Haetko superhalpaa käytettyä avoautoa Saksasta? Lue tämä!

Saksasta voi löytää erittäin halpoja avoautoja, joten kiusaus halpalentoon sinne päin ja paluusta edullisella avoautolla on suuri. Auto Bild testasi, millainen on sattumalöytönä 19 vuoden ikäinen Opel Astra Cabrio.

Huolimatta 260 000 ajokilometristä, löytämämme 1996 Opel Astra Cabriolet käyttäytyy väistökokeessa yllättävän hyvin.​
Huolimatta 260 000 ajokilometristä, löytämämme 1996 Opel Astra Cabriolet käyttäytyy väistökokeessa yllättävän hyvin.​

Millainen on sattumalöytö? Millainen on 19 vuoden ikäinen Opel Astra Cabrio? Selvitimme asian. Auto Bildin testiassistentti Bernd Sanders tarkasti aluksi rengaspaineet ja kollega Claudia Bode kirjasi protokollan mukaisesti vaa'asta pyöräkohtaiset massat. Tämän jälkeen toimittaja Manfred Klangwald mittasi V-Boxin avulla kiihtyvyyden 0–100 km/h.

Käytetty, erittäin halpa avoauto Saksasta haettuna vaikka vain yhden kauden kesäautoksi houkuttelee varmasti monia. Kiusaus selata internetin myyntipalstoja on suuri, ja kiusaus hypätä halpalentoyhtiön lentokoneeseen vielä suurempi.

Saksasta voi siis periaatteessa löytää avoauton taskurahalla, mutta onko esimerkiksi tässä käsitelty Opel Astra Cabrio pelkkä internetistä löytynyt, loppuun ajettu romu kuten yksi toimittajista irvaili? Kaikkea muuta! Vaikka matkamittariin on kertynyt jo 260 000 kilometriä, 1996-mallinen Opel Astra Bertone Cabriolet on yhä kaikkiaan suhteellisen hyvässä iskussa.

Alkaako lähes ilmaisen avoauton haku Saksasta houkutella...?​
Alkaako lähes ilmaisen avoauton haku Saksasta houkutella...?​
Jos jaksaa etsiä tarpeeksi ja varautuu laittamaan korjauskohtia katsastuskuntoon, saattaa löytää avoauton Saksasta muutamalla sadalla eurolla.​
Jos jaksaa etsiä tarpeeksi ja varautuu laittamaan korjauskohtia katsastuskuntoon, saattaa löytää avoauton Saksasta muutamalla sadalla eurolla.​
Tavoitteena oli ostaa Astra Cabriolet Saksasta mahdollisimman halvalla. Loppusumma oli tässä tapauksessa vain 350 euroa.​
Tavoitteena oli ostaa Astra Cabriolet Saksasta mahdollisimman halvalla. Loppusumma oli tässä tapauksessa vain 350 euroa.​
Auto Bild koeajoi vastaavan uuden Opel Astra Cabrioletin vuonna 1996.​
Auto Bild koeajoi vastaavan uuden Opel Astra Cabrioletin vuonna 1996.​
Opel Astra Cabrioletin 125-hevosvoimainen 1,8-litrainen Ecotec-nelikko on jo nähnyt parhaat päivänsä...​
Opel Astra Cabrioletin 125-hevosvoimainen 1,8-litrainen Ecotec-nelikko on jo nähnyt parhaat päivänsä...​
...ja tällaiselta näytti upouuden Astra Cabrioletin Ecotec-moottori testissämme vuonna 1996.​
...ja tällaiselta näytti upouuden Astra Cabrioletin Ecotec-moottori testissämme vuonna 1996.​
19 vuotta vanhan käytetyn Opel Astra Cabrioletin istuimet olivat lysähtäneet, vaikka nahkaverhoilu oli säilynyt varsin hyväkuntoisena.​
19 vuotta vanhan käytetyn Opel Astra Cabrioletin istuimet olivat lysähtäneet, vaikka nahkaverhoilu oli säilynyt varsin hyväkuntoisena.​
Kangaskatto oli sen verran siisti, että se on todennäköisesti kertaalleen uusittu.​
Kangaskatto oli sen verran siisti, että se on todennäköisesti kertaalleen uusittu.​
Testissämme vuonna 1996 olleen Opel Astra Cabrioletin mittaristo näytti tällaiselta – matkamittarissa oli vain hieman yli 6600 kilometriä.​
Testissämme vuonna 1996 olleen Opel Astra Cabrioletin mittaristo näytti tällaiselta – matkamittarissa oli vain hieman yli 6600 kilometriä.​
Internet-sivustoja selaamalla saattaa tehdä mielenkiintoisia avoautolöytöjä. Muista kuitenkin pitää pää kylmänä, sillä hämäräkauppiaat hallitsevat hekin työnsä.​
Internet-sivustoja selaamalla saattaa tehdä mielenkiintoisia avoautolöytöjä. Muista kuitenkin pitää pää kylmänä, sillä hämäräkauppiaat hallitsevat hekin työnsä.​

