Fiat Bravo 1.9 Multijet 100 000 km kestotestissä: Ilmiömäinen suoritus

Fiat Bravo 1.9 Multijet pystyi kumoamaan ennakko-odotukset 100 000 km testissä. Häiriöitä tai vikoja ei esiintynyt nimeksikään ja moottori osoittautui miltei kulumattomaksi.

Yksikään aiemmista Auto Bildin kestotesti-Fiateista ei ole selvittänyt sadan tuhannen kilometrin testiä yhtä mielenkiintoisissa merkeissä kuin nykykorinen Bravo. Vääntävällä, 150-hevosvoimaisella (110 kW) turbodieselillä kulkeva Bravo 1.9 Multijet otettiin Saksan Auto Bildin kestotestiin huhtikuussa 2008, ja kaikkien muiden havaintojen ohella auto osoittautui erittäin taloudelliseksi: yhdellä tankillisella pystyy ajamaan Hampurista Müncheniin eli käytännössä esimerkiksi Saksan halki, pohjois-eteläsuuntaisesti.

Ruosteongelmat eivät Bravoa häirinneet, sillä kummastakin kynnyskotelosta paikannettiin endoskoopilla vettä ja pientä kasvustoa kumitulppien ympärillä, muttei ruostetta. Ruostesuojauksen tutkiminen osoitti, ettei italialaistehtaan laatu ole täysin moitteetonta; suojatulpat on asennettu vasta alustan suojakäsittelyn jälkeen, joten ne eivät ole täysin tiiviitä. Sitä paitsi suojavaha on levitetty onteloihin melko epätasaisesti.

Myös sähköpistokkeiden kontaktit ja maaliitännät olisivat saattaneet aiheuttaa ongelmia, mutta Bravossa kaikki oli testin päätteeksi kunnossa.

Miten Bravon etuistuimet kestivät sadan tuhannen kilometrin selkäsaunan? Entä dieselin hiukkassuodatin? Selvittiinkö nälkäisen näädän Fiat-murkinoinnista pelkällä säikähdyksellä? Bravo selvitti pitkän tiensä kaikkiaan erinomaisin arvosanoin, joten merkin laatutaso näyttää ainakin tämän mallin osalta kohonneen uusiin sfääreihin.

Lue koko 100 000 kilometrin taival Auto Bild Suomen numerossa 23-24/2010.

Auto Bild