Formula 1 -tekniikkaa – katuautoon

Hetkinen – siis että oikeinko Formula 1 -moottori laillisesti katukäyttöön? Kyllä, se on mahdollista, sillä asialla on vanha tuttu: Cosworth.

Virityspaja Cosworth aloitti jo joitakin vuosia sitten kehitellä 1,6-litraista nelisylinteristä moottoria, joka olisi turboahdettu. Sellaista, jollaisia käytetään vuoden 2014 alusta kisoissa.

Kuitenkin vuoden 2011 puolivälissä tehtiin päätös siirtymisestä turboahdettuihin kuusisylinterisiin, jotka korvaisivat vapaasti hengittävät V8-moottorit kuluvan kauden jälkeen.

Cosworth suunnitteli Jaguarille hybridi-superautoa C-X75, johon tulisi Cosworthin nelisylinterinen turbomoottori.

Kun Ferrari, Porsche sekä McLaren julkistivat mallit LaFerrarin, 918 Spyderin ja P1:n,  Jaguar hautasi omat suunnitelmansa, kunnes puoli vuotta myöhemmin käynnistyi jälleen 800 000 euron ekourheiluauto-projekti.

Cosworth myös menetti venäläisen Marussian, jolle se toimitti ainoana F1-moottoreita.

Cosworthin pääinsinööri Andy Ball pitää tilannetta brittiläisessä Piston Heads -lehdessä kuitenkin "positiviisena katastrofina".

Näin on nimittäin avattu ovet muillekin valmistajille, onhan käsissä täysin hiottu kilpamoottori.

Downsizing-aikoina tuollaisen moottorin käyttö tulee oikea-aikaisesti.  Cosworthilta ei kuitenkaan toistaiseksi paljasteta, missä autossa tekniikkaa tullaan soveltamaan.

Kyseessä tulee joka tapauksessa olemaan F1-moottori, josta otetaan litratehoa 300 hv/litra.

Rajun suorituskyvyn ohella luvassa on tietenkin perinteisiä ja tunnepitoisia Cosworth-soundeja.

"Joka kuulee nuo soundit, ei tule pettymään", lupailee pääinsinööri Ball.