Halpoja kiinalaisia henkilöautoja – vai onko tulevaisuus toisenlainen?

Puoli-ilmainen henkilötyövoima on vuosikymmenet ollut manner-Kiinan tärkein kilpailullinen etu eri teollisuuden aloilla.

Kuvassa kiinalainen Hawtai-konseptisähköauto.

Mutta ajat muuttuvat huikealla vauhdilla. Miten käy tulevaisuudessa?

Vuosikymmeniä jatkunut syntyvyyden säännöstely Kiinassa sekä yhä varakkaampi paikallinen ostajakunta ovat osaltaan poistaneet kyseistä etua.

Vakavaa, moneen muuhun seikkaan heijastuvaa asiaa pohti Automotive News Chinan Yang Jian.

Vaikka Kiinassa on 1,3 miljardia asukasta, maan autovalmistajilla on ollut vaikeuksia saada riittävästi työvoimaa.

Eikä siinä kaikki, vaan merkit kamppailevat nopeasti kohoavien palkkakustannusten parissa.

Se ei toki tule minään varsinaisena yllätyksenä maassa, jonka elintaso nousee huimaa vauhtia.

Minimipalkat ovat nousseet kaikkialla Kiinassa jo useiden vuosien ajan 10 prosentin vuositahtiin.

Pitäisikö sikäläisten autonvalmistajien siis olla huolissaan? No, ne ovat keksineet pulmaan mainion ratkaisun: teollisuusrobotit korvaamaan työntekijät.

Suomalaisesta näkökulmasta valtavien työntekijämäärien jääminen yhtäkkiä työttämäksi maassa, jonka elintaso on voimakkaassa nousussa, ei kuulosta lupaavalta.