Ford GT -superauto: Täysin uusi ja 647 hevosvoimaa

Täysin uudessa Ford GT:ssä on viisi erilaista ajotilaa. Niiden avulla kuljettaja voi nopeasti muokata auton säätöjä sopivaksi lähes mihin tahansa säätilaan sekä vaihteleviin olosuhteisiin aina kaupungin kaduista maanteille ja moottoriradoille.

Täysin uudessa 647 hevosvoiman* hiilikuituisessa Ford GT -superautossa on viisi ajotilaa, joiden avulla kuljettaja voi säätää auton ominaisuuksia tien tai radan olosuhteiden mukaiseksi.

Ajotilat ovat:

  • Normal jokapäiväiseen ajoon
  • Wet kurjassa säässä ajamiseen
  • Sport erityistä ajonautintoa hakeville kuskeille
  • Track kilpaa ajamiseen
  • V-Max maksiminopeuteen suorilla

Ford Performance -tiimi kehitti superautojen omistajien palautteen pohjalta Ford GT -mallin, joka on helppo ajettava päivittäisessä käytössä ja tarjoaa myös huikaisevan kokemuksen moottoriradalla.

”Halusimme yksinkertaistaa elämystä”, kertoo Derek Bier (Ford GT manager). ”Oli erittäin tärkeää tehdä Ford GT:stä paras mahdollinen auto tilanteeseen kuin tilanteeseen, sillä halusimme varmistaa, että omistajat nauttivat sillä ajamisesta aina.”

Jokainen ajotila on säädetty tietynlaista ajoympäristöä varten. Ford Performance loi Ford GT -kilpa-ajo-ohjelmasta saamiensa oppien perusteella jokaiselle ajotilalle oman kojetaulunäkymän. Eri tiloissa korostetaan kuljettajalle juuri niitä mittareita ja elementtejä, jotka ovat käytössä olevan ajotilan kannalta tärkeitä. Tämä parantaa kokonaisvaltaista ajoelämystä.

”Asetusten muuttaminen muuttaa elektronisia, mekaanisia ja aerodynaamisia elementtejä”, sanoo Nick Terzes (Ford GT engineering supervisor).

Kääntämällä F1-henkisessä ratissa olevaa valintalevyä, superauto muuntuu katuautosta viimeisen päälle viritetyksi kilpa-autoksi, josta irtoaa maksimiteho ja aerodynaaminen pito.

Ford GT -autossa on myös erittäin kehittynyt ja helppokäyttöinen liikkeellelähdön hallintatoiminto (launch control), jonka optimaalinen pito takaa erittäin nopean lähdön. Järjestelmä on kehitetty erityisesti radalle, ja se on käytössä kaikissa ajotiloissa lukuun ottamatta Wet-tilaa.

Järjestelmän voi aktivoida kojetaululle ratissa olevilla säätimillä. Kun järjestelmä on kytketty päälle, kojetaulussa näkyy valkoinen ”LC”-kuvake. Liikkeelle lähtiessään kuljettaja painaa vasemmalla jalalla jarrupoljinta ja painaa oikealla jalalla kaasupolkimen mahdollisimman alas. Kun järjestelmä on valmiina lähtöön, ”LC”-kuvake muuttuu vihreäksi. Kun kuljettaja vain nostaa vasemman jalan, Ford GT lähtee liikkeelle ja kiihdyttää voimakkaasti.

Normal-ajotila

Normal-ajotilassa Ford GT:n maavara on 120 milliä, ja kuljettaja voi huoletta ajaa hidasteiden tai kuoppien yli sekä kaartaa nouseville ja laskeville pihateille. Kaasupolkimen ja vaihteiston kalibrointi on määritetty perusajoa varten eikä luistonestoa tai ajonvakautusta voi säätää.

Takasiiveke otetaan automaattisesti käyttöön, kun auton nopeus ylittää 145 km/h. Siiveke palaa tavalliseen tilaansa, kun nopeus on taas 130 km/h. Siiveke toimii ilmajarruna, jos sensorit havaitsevat voimakasta jarrutusta.

