Goodyearin kesärengas: Entistä lyhyempi jarrutusmatka

Goodyearin Eagle F1 Asymmetric 2 vastaa autoilijoiden vaativiin tarpeisiin. Uudessa rengasmallissa esitellään mullistava ActiveBraking-teknologia, jonka ansiosta jarrutusmatka on vaihtelevissa olosuhteissa jopa kolme metriä lyhyempi.

ActiveBraking-teknologia kasvattaa renkaan kosketuspintaa jarrutuksen aikana ja lyhentää siten merkittävästi jarrutusmatkaa sekä kuivalla että märällä tiellä.

Perinteisissä pintakumipaloissa näkyy joko vähän tai ei ollenkaan muutoksia jarrutuksen aikana. Pitoa märällä tiellä parantaa myös rengasmateriaali: uusi kulutuspintaseos, molekyylipainoltaan raskaiden polymeerien ainutlaatuinen seos, erittäin suuri silicapitoisuus sekä kilparengastason hartsi.

Eagle F1 Asymmetric 2 -renkaassa on ristikudoksellinen runkorakenne, joka parantaa vääntöjäykkyyttä ja siten ohjauksen tarkkuutta, käsiteltävyyttä ja jarrutustehoa kuivalla tien pinnalla. Erittäin silicapitoinen kulutuspintaseos tuottaa erinomaisen pidon, joka parantaa entisestään käsiteltävyyttä ja jarrutustehoa kuivalla tien pinnalla. Rengas on myös kevyempi, jolloin käsiteltävyys kuivalla tien pinnalla paranee: kun auton massa pienenee, rengas mukailee pinnan muotoja paremmin.

Riippumaton TÜV SÜD Automotive -järjestö testasi Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 -renkaita testiradoilla Ranskassa ja Saksassa joulukuussa 2010. Renkaat suoriutuivat testeistä poikkeuksellisen hyvin.  Eagle F1 Asymmetric 2:n jarrutusmatka oli kolme metriä lyhyempi märillä teillä verrattuna kolmen johtavan, kilpailevan rengasmerkin keskimääräiseen suorituskykyyn.

Kun Eagle F1 Asymmetric 2 -renkailla varustettu auto oli pysähtynyt, muilla testatuilla renkailla varustetut autot kulkivat vielä keskimäärin 24 km/h nopeudella.

Kuivalla tien pinnalla auton jarrutusmatka oli Eagle F1 Asymmetric 2 -renkailla kaksi metriä lyhyempi kuin kolmen johtavan kilpailijan renkailla keskimäärin.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 -rengasta on saatavilla 29:ssa suositussa koossa. Vuonna 2012 kokovalikoimaan lisätään vielä 21 rengaskokoa.

Teksti ja kuva: H. Kuurio