Genève 2011: Koe shown oikeat kyykyttäjät!

Geneven autonäyttelyssä esitellään toinen toistaan hienompia urheiluautouutuuksia. Tässä niistä 4 mielenkiintoisinta – ja jäljelle jää vielä yksi superkuuma uutuus… Lue Genèven kahdeksansivuinen näyttelyraportti Auto Bild Suomi -lehden numerosta perjantaina 11.3.!

Jaguar esittelee E-Typen 50-vuotisjuhlan kunniaksi uuden XKR-S:n. Mallin moottorista on nyt kutkuteltu ulos 551 hv ja suurin vääntö osoittaa lukemaa 680 Nm. Jaguarin mukaan uutuus kuuluu superurheiluautojen luokkaan. Kulutus ja päästöt ovat kuitenkin luokassaan pienimmät, sillä CO2-päästöt jäävät alle 300 g/km.

Suorituskykyä super-Jaggella ainakin riittää, sillä kiihdytys 0-100 km/t vilahtaa 4,3 sekunnissa. 0-100 mailiin tunnissa eli 161 km/t pyrähdetään 8,6 sekunnissa. Huippunopeudeksi XKR-S:lle ilmoitetaan pyöreästi 300 km/h.

Ferrari pistää paremmaksi. Pininfarinan muotoilema FF korvaa sen mallistossa nykyisen huippumalli 612 Scagliettin. Shooting brake- ja farmarityyppinen kori on nelipaikkainen ja siinä on merkille poikkeuksellisen suuri tavaratila, 450 VDA-litraa. Auton painonjakauma on optimoitu suhteeseen 47:53.

FF:n voiman tuottaa etuakselin taakse sijoitettu V12-moottori, jonka iskutilavuus on 6,2 litraa ja huipputeho roimat 660 hevosvoimaa. Laite kiihtyy sataseen 3,7 sekunnissa. Huippunopeutta ei tietenkään ole rajoitettu - sen luvataan olevan 335 km/h.

Lamborghini kyykyttää puolestaan myös Ferraria. Uusi V12-Aventador on nelivetoinen, mutta Lamborghinin voimanlähde tuottaa jopa 700 hevosvoiman tehon. Auton kerrotaan olevan myös suhteellisen kevyt, joten suorituskyky tyrmää: 0-100 km/t kestää 2,95 sekuntia ja huippunopeus on 350 km/t.

Mutta onhan vielä Porsche. Sen 918 RSR hybrid–konsepti yhdistää uutta ja vanhaa teknologiaa tavalla, joka saattaa hermostuttaa sen arkkivihollisia pahemman kerran. Porsche esittelee hybriditekniikkaansa Genevessä tänä vuonna esiteltävässä Panamera S–mallissaan.

Saksalaismerkin uutuus perustuu jo viime vuonna Genevessä esiteltyyn 918 Spideriin. Nimekseen se on saanut 918 RSR Hybrid, jonka päävoimanlähde on 3,4-litrainen, 563-hevosvoimainen V8-moottori. Kahdeksikon voima välittyy takarenkaille kuusivaihteisen kilpavaihteiston kautta.

Tämä lisäksi etupyörillä hyrisee kaksi sähkömoottoria. Ne tuottavat 102 hevosvoimaa kumpainenkin. Näin ollen yhteistehoksi saadaan peräti 767 hevosvoimaa. Porsche kertoo, että sähkömoottoreiden voima on käytettävissä noin kahdeksan sekunnin ajan järjestelmän ollessa täysin latautunut. Suorituskyvyn pitäisi siten olla vielä Lamborghiniakin tylympi, mutta virallisia lukuja ei ole toistaiseksi saatavilla.

Ja sitten on vielä uusin Koenigsegg…

Auto Bild Suomen kahdeksan sivun mittainen Genève-raportti on siis uusimmassa numerossa!

Teksti: H. Kuurio

Kuva: Handout