Hämmentävää – onko tähän japanilaiseen pian vaikea saada varaosia?

Useat Saksan 250:sta Daihatsu-huoltopisteestä valittavat tällä hetkellä, ettei kaikkia varaosia tahdota pystyä toimittamaan heille.

Saksassa Daihatsuun saattaa pian olla hankala löytää kaikkia varaosia jokaiseen malliin suoraan Euroopasta. Onneksi myös Suomessa on olemassa japsiosien suoratuontifirmoja.

Daihatsu on mielenkiintoinen merkki, jonka takavuosien valikoimista voi harkita esimerkiksi käytetyn yksilön noutamista Saksasta. Sieltä voi myös löytää varaosia.

Joihinkin mallieihin saattaa tällä hetkellä esiintyä toimitusvaikeuksia – tai sitten ei. Suomessakin liikkuu yhä muun muassa Charade-, YRV-, Sirion- ja Hijet-yksilöitä.

Niiden mekaanisten osien pitäisi olla helppoja, onhan taustalla vahvasti Toyota. Pelti- ja pisteosia saattaa joutua suoratuottamaan Japanista.

Saksalaisen Daihatsu-rinnakkaisorganisaation johtaja Udo Auchterin mukaan varaosia on tällä hetkellä vaikeuksia saada Saksassa vuoteen 2002 asti myytyyn Hijet-pakuun (kuvassa), mutta myös uudempiin malleihin, kuten L276-sarjan Cuoreen.

Uusien Daihatsujen myynnin päätyttyä Euroopassa tammikuussa 2013, varaosat otti siipiensä suojaan Stuttgartissa toimiva EF-D Teile und Service GmbH (EF-D), joka ryhtyi tuomaan Daihatsu-varaosia Japanista.

EF-D:llä ollaan yllättyneitä toimitusvaikeusväitteistä. Yhtiön mukaan osia toimitetaan huoltopisteisiin "lähes 100-prosenttisesti."