Normal- ja Wet-ajotiloissa voi käyttää Comfort-jousitusta. Kun kuljettaja painaa Comfort-painiketta, ajaminen kuoppaisella tiellä on mukavampaa. Toiminto säätää vaimentimien sisään- ja ulosjoustoa.

Wet-ajotila

Wet-ajotila aktivoi Normal-tilan oletussäädöt, mutta hienosäätää vielä kaasun herkkyyttä. Kuljettaja voi helpommin ohjata autoa ja pitää sen kulun tasaisena, vaikka pito väheneekin sateen kastelemalla pinnalla.

Sport-ajotila

Ford GT:n Sport-ajotilassa kaasun asetuksia on säädetty niin, että kahdella turboahtimella varustettu 3,5-litrainen EcoBoost V6 -moottori ja anti-lag -järjestelmä reagoivat herkemmin. Ford GT perustuu Le Mansin 24 tunnin ajon voittaneeseen kilpa-autoon, ja anti-lag-järjestelmä pitää turboahtimet käynnissä, jotta ahtopainetta voidaan nostaa nopeasti.

Kun AdvanceTrac® -järjestelmä on käytössä, kuljettaja voi säätää ajonvakautus- ja luistonestoasetuksia ja käyttää niiden kolmea lisäasetusta. Kuljettaja voi kokeilla Ford GT:n käsittely- ja ajodynamiikkaa luisto-, kallistus- ja yliohjausmuuttujien avulla.

Sport-tilassa maavara on 120 millimetriä ja Comfort-tila on poissa päältä.

”Kuljettajan valitsemat kalibroinnit muuttuvat yhä tehokkaammiksi ja jokainen pienikin muutos kaasupolkimella nopeuttaa kiihdytystä”, sanoo Terzes. ”Vaihteiden vaihtaminen ja kiihdytys nopeutuu, kun kytkimet toimivat erittäin nopeasti. Kuljettaja voi käyttää Sport-ajotilaa radalla ja luottaa siihen, että auto suoriutuu todella hyvin.”

Track-ajotila

Track-ajotila on optimoitu nimenomaan ratakäyttöön. Kun pysäköintivaihde on kytkettynä varikolla, kuljettaja voi valintalevyä kääntämällä aktivoida hydrauliikkatoiminnon, joka laskee maavaraa 50 millimetriä. Joustojäykkyys lisääntyy ja vaimennusasetus säädetään automaattisesti jäykimmälle vaihtoehdolle. Takasiiveke Gurney-siipineen otetaan käyttöön, ja etuosan aerodynaamiset ilmanvaihtoluukut sulkeutuvat maksimoiden aerodynaamisen pidon. Tämä kaikki tapahtuu alle kahdessa sekunnissa.

”Tämä ajotila on tarkoitettu vain kilparatakäyttöön”, Terzes ohjeistaa. ”Vaikka Track-ajotilaan siirryttäisiin Sport-tilasta, ohjaus on tyystin erilaista. Track-tilassa auton jokainen ominaisuus on optimoitu rata-ajoa varten.”

V-Max-ajotila

V-Max viittaa englannin sanoihin maximum velocity eli maksimaalinen nopeus. V-Max-tilassa jokaisen asetuksen tehtävä on tehdä Ford GT:stä mahdollisimman nopea.

Maavara on sama kuin Track-tilassa, mutta kaikki aerodynaamiset elementit on vedetty sisään ilmanvastuksen minimoimiseksi. Ajonvakautusjärjestelmä on toiminnassa ja auttaa varmistamaan, että auto kulkee suoraan eteenpäin. V-Max-ajotilan voi kytkeä päälle vain, kun Ford GT on paikallaan pysäköintivaihde päällä.

”V-Max-ajotilalla on vain yksi tarkoitus: kiihdyttää Ford GT mahdollisimman nopeaan vauhtiin ajettaessa suoraan eteenpäin. Ja se tekee, mitä lupaa”, sanoo Terzes.