Ferrari sen kuin paranee – hiilikuidun avulla

Kesä tuo mukanaan nopeat autot, eikä virityspaja Novitec Rosso muodosta siinä suhteessa poikkeusta.

Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.

Tällä kertaa saksalaisyhtiö jalostaa uutta Ferrari 458 Specialea ohjelmalla, johon sisälty rutkasti hiilikuitua, mutta tietenkin maukkaasti enemmän tehoa sekä käyntiääniä. Unohtamatta näyttäviä takovanteita.

Räätälöidyt hiilikuituiset koripaneelit kehitettiin tuulitunnelissa, jotta valmiiksi kevyelle urheiluautolle saataisiin entistäkin napakammat ominaisuudet.

Kun Ferrari 458 Specialen 4,5-litraisen V8-moottorin teholukema korotettiin muun muassa moottorin ohjelmointia ja polttoaineen suihkutusta muuttamalla 636 hevosvoimaan (468 kW), tapahtui mukavia.

Kaksipaikkaisen uudeksi huippunopeudeksi kuitattiin yli 330 km/h.

Suurimman tehon lukema saavutetaan kiekaisemalla 9250 r/min. Samalla maksimiväännöksi saatiin 572 Nm 5550 kierroksella.

Tehovirtaava pakoputkisto valmistettiin Inconelista, joka on materiaalina tuttu Formula ykkösistä.

Inconel aikaansaa osaltaan ihanteelliset tehot ja varmistaa reteät soundit, mutta se myös säästää painossa verrattuna sarjatuotantomalliin.

Alla pyörivät räätälöidyt 21-tuumaiset Novitec Rosso -takovanteet, ja ajo-ominaisuuksista vastaa kohennettu jousitus, jossa keulan korkeutta voidaan säätää.

Aktiivinen aerodynamiikka aiheutti Novitec Rosson suunnittelijoille lisähaasteen, johon mainittu hiilikuitu toi ratkaisunsa.

Samalla se toi autolle enemmän rata-lookia ja muiden hiilikuituosien tavoin myös etuspoileri on näyttävä – samalla se vähentää etuakseliston negatiivista nostoa ja varmistaa paremman suuntavakauden suurilla nopeuksilla.

Sisätilojen loisteliaampia muutoksia ei ole unohdettu niitäkään, joten tämä on normaalia hienompi Ferrari 458 Speciale myös matkustamon puolella. Myös kojelaudassa nautitaan hiilikuitupaneeleista sekä hiilikuituisista vaihtosiivekkeistä.

Taka-akseliston negatiivista nostoa vähennettiin takasiivekkeen sekä keskiosaltaan sähkösäätöisen diffuusorilevyn avulla.

Madallettu jousitus pudottaa Spiderin korkeutta noin 30 mm ja lisää ajo-ominaisuuksia antavat tavanomaisia jäykemmät kallistuksenvaimentimet.

Novitec Rossolla on saatavilla neljä-viis-kasiin halutessa myös tummennetut takavalonlasit sekä LED-jarruvalon tummennus.

Renkaina sovelletaan Pirelli PZeroja siten, että keulalla on kokoa 255/30 ZR 21 ja takana 325/25 ZR 21.

Novitec Rosso rakensi 458 Specialeen myös käytännöllisen varusteen, jolle varmasti antaa arvoa kaupunkiajossa, nopeushidasteissa tai autohallin jyrkässä rampissa.

Hydraulisen etujousituksen korotuksen avulla keulaa pystyy napin painalluksella nostamaan asialliset 40 mm.