Fordilta 3-sylinterinen moottori ja 8-portainen automaattivaihteisto

Fordilta on tulossa merkin ensimmäinen kolmisylinterinen moottori sekä kahdeksanportainen automaattivaihteisto, mahdollisesti Mondeoon. Myös omavalmisteinen CVT-vaihteisto on tulossa hybridimalleihin.

Fordilta on tulossa merkin ensimmäinen kolmisylinterinen 1.0 EcoBoost -moottori, joka nähtiin B-Max -konseptiautossa Genevessä. Moottori lienee Fordin pienin koskaan valmistama.

Samoin on luvassa kahdeksanportainen automaattivaihteisto BMW 5-sarjan ja Chrysler 300C:n vastaavien kilpailijaksi,. Tulollaan on myös omakehitteinen CVT-automaatti, jolla korvataan Ford- ja Lincoln-hybridien Aisin-automaatti.

Litrainen kolmisylinterinen kehitettiin Englannissa ja tulee maailmanlaajuiseen ohjelmistoon. Sen jaettu jäähdytysjärjestelmä mahdollistaa lohkon lämpenemisen ennen sylinterikantta. Ominaisuus säästää polttoainetta etenkin kylmissä oloissa.

 

 

Teksti: J. Peltonen