Ford Transit Custom: Uusmuotoinen ulkoa ja sisältä

Muuttunutta keulamuotoilua korostaa kolmisäleinen Transit-etusäleikkö. Tonniluokan pakettiauto on kuin liikkuva toimisto ja varustettu luokkansa parhain säilytystiloin. Ohjaamo on myös entistä mukavampi ja ergonomisempi.

Ford Transit Customiin on vastedes saatavana SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä sekä MyFord Dock -laitetelakka. Muita ensimmäistä kertaa hyötyajoneuvossa esiteltäviä teknologioita on mm. älykäs Intelligent Speed Assist -nopeudenrajoitin.

Uuden sukupolven Transit Custom antaa esimakua Fordin seuraavasta suuresta hyötyajoneuvoinnovaatiosta. Yhtiö esittelee Transit Customista jopa päästöttömään ajoon kykenevän ladattavan Plug-in Hybrid (PHEV) -hybridimallin, jonka tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2019. Uusi Transit Custom PHEV käyttää edistyksellistä hybridijärjestelmää, jonka ansiosta sähköllä voi ajaa päästöttömästi jopa 50 kilometriä, minkä jälkeen voimansiirrosta huolehtii moninkertaisesti palkittu Ford EcoBoost 1.0-litrainen bensiinimoottori.

Transit Customin Ford EcoBlue -turbodiesel esiteltiin malliin ensi kertaa 2016. Ford EcoBlue vähentää omistamisen kustannuksia ja tuo suorituskykyetuja verrattuna mallistosta poistuneeseen 2.2 litran dieselmoottoriin. Tehovaihtoehdot ovat 105, 130 tai 170 hevosvoimaa. Moottori kuluttaa 13 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuottaa 20 prosenttia enemmän vääntöä alakierroksilla edeltäjäänsä verrattuna.

Asiakkaille, jotka etsivät vielä edullisempia omistamisen kustannuksia ja alempaa polttoaineen kulutusta, tulee olemaan tarjolla uusi ECOnetic-vaihtoehto. Sen CO2-päästöt ovat 148 g/km ja polttoaineen kulutus 5,7 l/100 km, mikä on 6 prosenttia parempi nykyiseen taloudellisimpaan autoon verrattuna.

300-sarjan lyhyen akselivälin (L1) -malliin saatavassa ECOnetic-versiossa on 105 hevosvoimaa yksilöllisellä kalibroinnilla ja Auto-Stop-Start -toiminto, matalan vierintävastuksen renkaat, Fordin innovatiivinen kiihdytyksenhallintajärjestelmä sekä kiinteä 100 km/h nopeudenrajoitin.

Uuden Transit Customin saa edelleen kahdella eri kattokorkeudella, kahdella akselivälivaihtoehdolla, 2,6–3,4 tonnin kokonaispainolla (Suomessa 3,1-3,4), jopa 1 450 kilon hyötykuormalla sekä eri korivaihtoehdoilla kuten pakettiauto N1, Kombi M1 ja jatko-ohjaamoinen pakettiauto N1.

Transit Customin keula perustuu samaan muotokieleen Fordin uusimpien henkilöautojen kanssa. Puolisuunnikkaan muotoinen etusäleikkö on sijoitettu korkealle ja ajovaloumpiot ovat kapeat. Malliin saa myös uusimmat ajovaloteknologiat. Paremmin varustelluissa malleissa on vakiona uudet, omaleimaiset LED-päiväajovalot ja lisäksi ovat saatavilla tehokkaat HID Xenon -ajovalot.

Uusi ohjaamo

Ohjaamo uudistui täysin. Kojelauta perustuu Fordin uuteen muotoilufilosofiaan, joka esiteltiin ensi kertaa uudessa Fiestassa. Kojelaudan käyttäjälähtöinen asettelu sai vaikutteita kuluttajien tavasta käyttää älylaitteita ja tabletteja.

