Ford Transit Custom: Myös taloudellisena Econetic-versiona

Transit Customissa on merkittäviä uusia ominaisuuksia ja uusi polttoainetaloudellinen ECOnetic-malliversio, jonka CO2-päästöt ovat 148 g/km*, sekä mullistava 2.0-litrainen Ford EcoBlue -dieselmoottori.

Transitissa on uusi keulamuotoilu ja kolmilistainen Transit-etusäleikkö. Pakettiauto on kuin liikkuva toimisto. Ohjaamossa on luokkansa parhaat säilytystilat, ja se on entistä mukavampi ja ergonomisempi. Autossa on SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä ja MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita ovat mm. älykäs nopeudenrajoitin.

Uuden sukupolven Transit Custom antaa esimakua Fordin seuraavasta suuresta hyötyajoneuvoinnovaatiosta. Yhtiö esittelee Transit Customista päästöttömän ladattavan hybridimallin vuonna 2019. PHEV Transit Customia aletaan testata tositoimissa Lontoossa myöhemmin tänä vuonna.

Loppuvuodesta 2012 ensiesitellystä Transit Customista tuli nopeasti Fordin myydyin hyötyajoneuvo Euroopassa. Viime vuonna niitä myytiin 118 000 kappaletta, mikä on 15 prosenttia edemmän kuin vuonna 2015, jolloin tehtiin edellinen myyntiennätys.

Transit Custom oli ensimmäinen laajennetun Transit-tuoteperheen malli ja pitkälti sen ansiosta Ford on ollut hyötyajoneuvojen markkinajohtaja Euroopassa vuodesta 2015 lähtien. Tuoteperhettä ovat myöhemmin täydentäneet Transit Courier, Transit Connect ja Transit.

Ford EcoBlue ja ECOnetic

Uudessa Transit Customissa on huipputeknologinen Ford EcoBlue -dieselmoottori, joka vähentää omistamisen kustannuksia ja tuo suorituskykyetuja verrattuna mallistosta poistuneeseen 2.2 litran dieselmoottoriin. Tehovaihtoehdot ovat 105 hv, 130 hv tai 170 hv. Moottori kuluttaa 13 prosenttia vähemmän polttoainetta ja se tuottaa 20 prosenttia enemmän vääntöä alakierroksilla.

Asiakkaille, jotka etsivät vieläkin edullisempia omistamisen kustannuksia ja alempaa polttoaineen kulutusta, on tarjolla uusi ECOnetic-vaihtoehto. Sen CO2-päästöt oat 148 g/km ja polttoaineen kulutus 5,7 l/100 km*, mikä on 6 prosenttia parempi nykyiseen taloudellisimpaan autoon verrattuna.

300-sarjan lyhyen akselivälin malliin saatavassa ECOnetic-versiossa on 105 hevosvoimaa ainutlaatuisella kalibroinnilla ja Auto-Start-Stop-toiminto, matalan vierintävastuksen renkaat, Fordin innovatiivinen kiihdytyksenhallintajärjestelmä sekä kiinteä 100 km/h nopeudenrajoitin.

Uuden Transit Customin saa kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla, jopa 1 450 kilon hyötykuormalla sekä kolmella eri korivaihtoehdolla (Pakettiauto Van, Kombi M1 ja Jatko-ohjaamo pakettiauto). Suomen mallivalikoima vahvistetaan myöhemmin.

Uusi malli pitää yllä Transitin mainetta luokkansa parhaasta kuljetuskyvystä, ja siinä on innovatiivisia kuormatilaratkaisuita, kuten mahdollisuus lastata autoon erittäin pitkiä esineitä väliseinään tehdyn luukun ansiosta, sekä integroidut kattokiskot, jotka voidaan taittaa pois silloin kun ne eivät ole käytössä.

Dynaamista muotoilua ja toimisto ohjaamossa

Uuden Transit Customin dynaaminen keula perustuu samaan muotokieleen Fordin uusimpien henkilöautojen kanssa. Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö on sijoitettu korkealle ja ajovaloumpiot ovat kapeat. Siihen saa uusimmat ajovaloteknologiat. Paremmin varustelluissa malleissa on uudet, omaleimaiset LED-päiväajovalot ja tehokkaat HID Xenon -ajovalot.

Ohjaamon sisustus on täysin uusi. Kojelauta perustuu Fordin uuteen muotoilufilosofiaan, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa uudessa Fiestassa. Kojelaudan asettelu on miellyttävä ja käyttäjälähtöinen, ja se on saanut vaikutteita kuluttajien tavasta käyttää älylaitteita ja tabletteja.