 

Näyttää "melkein uudelta". Älä anna ostotilanteessa vahatun korin hämätä. Silti saattaa löytää suhteellisen hyvän avoauton vain muutamalla satasella. Siihen vaaditaan sekä taitoa että hyvää tuuria, mutta jos projekti onnistuu, saattaa kunnostaen löytää mukavan kesäauton.​
Näyttää "melkein uudelta". Älä anna ostotilanteessa vahatun korin hämätä. Silti saattaa löytää suhteellisen hyvän avoauton vain muutamalla satasella. Siihen vaaditaan sekä taitoa että hyvää tuuria, mutta jos projekti onnistuu, saattaa kunnostaen löytää mukavan kesäauton.​

Onhan siellä täällä toki koriruostetta ja 1,8-litrainen nelikko alkaa jo tuntua tukkoiselta. Toisaalta voi ottaa huomioon, että suoritimme yksilölle yhtä rankkoja kiihdytys- ja jarrutustestejä kuin uusille autoille saadaksemme selville, paljonko Bertone-korisessa on vielä "kipinää".

Tavoitteenamme oli siis ostaa Opel Astra Cabriolet Saksasta mahdollisimman halvalla. Löysimme 1,8-litraisen 125-hevosvoimaisen yksilön – vain 350 eurolla!

Autossa on monia mainioita varusteita, kuten sähkötoiminen kangaskatto, nahkaverhoillut urheiluistuimet, istuinlämmitys sekä esimerkiksi hyvä äänentoistojärjestelmä. Yksilö ostettiin uutena Sveitsiin, josta se ajautui kahdeksan vuotta myöhemmin kolmannelle omistajalle Hannoveriin. Viimeisin naisomistaja asui Schleswig-Holsteinissa, Saksassa.

Astra Cabrioletin 1,8-litrainen nelikko ei enää ole parhaassa vedossa, mutta hyvänä puolena ainakin huoltokirja ulottuu joulukuuhun 2010 asti. Jarrulevyt ja jarrupalat uusittiin ensimmäisen kerran jo 20 000 km kohdalla.

Auto Bildin testiradalla Astra Cabrioletin pakoputkisto pitää jonkin verran ylimääräistä ääntä ja auton alla on kahdeksan vuoden ikäiset kitkarenkaat asvaltille (tähän hintaan ei saanut muutakaan...). Alla on kiihdytysmittaukseen siis kuluneet tossut vailla pitoa, kulunut jousitus sekä raihnaisen voimaton moottori. Odotamme etukäteen, että tapahtuu jotain epämiellyttävää. Olemme testanneet samanlaisen mallin uutena vuonna 1996, johon mittausluvut peilautuvat).

On selvää, että moottorissa ei enää ole tehoa. Kytkin antautuu kolmannen rajun lähdön jälkeen. Samalla sähköflekti lopettaa (ehkä protestiksi) toimintansa. Avokori valittaa ja natisee mutkissa ja pyöränlaakerit paukkuvat jokaisen suunnanmuutoksen yhteydessä.

Tietenkään tällaisin roskaluokan renkain ei päästä edes tyydyttäviin jarrutusarvoihin, mutta siitä huolimatta vanha Opel Astra Cabriolet ei hajoa käsiin, kuten odotimme, vaan on "suorastaan hintansa arvoinen". Auto käyttäytyy väistökokeessakin täydellä kuormalla asiallisesti.

Melkein parinkymmenen vuoden takaisen polttoaineen kulutuksen kanssa on kuitenkin vain pakko elää.

Suoritimme kangaskattoiselle myös tiiveyskokeen autopesukoneessa. Korkeapaineella sisään tulee ikkunanreunoista muutamia pisaroita, mutta muilta osin matkustamo pysyy kuivana.

Kangaskaton lähempi tarkastelu antaa aiheen olettaa, että katto on kertaalleen uusittu – kangasmateriaali näyttää liian hyväkuntoiselta.

Sitä vastoin istuimet ovat loppuun kuluneet. Vaikka nahkaverhoilu onkin yhä asiallisessa kuosissa, istuinten toppaukset ovat lysähtäneet ja aiheuttavat kuljettajalle pitemmällä matkalla ajoväsymystä.

Entäpä pohjapellin kunto? Se on kohtuullisesti säilynyt, joskin parista kohdin on jo jouduttu hitsaamaan. Varapyöräkotelonm reunamat ratisevat uhkaavasti. Katsastuksesta tämä Opel Astra Cabriolet ei varmasti menisi heittämällä.

On selvää, ettei 260 000 km ajettu Astra Cabriolet yllä uuden vastaavan suoritusarvoihin, mutta itseäni yllättää, miten paljon avoautoa voi saada vain 350 eurolla. Voisiko tällaisesta autosta saada laittamalla avoauton yhdeksi ajokaudeksi? Ehkäpä hyvinkin, ainakin testiyksilömme tapauksessa.

Täydellinen testi on luettavissa täältä.

Jan Horn