Ferrarin kulutus putoaa huimat 40 %

Monen mielestä V12 lukeutuu osaltaan moottorien ehdottomaan kuninkuusluokkaan. Moottorityypin ainoana ongelmana on kuitenkin perinteisesti korkea keskikulutus.

Monen mielestä V12 lukeutuu osaltaan moottorien ehdottomaan kuninkuusluokkaan. Moottorityypin ainoana ongelmana on kuitenkin perinteisesti korkea keskikulutus.

Ferrari on nyt paneutunut aiheeseen tosissaan. Merkki esitteli Pekingin autonäyttelyssä toisen sukupolven ratkaisumallin kulutuksen pudottamiseen.

Hybridijärjestelmässä (HY-KERS) yhdistyvät Ferrari F12 Berlinettan 740-hevosvoimainen ja 6,2-litrainen V12 sähkömoottoriin.

Hybridiratkaisun mainitaan pudottavan keskikulutusta uskomattomat 40 %.

Noin 40-kiloinen sähkömoottori sijaitsee takaosassa, F1-autoista ideoidun kaksikytkinvaihteiston takana. Se avittaa bensiinimoottoria kiihdytyksissä ja varastoi sähköä jarrutuksissa.

On toinenkin sähkömoottori, joka tukee mm. ilmastointilaitetta ja sähköistä ohjaustehostinta.

Akut sijaitsevat lattian alla, joten auton painopiste säilyy asianmukaisena. Hybriditekniikka ei aiheuta muutoksia matkustamossa tai tavaratilassa.

Ferrarin mukaan HY-KERS:in toisen polven järjestelmä on viimeisessä testivaiheessa, joten sarjavalmistukseen päästään varmaan ennen pitkää.

Järjestelmän kaupallisen tuotannon ajankohta on toistaiseksi avoinna.

Auto Bild