Uuden muotoilun myötä Transit Customin ohjaamossa on luokkansa johtavat säilytystilat, tilavuudeltaan jopa 25 litraa yksistään kojelaudassa. Näitä ovat mm. kolme avosäilytyslokeroa kojelaudan yläosassa, joissa voi säilyttää mobiililaitteita, sekä tilava hansikaslokero, jonka alaosaan mahtuu A4-kokoisia kansioita.

Muita käytännöllisiä ratkaisuja ovat auki taittuva mukinpidike vaihdevalitsimen alapuolella sekä kojelaudan molemmissa päissä olevat kaksi mukinpidikettä ja pullonpidikkeet jopa 2 litran vetoiselle pullolle.

Myös ovipaneelit on uudistettu täysin: niissä on enemmän säilytystilaa, kuten kolme suurta säilytyslokeroa sekä käytännöllinen uusi ovenkahva.

Täysin uudet näytöt ja ohjauspaneelit ovat kuljettajan kannalta ergonomisempia ja helppokäyttöisempiä. Huippuvarustelluissa malleissa on tabletin inspiroima 8 tuuman värillinen kosketusnäyttö ja Ford SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota voidaan käyttää nipistys- ja pyyhkäisyeleillä.

SYNC 3:n avulla Transit Customin kuljettajat voivat hallita äänentoistoa, navigaatiota ja järjestelmään yhdistettyjä älypuhelimia yksinkertaisin englanninkielisin äänikomennoin. Kytkemällä äänikomennot päälle ja sanomalla ”I need a coffee”, ”I need fuel” tai ”Find an address” kuljettajat voivat paikantaa lähialueen kahvilat, bensa-asemat tai seuraavan pysähdyspaikan. Järjestelmä on Apple CarPlay- ja Android Auto™ -yhteensopiva.

Yksilöissä, joissa ei ole 8-tuumaista kosketusnäyttöä tai 4-tuumaista monitoiminäyttöä, on kojelaudan keskelle mahdollista asentaa MyFord Dock -laitetelakka. Siinä voi säilyttää ja ladata älypuhelimia, MP3-soittimia tai satelliittinavigointilaitteita. USB-liitin ja 12 voltin pistorasia sijaitsevat ylemmässä säilytyslaatikossa kuljettajan edessä, vaihdevalitsimen vierellä, mikä tekee lataamisesta helppoa.

Matkustusmukavuutta parantavat entisestään uudet istuimet, joiden pehmustemateriaali ja muoto antavat optimoidun tuen. Verhoiluun käytettävät materiaalit on myös uudistettu täysin ja niissä on kiinnitetty erityistä huomiota laatuun, kestävyyteen ja ulkonäköön. Istuinkankaat kävivät läpi Fordin kaikkien aikojen rankimmat kulumistestit.

Kuljettajaa avustavia ominaisuuksia

Uuteen Transit Customiin on saatavilla useita edistyksellisiä kuljettajaa avustavia ominaisuuksia, joissa käytettäviä teknologioita käytetään myös Fordin uusimmissa henkilöautoissa. Teknologiat hyödyntävät mm. tarkkoja antureita, tutkia ja kameroita, joiden avulla saadaan tietoa niin ajoneuvosta kuin ajoympäristöstäkin.

Transit Customissa on ensimmäisenä hyötyajoneuvona älykäs nopeudenrajoitin (Intelligent Speed Assist), joka estää kuljettajaa ajamasta ylinopeutta ja samalla saamasta mahdollisesti kalliita ylinopeussakkoja.

Nopeudenrajoitin säätää automaattisesti ajoneuvon maksiminopeutta nopeusrajoituksen mukaan käyttäen Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää, joka tunnistaa nopeusrajoitusliikennemerkit. Kuljettaja aktivoi nopeudenrajoittimen ohjauspyörässä olevista painikkeista asettaakseen maksiminopeuden. Järjestelmä käyttää apunaan tuulilasiin asennettua kameraa, joka seuraa liikennemerkkejä ja voi niistä saatavan tiedon perusteella laskea auton ajonopeutta moottorin ohjausjärjestelmän avulla.

