Ford esittelee teknologioita, jotka helpottavat pysäköintiä ja tekevät ajamisesta turvallisempaa

Pysäköinti ei ole kuljettajien mielipuuhaa Euroopassa. Isossa-Britanniassa neljännes onnettomuuksista sattuu pysäköintialueilla. Lähes puolet kuljettajista kertoo ajavansa mieluummin kauemmas päämäärästään kuin pysäköivänsä taskuparkkiin.

Fordin aktiivinen pysäköintiavustin.

Kehitysvaiheessa oleva, auton takaa kulkevasta liikenteestä varoittava jarruttava toiminto (Cross-traffic alert with braking) on tarkoitettu vähentämään pysäköintiin liittyvää stressiä. Se tunnistaa auton takaa kulkevat ihmiset ja esineet ja varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Jos kuljettaja ei reagoi, se käyttää jarruja automaattisesti. Laajakulmatakakamera (Rear Wide-View Camera) esittää auton näytöllä laajakuvan auton takaa. Paranneltu aktiivinen pysäköintiavustin (Enhanced Active Park Assist) pysäköi auton rinnakkaisparkkiin ja taskuparkkiin napin painalluksella.

”Olemme sopeutuneet ajamisen haasteisiin, mutta se on silti yksi päivän vaativimmista tehtävistä, jonka useat meistä suorittavat joka päivä”, sanoi Torsten Wey (Manager, Chassis & Safety Electronics, Ford of Europe). ”Teknologia osoittaa jo potentiaalinsa tehdä autoilusta vähemmän stressaavaa. Fordin investointi tutkimus- ja kehitystyöhön tuottaa tulosta vauhdittamalla innovaatiota kuljettajaa avustavien teknologioidemme portfolion laajentamiseksi. Sen tarjoamat teknologiat mahdollistavat sellaisen toiminnallisuuden ja suorituskyvyn, jota asiakkaamme tulevat arvostamaan.”

Lisäksi Ford on kehittänyt teknologioita, jotka auttavat kuljettajaa väistämään muita ajoneuvoja ja välttämään törmäykset korkealla nopeudella ja jotka varoittavat kuljettajia ajamasta moottoritien väärällä puolella.

Uusien teknologioiden odotetaan tulevan saataville Fordin ajoneuvoissa seuraavan kahden vuoden aikana. Ne edustavat osaltaan Fordin sitoutumista kolminkertaistaa investoinnit kuljettajaa avustaviin ominaisuuksiin, niiden kehitykseen ja niiden valmiuksien laajentamiseen, jolloin ruuhkassa pysäköintiä ja ajamista helpottavien järjestelmien sekä törmäysten välttämistä estäviä teknologioita voidaan tuoda markkinoille nopeammin.

”Kuljettajien on pysyttävä ajaessaan valppaina ja reaktiokykyisinä, mutta kuljettajaa avustava teknologia voi tuoda lisätukea”, sanoi Edmund King OBE, Automobile Associationin puheenjohtaja. ”Fordin kehittämät avustinteknologiat ovat erittäin hyödyllisiä, sillä ne voivat auttaa kuljettaa välttämään törmäyksiä, huomaamaan tienkäyttäjiä sokeissa pisteissä sekä hävittämään pysäköintiraivon tekemällä pysäköinnistä helpompaa.”

Pysäköinnistä vähemmän stressaavaa

Parkkipaikoilla sattuneista onnettomuuksista johtuvat korjaustyöt maksavat kuljettajille Isossa-Britanniassa jopa 800 miljoonaa euroa joka vuosi.3 Viimeisen 20 vuoden aikana autojen leveys on kasvanut noin 16 prosenttia, mutta monet pysäköintiruudut ovat edelleen samankokoisia kuin aiemmin.3

Lisäksi 47 prosenttia kuljettajista pysäköi mieluummin kauemmas päämäärästään välttääkseen taskupysäköinnin, 15 prosenttia välttelee taskupysäköintiä kokonaan ja 75 prosenttia kuljettajista on jännittynyt joutuessaan pysäköimään muiden kuljettajien nähden.2

