myytiin noin 400 000 eurolla. Määrä rajattiin kahdeksaan kymmeneen, koska tuli kuluneeksi 80 vuotta koriräätäli Pininfarinan perustamisesta. Pininfarinahan on piirtönyt lähes kaikki Ferrarit vuodesta 1951.

Uudesta Keräilijöiden Klbista tulisi nykyisiä Ferrari-kerhoja huomattavasti erityisluonteisempi. Nykykerhoihin kuuluu noin 13 000 jäsentä yli 30 maassa.

Sitä paitsi Montezemolo työstää jokavuotista Ferrari Cavalcade -tapahtumaa, jossa pääsee ajamaan merkin autoilla. Tilaisuus järjestetään joka vuosi eri puolilla Italiaa, ja aloitus tapahtuu ensi keväänä.

Mukaan mahtuu 120 Ferrari-omistajaa eri puolilta maapalloa, ja nämä pääsevät ajamaan noin 150 km päivässä pieniä maanteitä, sekä useilla radoilla, mukaan lukien Ferrarin omalla Fioranon testiradalla, joka sijaitsee Maranellon päämajan yhteydessä. Myös Mugellon kilparata Firenzen lähellä kuuluu ohjelmistoon.

 

Teksti: J. Peltonen

Kuva: Ferrari