Genève 2011: Volvon dieselhybridi valmis!

Volvon kuumin uutuus Genèven autonäyttelyssä on V60 Plug-in -hybridimalli. Auto on käytännössä tuotantovalmis ja sen hiilidioksidipäästöt ovat alle 50 g/km. Plug-in -hybridi lanseerataan markkinoille jo ensi vuonna.

V60 Plug-in -hybridimallin etupyöriä pyörittää 5-sylinterinen, 2,4-litrainen D5-turbodieselmoottori, joka kehittää 215 hevosvoimaa tehoa ja jopa 440 Nm vääntöä. Taka-akselissa on käytetty sähkökäyttöistä ERAD-takavetotekniikkaa. Se sisältää 70 hevosvoimaa kehittävän sähkömoottorin, joka saa voimansa 12 kWh:n litium-ioniakustosta. Autossa on kuusivaihteinen automaattivaihteisto.

Kuljettaja voi valita haluamansa ajotilan kojetaulun kolmella painikkeella, jotka ovat Pure, Hybrid ja Power. Diesel- ja sähkövoiman yhteistyöstä huolehtii erityinen ohjausjärjestelmä. Pure-tilassa auto käyttää mahdollisimman paljon pelkkää sähkömoottoria.

Hybrid-tilassa diesel- ja sähkömoottori toimivat vuorovaikutuksessa, jolloin CO2-päästöt ovat 49 g/km. Vastaava dieselpolttoaineen kulutus on 1,9 l/100 km. Power-tilassa tekniikka antaa autolle parhaan suorituskyvyn. Diesel- ja sähkömoottori tarjoavat yhdessä tehoa 285 hevosvoimaa ja vääntöä 640 Nm. Kiihtyvyys 0 - 100 km/t on tällöin 6,9 sekuntia.

Volvo V60 Plug-in -hybridimalli ladataan tavallisen virtapistokkeen (6 A, 10 A tai 16 A) kautta kotona tai pysäköintialueella. Latausaika riippuu virtatasosta. Täysi 10 A:n lataus kestää 4,5 tuntia. 16 A:n kanssa aika lyhenee kolmeen tuntiin, kun lataaminen 6 A:n pistokkeesta puolestaan kestää 7,5 tuntia.

Kun V60 Plug-in Hybrid saa voimansa pelkästä sähköstä, sen toimintasäde on enintään 50 kilometriä. Auton kokonaistoimintasäde on jopa 1200 km. Volvo työskentelee parhaillaan myös pelkällä sähköllä toimivan Volvo C30 Electric -mallin kanssa. Ruotsalaismerkin mukaan tulevaisuuden sähköautomarkkinat sisältävät sekoituksen täyssähköautoja ja plug-in -hybridejä.

Teksti: H. Kuurio

Kuva: Handout