”Pysäköinti on yksi stressaavimmista kokemuksista ratissa, ja kaupunkiympäristössä pysäköintipaikkaa etsiskelevät kuljettajat voivat aiheuttaa liikenteen sujuvuudelle ja stressitasoille lumipalloefektin”, sanoi Dirk Gunia (Supervisor, Driver Assist Electronics, Ford of Europe). ”Teknologiat, kuten paranneltu aktiivinen pysäköintiavustin, auttavat kuljettajia tuntemaan olonsa varmaksi pysäköitäessä paikkoihin, joita he muutoin saattaisivat pitää liian pieninä.”

Paranneltu aktiivinen pysäköintiavustin hallitsee ohjausta, vaihteiden vaihtoa sekä liikettä eteen ja taakse auton pysäköimiseksi napin painalluksella. Järjestelmä voi automaattisesti pysäköidä taskuparkkiin ja lähteä siitä sekä peruuttaa ajoneuvon pysäköintiruutuun kahden auton väliin. Paranneltu aktiivinen pysäköintiavustin käyttää myös antureita löytääkseen sopivia pysäköintipaikkoja.

Jarruilla varustettu, auton takaa kulkevasta liikenteestä varoittava toiminto tarkastelee auton takana olevaa tilaa antureilla. Jos kuljettaja peruuttaa eikä reagoi äänimerkkiin, järjestelmä jarruttaa autoa itse. Järjestelmää kehitetään huomaamaan myös moottoripyörät ja polkupyörät.

Rear wide-view -laajakuvatakakamera esittää auton takana olevasta tilasta laajakuvanäkymän ajoneuvon näytöllä, samankaltaisesti kuin Ford Edgen, Galaxyn ja S-MAX:in keulassa oleva laajakulmaetukamera (Front Wide View Camera). Peruutettaessa se näyttää myös kulmien taakse ja auton takana olevat tai sitä lähestyvät esteet ja esineet.

Törmäyksien välttäminen

Ford kehittää uutta teknologiaa, joka voi auttaa kuljettajia välttämään törmäyksiä hitaammin liikkuvien tai pysähtyneiden ajoneuvojen kanssa.

Törmäyksenväistöavustin (evasive steering assist) on suunniteltu kaupunkiajo- ja moottoritienopeuksiin. Avustimen tutka ja kamera havaitseva edessä olevat, hitaammin liikkuvat ja pysähtyneet ajoneuvot ja tehostaa ohjausta, jotta kuljettaja voi väistää ajoneuvoa kolarin uhatessa.

Järjestelmä aktivoituu, jos tilaa kolarin välttämiselle ei ole tarpeeksi vain jarrupoljinta käyttämällä ja kuljettaja päättää toimia. Törmäyksenväistöavustin perustuu olemassa olevaan Forward Collision Warning- ja Pre-Collision Assist -törmäyksenestoteknologiaan, joka lieventää nokkakolareiden vakavuutta, tapahtuipa törmäys sitten toisen ajoneuvon tai jalankulkijan kanssa; lisäksi se voi auttaa kuljettajaa välttämään törmäyksiä kokonaan.

”Heti kuljettajan pyrkiessä väistämään hitaampaa autoa hätätapauksessa törmäyksenväistöavustin aktivoituu ja auttaa väistöliikkeessä helpottamalla nopeita ohjausliikkeitä”, sanoi Peter Zegelaar (Technical expert brake controls, Automated Driving, Ford of Europe).

Varoitus väärään suuntaan ajamisesta

Ford kehittää teknologiaa, joka voi auttaa kuljettajia ajamasta väärään suuntaan moottoritiellä.