Uuteen malliin on saatavilla ensimmäisenä Fordin pakettiautona Euroopassa myös kuolleen kulman varoitusjärjestelmä (Blind Spot Information System), jota täydentää risteävän liikenteen tunnistavaa Cross Traffic Alert -toimintoa. Se tuo tullessaan kaksi uutta toimintoa hyötyajoneuvojen käyttäjille.

Järjestelmä käyttää auton takaparkkitutkan antureita havaitakseen muita ajoneuvoja, jotka ovat tai ovat lähestymässä ajajan kuollutta kulmaa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa muusta ajoneuvosta varoitusvalolla havainnon puoleisessa sivupeilissä.

Uusi Variable Rear Range -toiminto varoittaa kuljettajaa, mikäli ohi ajava auto lähestyy suuremmalla nopeudella. Uudessa mallissa on myös viimeisimmät anturit, jotka pystyvät kehittyneempien ominaisuuksiensa avulla esimerkiksi tunnistamaan moottoripyörät.

Cross Traffic Alert käyttää samoja antureita varoittaakseen peruutettaessa kuljettajaa ajoneuvoista tai polkupyöristä, jotka pian saattavat ajaa auton takaa. Varoitus voi olla varoitusääni, viesti mittaristossa tai varoitusvalo sivupeilissä. Järjestelmä aktivoituu auton peruutusvaihteesta ja se on ideaali pakettiautoille, joista näkyvyys taaksepäin ja sivuille parkkipaikalta poistuttaessa on usein rajoittunutta.

Uudessa Transit Customissa on myös paranneltu versio jalankulkijoita suojaavasta Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection (Törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella) -hätäjarrutusjärjestelmästä, joka esiteltiin jo 2016. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat nyt myös öisin ajoneuvon etuvalojen valaistessa jalankulkijan. Tämä tapahtuu uusimpien tutka- ja kamerateknologioiden avulla, jotka löytyvät myös uudesta Fiestasta.

Nämä uudet ominaisuudet täydentävät Transit Customin varustelua entisestään. Entuudestaan Transit Customissa on jo mm. kaistavahti (Lane Keeping Alert), vireystilan valvonta (Driver Alert) -toiminto, automaattiset kaukovalot, peruutuskamera, aktiivinen vakionopeudensäädin (Adaptive Cruise Control) ja sivutuulen vakautusjärjestelmä (Side Wind Stabilisation).

Uusimpiin varusteisiin kuuluu pehmeästi vaihtava 6-vaihteinen SelectShift-automaattivaihteisto, jonka 11 % Transit Customin ostajista on valinnut autoonsa. Lisäksi Kombi M1 -malliin on saatavana ensimmäisenä segmentissään takailmajousitus, joka mahdollistaa tasaisen kyydin kuormasta riippumatta.

Asiakkaat voivat valita valinnaisvarusteena uuden sähköjärjestelmän liitäntämoduulin (Upfitter Interface Module), joka mahdollistaa pääsyn ajoneuvon sähköjärjestelmän tietoihin ja mahdollistaa jälkikäteen tehtävät muutokset ja lisävarusteiden asentamisen siten, että niitä voidaan käyttää ja hallita tehokkaammin käyttäen reaaliaikaisia ajoneuvon tietoja väyläjärjestelmistä.

Transit Custom Sport: 170 hevosvoimainen

Transit Custom -malliston huippuna on 170-hevosvoimainen Sport, joka on saatavilla Euroopassa kahdeksalla eri kori- ja istuinvaihtoehdolla sekä lyhyellä tai pitkällä akselivälillä.

Sport-mallille ominainen tuplaraidoitus konepellissä ja korinmuotoilusarja on suunniteltu uudelleen uutuusmallia varten. Siihen kuuluvat huomiota herättävä, kaksisävyinen musta raidoitus oranssilla tai hopeisella korostuksella. Sporttinen tyyli jatkuu ohjaamossa osittaisella nahkaverhoilulla, jossa yhdistyvät uudet kangaskoristelut ja nahkavahvikkeet.