Ferrari-pomo di Montezemolo otti käyttöön Ferrari-tason luotijunat

Bolognalainen Ferrari-pomo Luca di Montezemolo (64) yhteistyökumppaneineen haluaa tehdä vallankumouksen, luomalla "Euroopan nykyaikaisimman junan". Montezemolo nousee selittäessään Frecciarossa (Punainen Nuoli) -nimisestä luotijunasta, joka kuuluu ns. Italo-junien luokkaan.

Bolognalainen Ferrari-pomo Luca di Montezemolo (64) yhteistyökumppaneineen haluaa tehdä vallankumouksen, luomalla Euroopan nykyaikaisimman junan. Niihin lukeutuu Frecciarossa (Punainen Nuoli) -luotijuna – se kuuluu ns. Italo-junien luokkaan.

Italo-juniin on investoitu tähän mennessä miljardi euroa. Vaikka riskit ovat suuret, Montezemolo arvelee projektin muuttuvan muutamassa vuodessa kannattavammaksi. Jos aikoo kilpailla Italian valtion rautateitä (Trenitalia) vastaan, on oltava kunnolla alkupääomaa.

Junat valmistetaan Ranskan La Rochellessa, Ranskan Atlantin-rannikolla, sekä Piemonten maakunnan Cuneossa (joka on kuuluisa käsintehdyistä karamelleistaan). Alstom voitti luotijunakilpailun mm. Siemensiä vastaan.

"Ihanteellisen aerodynamiikan" omaavissa luotijunissa matka taittuu yllättävän äänettömästi. Saa nähdä, yltääkö Ferrari-junien matkan joskus pohjoisemmaksi, esimerkiksi Müncheniin?

– Asia kerrallaan, selittää NTV:n lehdistöpäällikkö Mario Taliani. "Keskitymme alkuvaiheessa voimakkaasti Italiaan." Montezemolo ei kuitenkaan aseta tulevaisuudelle mitään rajoja: "Rajoja ei kuitenkaan tulla asettamaan."

Italo-junan neitsytmatka tapahtui huhtikuun puolivälissä 2012, jotakuinkin samoihin aikoihin kuin Titanic upposi sata vuotta aiemmin. Tämä projekti on onneksi toista maata.

Junassa on kolme luokkaa, Club, Prima ja Smart – "jokaiselle kukkarolle ja kaikkiin tarkoituksiin". selventää NTV:n johtaja Giuseppe Sciarrone uuden luotijunan 7–14 vaunuyksikköä.

Onneksi olkoon – nyt on kiskoillekin saatu Euroopassa aitoa Ferrari-henkeä ja -vauhtia!

 

Auto Bild