Väärällä puolen tietä ajamisesta aiheutuneet onnettomuudet johtavat muunlaisia onnettomuuksia todennäköisemmin vakaviin loukkaantumisiin ja kuolemantapauksiin. Saksassa 3 prosenttia kuolemaan johtavista moottoritieonnettomuuksista johtuu väärällä puolella tietä ajamisesta ja aiheuttaa noin 20 kuolemantapausta vuosittain.4

Wrong Way Alert -varoitusjärjestelmä käyttää tuulilasissa olevaa kameraa ja tietoja auton navigointijärjestelmästä ja varoittaa kuljettajaa äänimerkeillä ja varoitussymboleilla, kun auto ohittaa kaksi kielletty ajosuunta -liikennemerkkiä moottoritien ajoluiskalla. Järjestelmä perustuu liikennemerkkitunnistimeen (Traffic Sign Recognition), joka lukee liikennemerkkejä tuulilasiin asennetulla kameralla ja ilmoittaa niistä kuljettajille. Wrong Way Alert käyttää kameraa ja navigaatiojärjestelmää auttaakseen kuljettajia pysähtymään tai kääntymään. Järjestelmä tulee ensimmäisenä asiakkaiden saataville Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä.

Ford on jo aiemmin esitellyt Traffic Jam Assist -teknologian, ja sen odotetaan saapuvan asiakkaiden saataville kahden vuoden sisällä. Järjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auton ajokaistan keskellä sekä jarruttaa ja kiihdyttää pysyäkseen edellä olevan auton tahdissa.

Pidemmällä aikavälillä Ford kehittää myös edistyksellistä, kameratoimista ajovalojärjestelmää (Camera-Based Advanced Front Lighting System), joka leventää ajovalojen keilaa risteyksissä ja liikenneympyröissä luettuaan liikennemerkit.

Ford on jo nyt johtavassa asemassa kuljettajaa avustavien teknologioiden tuomisessa useamman asiakkaan saataville. Euroopassa Ford on tarjonnut asiakkaille laajan valikoiman ominaisuuksia jo useita vuosia. Näitä ominaisuuksia ovat esimerkiksi:

  • Älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter) täydentää liikennemerkit tunnistavaa järjestelmää (Traffic Sign Recognition) sekä mukautuvaa vakionopeudensäädintä, ja ollessaan aktiivisena se säätää kaasua auttaakseen kuljettajaa pysymään nopeusrajoituksen sallimassa nopeudessa.
  • Häikäisemättömät kaukovalot (Glare-Free Highbeam) käyttävät tuulilasiin asennettua kameraa havaitakseen jopa 100 metrin päässä olevien polkupyörien etu- ja takavalot, jopa 400 metrin päässä olevien moottoripyörien etu- ja takavalot sekä jopa 800 metrin päässä olevien autojen etu- ja takavalot; järjestelmä käyttää varta vasten kehitettyjä ajovaloja estääkseen valoa, joka voisi hetkellisesti häikäistä muita kuljettajia ja pyöräilijöitä
  • Fordin mukautuva ajovalojärjestelmä säätää valokeilan kulmaa ja voimakkuutta ajo-olosuhteiden mukaiseksi; mukana on säähän mukautuva valaistustila (Weather-Dependent Lighting), joka säätää ajovaloja automaattisesti, jotta kuljettaja huomaa tien vieressä olevat vaarat erittäin rankassa sateessa

Lisäksi Fordilla on pysäköintiteknologioita kuten:

Rinnakkaispysäköintiavustin (Perpendicular Parking) havaitsee pysäköintipaikkoja ja peruuttaa auton ilman kuljettajan ohjausta muiden autojen viereen samalla periaatteella, jolla aktiivinen pysäköintiavustin (Active Park Assist) auttaa kuljettajia taskupysäköinnissä

Parkkiruudusta poistumisavustin (Park-Out Assist) auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa; järjestelmä ohjaa autoa kuljettajan käyttäessä kaasu- ja jarrupoljinta

Sivupysäköintiavustin (Side Parking Aid) antaa varoitusäänen ja esittää näytöllä etäisyyden auton ympärillä oleviin esteisiin

Risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert) varottaa autopaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisesti takana kulkevista autoista

Muita kuljettajaa avustavia teknologioita ovat mukautuva vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control), kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), liikennemerkkitunnistin (Traffic Sign Recognition), kaistavahti (Lane Keeping Alert), kaistanpitoavustin (Lane Keeping Aid) ja Driver Alert -vireystason valvonta.