Focus 20 vuotta – täysin uusi malli Suomeen kesällä

Uudistumisen yhteydessä laajentuneeseen Focus-mallistoon kuuluvat jatkossa Active Crossover ja eksklusiivinen Vignale. Yksi uusista teknisistä ratkaisuista on automaattivaihteiston pyöritettävä valitsin.

Ford Focus
Uudistetun Focuksen ilme on yksinkertainen ja harmoninen. Ulkonäön lisäksi Focus on nyt ajan tasalla myös teknisesti ja sisätiloiltaan.

Euroopassa on myyty lähes seitsemän miljoonaa ja maailmanlaajuisesti yli 16 miljoonaa Focusta sitten sen vuonna 1998 tapahtuneen lanseerauksen. Focus onkin ollut Fordin päätuote Euroopassa kahden vuosikymmenen ajan.

Uusi Focus on maailmanlaajuisesti ensimmäinen Fordin henkilöauto, joka perustuu uuteen C2-alustaan. Se on suunniteltu kestämään paremmin törmäystilanteissa, tilavammaksi vaikuttamatta negatiivisesti auton ulkomittoihin ja aerodynaamisemmaksi tehden siitä polttoainetaloudellisemman.

Hyvän näköinen

Neljännen sukupolven Focuksen ilmeeseen kuuluu sulavalinjainen etuosa ja ilman C-pilarien edessä olevia pikkuikkunoita oleva sivuprofiili.

Mittojen suhteen ei tule juurikaan muutoksia. 4,38-metrinen uutuus on 1,5 senttiä nykymallia pidempi. Focus on madaltunut, mikä tekee siitä vantteramman oloisen. Akselivälin kasvaminen 5,3 sentillä merkitsee sisätilojen kasvua.

Uusi Focus tulee tarjolle Suomessa 5-ovisena ja farmarimallina, mutta sitä tullaan valmistamaan myös 4-ovisena. Kyseessä on kaikkien aikojen laajin Focus-mallisto, johon kuuluvat Trend- ja Titanium-varustelut, urheilullinen Focus ST-Line, eksklusiivinen Focus Vignale sekä katumaasturimainen Focus Active Crossover.

Nykyaikaiset linjat jatkuvat myös matkustamossa. 8-tuumainen kosketusnäyttö ei haittaa näkemästä eteenpäin, ja ruudun käyttö sujuu helposti. Ilmastointilaitetta on sen sijaan hiukan työlästä käyttää melkoisen painikemäärän vuoksi.

Uuden Focuksen automaattivaihteiston käyttö tapahtuu Jaguarin ja Land Roverin tapaan pyöritettävällä säätimellä.

3- ja 4-sylinterisiä moottoreita

Auto Bildin tekemän ennakkotutustumisen mukaan istuma-asento ja tilantuntu ovat kohdillaan. Myös takaistuimelle käynti sujuu vanhaa mallia helpommin, ja ohuemmiksi muotoiltujen etuistuinten selkänojien ansiosta myös pitkäjalkaisille jää aiempaa enemmän polvitilaa. Tosin pitkät henkilöt jäävät takana kaipaamaan enemmän reisitukea.

Matkustajia hemmotellaan aiempaa pehmeämmillä pintamateriaaleilla.

Farkku tuntee tuttuun tapaan mallinimen Wagon, ja sen tavaratilan tilavuus on 575–1 620 litraa (ennen 476–1 502 litraa varapyörän kera). Myös 5-ovisen kontti on kasvanut (341–1 320 vs. 316–1 215 litraa).

Uuteen Focukseen on tarjolla laaja valikoima avustinjärjestelmiä, esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, kaistallapitoavustin, liikennemerkkien tunnistus ja häikäisemättömät ajovalot, jotka reagoivat vastaantulevaan liikennevirtaan sekä liikennemerkkeihin.

Mukana ovat myös jalankulkijoiden tunnistuksella varustettu törmäyksenestoavustin ja kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä, joka tarkkailee peruuttaessa myös risteävää liikennettä ja painaa tarvittaessa jarrua.

Lisävarusteena Focukseen saa ensimmäisenä Fordina Euroopassa tuulilasinäytön.

Focukseen saa alkuvaiheessa 3-sylinterisiä bensiinimoottoreita ja 4-sylinterisiä turbodieseleitä. Bensiinimoottoreista 1.0 EcoBoostin saa kolmena tehoversiona (85, 100 ja 125 hv), kun taas 1.5 EcoBoost on joko 150- tai 182-hevosvoimainen. 125 ja 150 hv:n bensiinimoottorien yhteyteen saa myös 8-nopeuksisen automaattivaihteiston.

Turbodieselien tehot asettuvat 1,5-litraisen 95 ja 120 hevosvoimaan, kun taas 2,0-litrainen kehittää 150 hevosvoimaa. Kummankin tehokkaamman dieselin myötä on tarjolla samainen 8-nopeuksinen automaatti.

Uusi Focus saapuu Suomeen kesällä. Malliston hinnat alkavat 22 002 eurosta (1.0 EcoBoost 100 hv M6 Trend 5-ovinen).