Kojelaudan muotoilu perustuu visuaalisesti voimakkaisiin vaakatasoisiin yksityiskohtiin, jotka korostavat matkustamon leveyttä. Uudessa kojelaudassa on käytetty houkuttelevia ja kestäviä materiaaleja. Käytännölliset yksityiskohdat on suunniteltu kuljettajille, jotka käyttävät ohjaamoa liikkuvana toimistonaan pitkinä työpäivinä.

Uuden muotoilun myötä Transit Customin ohjaamossa on luokkansa johtavat säilytystilat, tilavuudeltaan jopa 25 litraa pelkästään kojelaudassa. Näitä ovat muun muassa kolme kätevää avointa säilytyslaatikkoa kojelaudan yläosassa, joissa voi säilyttää esimerkiksi mobiililaitteita, sekä tilava hansikaslokero, jonka alaosaan mahtuu A4-kokoisia kansioita.

Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat auki taittuva mukinpidike vaihdekepin alapuolella sekä kojelaudan molemmissa päissä olevat kaksi mukinpidikettä ja pullonpidikkeet jopa 2 litran vetoiselle pullolle. Myös ovipaneelit on uudistettu täysin ja niissä on enemmän säilytystilaa, kuten kolme suurta säilytystilaa sekä käytännöllinen uusi ovenkahva, joka on integroitu koristeelliseen oven verhoiluun.

Täysin uudet näytöt ja ohjauspaneelit ovat kuljettajan kannalta ergonomisempia ja helppokäyttöisempiä. Huippuvarustelluissa malleissa on tabletin inspiroima 8 tuuman värillinen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

Fordin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmän avulla Transit Customin kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisilla englanninkielisillä äänikomennoilla. Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need fuel” tai ”find an address” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai seuraavan pysähdyspaikan. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva.

Niissä ajoneuvoissa, joissa ei ole 8- tai 4-tuumaista kosketusnäyttöä, on kojelaudan keskelle asennettu MyFord Dock -laitetelakka. Siinä voi säilyttää ja ladata älypuhelimia, MP3-soittimia tai satelliittinavigointilaitteita. USB-liitin ja 12 voltin pistorasia sijaitsevat ylemmässä säilytyslaatikossa kuljettajan edessä, vaihdekepin vierellä, mikä tekee lataamisesta helppoa.

Matkustusmukavuutta parantavat entisestään uudet istuimet, joiden pehmustemateriaali ja muoto antavat optimoidun tuen. Verhoiluun käytettävät materiaalit on myös uudistettu täysin ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota laatuun, kestävyyteen ja ulkonäköön. Istuinten kankaat ovat käyneet läpi Fordin kaikkien aikojen rankimmat kulumistestit.

Kehittynyttä teknologiaa ja kuljettajaa avustavia ominaisuuksia

Uuteen Transit Customiin on saatavilla useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia teknologioita. Siinä on ensimmäisenä hyötyajoneuvona älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Limiter), joka säätää automaattisesti ajoneuvon maksiminopeutta nopeusrajoituksen mukaan, joita se seuraa liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän (Traffic Sign Recognition) avulla.

Uuteen malliin on saatavilla myös kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), jota täydentää risteävän liikenteen tunnistava Cross Traffic Alert -toiminto. Se varoittaa parkkipaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takaa kulkevista autoista. Toiminto on omiaan pakettiautoille, joista näkyvyys taaksepäin on usein rajoittunutta.

Nämä uudet ominaisuudet täydentävät Transit Customin varustelua entisestään. Entuudestaan varusteisiin kuuluvat jalankulkijoita suojaava Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection -hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti (Lane Keeping Alert), sivutuulen vakautusjärjestelmä (Side Wind Stabilisation) ja aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control).

Uusimpiin varusteisiin kuuluu myös pehmeästi ja herkästi vaihteita vaihtava 6-vaihteinen SelectShift-automaattivaihteisto. Lisäksi Kombi M1 -malliin on saatavana ensimmäisenä segmentissään takailmajousitus, joka mahdollistaa joustavan, hallitun ja tasaisen kyydin kuormasta riippumatta.

Asiakkaat voivat valita valinnaisvarusteena uuden sähköjärjestelmän liitäntämoduulin (Upfitter Interface Module), joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon sähköjärjestelmän tietoihin ja mahdollistaa jälkikäteen tehtävät muutokset ja lisävarusteiden asentamisen siten, että niitä voidaan käyttää ja hallita tehokkaammin käyttäen reaaliaikaisia ajoneuvon tietoja väyläjärjestelmistä.

Sport-malli saa uuden ilmeen

Uuden Transit Custom -malliston huippu on dynaaminen, 170-hevosvoimainen Sport-malli, jonka saa Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.

Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutta mallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus joko oranssilla tai hopeisella korostuksella. Sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa, jossa on osittainen nahkaverhoilu.